Annonce
Indland

TDC får alvorlig kritik for registrering af mobilkunders færden

Logning eller registrering kan give et meget præcist billede af, hvor den enkelte har befundet sig - men er samtidig et vigtigt redskab ifølge politiet.

Tidligere har teleselskabet registreret tre millioner mobilkunders færden. Det var kritisabelt ifølge tilsyn.

Det var i strid med reglerne, at TDC i årevis registrerede, hvilke mobilmaster tre millioner mobilkunder var tilknyttet, når de sendte mms'er eller brugte data.

Det kan give et meget præcist billede af, hvor den enkelte har befundet sig, men er samtidig et vigtigt redskab ifølge politiet.

Men det er kritisabelt, skriver it-mediet Version2 på baggrund af en afgørelse fra Datatilsynet, som internetaktivisten Christian Panton har modtaget mandag.

Han har sammenlignet logningen - registrering - med at placere en gps-chip i nakken på forbrugerne.

I afgørelsen udtaler Datatilsynet "alvorlig kritik" af TDCs logning, som teleselskabet indstillede i oktober 2018.

Det skyldtes ifølge selskabet, at myndighederne ikke kunne blive enige om, hvad der er lovligt.

Teleselskabet har henvist til bekendtgørelsen for logning. Den skal sikre, at politiet har adgang til teleselskabernes data i et år. Det er blevet kaldt et vigtigt redskab i efterforskningen af forbrydelser.

Den kræver, at teleselskaberne skal kunne oplyse, hvor kunderne befinder sig, når de ringer, sms'er og mms'er.

Men ifølge TDC sendes mms som data, der ikke adskiller sig fra den øvrige datatrafik, hvilket er et problem.

Selskabet har dog indstillet den praksis og registrerer - eller logger - nu kun oplysninger om sms'er og opkald.

Regeringen har tidligere udskudt nye regler grundet en afgørelse fra EU-Domstolen.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) har sagt, at han ikke vil suspendere de nuværende regler, før et nyt system er på plads.

EU-dommen blev afsagt kort før jul. Den betyder, at masselogning skal "begrænses til det strengt nødvendige".

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra Datatilsynet. TDC har modtaget afgørelsen mandag og vil nu gennemgå den, oplyser selskabet.

Først blåstemplede Erhvervsstyrelsen ifølge TDC logningen, men året efter indikerede Datatilsynet uenighed.

Dermed har kompleks lovgivning gjort alle rundtossede, mens borgere og virksomheder er kommet i klemme.

Det siger Aalborg Universitets juraprofessor Søren Sandfeld Jakobsen, der forsker i persondataret.

- Jeg kan godt forstå, hvis TDC er forvirret. Det er forvirrende, at flere myndigheder har kompetencer indenfor dette, det håber jeg, at vi snart får rettet op på.

- Det er en meget utilfredsstillende situation, når EU-Domstolen to gange har sagt, at det klart er i strid med EU-retten. Nu venter vi på andet eller tredje år, det er simpelthen ikke en acceptabel retsstilling, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce