Annonce
Esbjerg

Tech-ideer søger raske vestjyske penge: Gode ideer skal hjælpes i gang

Penge skal ikke bare placeres i ejendomme og produktionsvirksomheder. Det er vigtigt, at de vestjyske penge også har fokus på de teknologiske virksomheder og ideer, siger Kasper B. Thomsen, stifter af Techhub Syd. Foto: iDeal Development
Folk med digitale ideer og spirende tech-firmaer skal mødes med investorer ved store events, som Esbjergmand med nystartet firma står bag.

Esbjerg: Omkring 100 studerende, tech-iværksættere og investorer ventes at deltage i en inspirationsdag 6. november på Erhvervsakademi Sydvest. Det bliver første arrangement fra en ny spiller på iværksætterbanen i Esbjerg - med fokus på teknologi.

Techhub Syd hedder organisationen stiftet af Esbjerg-profilen Kasper B. Thomsen, der nu bor i Århus. Han har flere start up-virksomheder og har solgt en enkelt af disse fra i 2017.

- Som tech-iværksætter vil jeg gerne hjælpe unge studerende og folk, der ønsker at bygge en tech-virksomhed op fra bunden, fortæller Kasper B. Thomsen.

Selv har han med partnere startet tech-firmaet Cocolab ApS i Esbjerg sammen med en erfaren forretningsudvikler med polske rødder, der bor i Esbjerg og har arbejdet for Lego og Bestsellers, og sideløbende bruger han tid på at starte sin event-organisation op med fokus på tech-iværksætteri.

- Med Techhub Syd vil jeg lave et samlingspunkt for studerende, og start up-folk og lade dem mødes med investorer. Penge skal ikke bare placeres i ejendomme og produktionsvirksomheder. Det er vigtigt, at de vestjyske penge også har fokus på de teknologiske virksomheder, siger Kasper B. Thomsen, der håber, at hans initiativ vil åbne investorernes øjne.

Annonce

TECHHUB SYD

Techhub Syd har 10 partnere:

Innovationsfonden
Vækstfonden
Deloitte Fast 50
Danske Bank Growth
E. Bank Lauridsen Holding A/S
A. Thomsen Holding ApS
Erhvervsakademi Sydvest
Syddansk Universitet
AAU Innovation (SEA)
Business Esbjerg

Jeg skal ikke tjene penge på det

Han har selv flere start up-firmaer i gang samt et investeringsselskab, ligesom hans familie arbejder med investeringer i traditionelle firmaer og techvirksomheder. Efter han gik ud af app-udviklerfirmaet Ideal Development i Århus med en pose penge har han selv investeret i nye firmaer samt opkøbt ejendomme i Tyskland.

- Med techuniverset omkring Techhub Syd skal jeg ikke tjene penge, men jeg håber at være med til, at der bliver skabt nogle nye virksomheder, siger han.

Techhub Syds partnere er blandt andet Vækstfonden og Innovationsfonden og med indskud fra nogle firmaer har han kapital til det første års arbejde og arrangementer.

- Jeg håber, at vi med 4-6 events om året kan få de studerendes og tech-iværksætternes øjne op for de programmer, som fondene tilbyder til start up-projekter med blandt andet løntilskud, siger Kasper B. Thomsen, der selv har taget en bachelor i salg og marketing ved Erhvervsakademi Sydvest i Esbjerg og en MBA i Aarhus.

"Så kan jeg også"

Ved den første event 6. november på Spangsbjerg Kirkevej 103 er flere succesfulde start up-virksomheders stiftere på banen. Thor Angelo fortæller om OrderYOYO, som er en platform til bestilling af takeaway-mad. Det er set før, men med denne løsning er platformen restaurantens egen, så den bevarer den digitale kontakt med kunderne.

Et andet trækplaster er en digital bank, Lunar Way, der har rejst tæt ved 300 millioner kroner, har 100 medarbejdere og har fået sin banklicens. Denne bank skal drives via en mobilløsning, som manden bag, Ken Villum Klausen, fortæller om. Ligesom han har unik viden om at udfordre og ruske op i en ellers konservativ bankverden.

-Tilhørerne vil få en oplevelse af, at "kan Ken, så kan jeg også".

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce