Annonce
Erhverv

Temashops udvidelse er sat på standby: Indehaver afventer ny strategi

Temashops indehaver Daniel Diness Andersen har besluttet at vente med at tage en beslutning om eventuel udvidelse af lokalerne i Pjedsted. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Webbutikken Temashop har brug for flere kvadratmeter, men en gammel lokalplan står i vejen.

Pjedsted: Webbutikken Temashop vil gerne udvide sit lager på Østerskovvej, men som avisen tidligere har skrevet, står en lokalplan fra 1980'erne i vejen.

Virksomheden og Fredericia Kommune har været i kontakt om en løsning. Men nu har Temashop besluttet at vente med at tage en beslutning om en eventuel udvidelse.

- Vi har kastet det til timeout. Her efter sommerferien laver vi et strategiseminar, der handler om, hvor vi ser, virksomheden er på vej hen om fem til ti år, fortæller indehaver og direktør i Temashop Daniel Diness Andersen.

Temashop mangler lagerplads på mellem 1000 til 1500 kvadratmeter og ville derfor gerne udvide. Men i lokalplanen for området er der tegnet en fremtidig ringvej ind, som betyder, der ikke er plads til udvidelsen. Den ringvej ønskede Temashop at få fjernet fra lokalplanen, som er lavet i 16980'erne.

Grundejerforeningen Landsmosen, som ligger i umiddelbar nærhed af den eventuelle ringvej, bakkede op om ønsket, mens Bredstrup/Pjedsted Beboerforening foretrækker at bevare muligheden for en ringvej, men samtidig gerne så den flyttet en smule, så der kunne blive plads til Temashops udvidelse. Deres begrundelse er, at en ringvej i fremtiden ville kunne aflaste hovedfærdelsåren i Pjedsted; Stationsvej.

Annonce

Vi har kastet det til timeout. Her efter sommerferien laver vi et strategiseminar, der handler om, hvor vi ser, virksomheden er på vej hen om fem til ti år.

Daniel Diness Andersen, indehaver Temashop

Har brug for plads

Temashops indehaver Daniel Diness Andersen frygter dog, at en eventuel flytning af stregerne på lokalplanen ikke er nok til at opfylde Temashops ønsker om udvidelse.

- Hvad så, hvis udvidelsen er for lille om to år? Vi vil prøve at kigge ind i krystalkuglen og se, hvordan markedet udvikler sig. Hvad sker der, når Amazon kommer, og vil vi se mere af, at produkterne bliver leveret direkte ud til kunderne fra leverandørerne eller hvordan? Til vores strategiseminar vil vi prøve at hive folk ind fra lande, som er længere i udviklingen end os, fortæller Daniel Diness Andersen.

Han understreger, at Temashop har brug for mere plads, men afventer at træffe beslutningen, indtil han har mere viden om fremtidens udvikling.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce