Annonce
Digitalt

Test: Begynd dagen med Miele CM5300 som barista

CM5300 fra Miele er minimalistisk og flot designet. Den er nem at betjene og vedligeholde, og så brygger den god kaffe. Pr-foto
Miele CM5300 er en no-nonsense automatisk kaffemaskine fra Miele. Den ser flot ud, er nem at betjene og vedligeholde, og kaffen er god.

En lille forhistorie før testen af CM5300: Jeg har kun haft fornøjelse af én anden espresso-maskine fra Miele, topmodellen Miele CM7750, og det er den bedste fuldautomatiske espresso-maskine, jeg har testet.

Kaffen smagte bedre, selvom bønnerne var de samme, den havde alle funktioner, jeg kunne drømme om, og den var nem at betjene og vedligeholde. Den kostede dog også derefter, små 25.000 kroner, og her er CM5300 noget mere inden for min økonomiske rækkevidde med en pris på under 6000 kroner i skrivende stund.

Jeg gik derfor ind til testen her meget spændt på, hvor tæt kaffeoplevelsen med CM5300 kunne komme på topmodellen, der koster næsten 20.000 kroner mere - og efter et par måneders test er jeg blevet klogere.

Annonce
Miele CM5300 overvælder ikke med antallet af kaffedrikke, men den kan klare de gængse, og er du skabs-barista, kan du komme langt med mælkeskummer og espresso. Pr-foto

Enkel og funktionel

Smag er forskellig, men CM5300 er i min optik en flot designet maskine. Den kommer i enten rosa eller sort, overfladerne er i plast og metal, og den er minimalistisk designet med meget få knapper, et lille display og en elegant dispenser til kaffe.

Displayet er ikke i farve, og der er ikke kælet synderligt for menuerne, men det er let at navigere i. Der er fire fysiske knapper til espresso, kaffe, cappuccino og latte macchiato, og i menuen finder du desuden ristretto, caffè latte, lungo, varmt vand, varmt mælk og mælkeskum. Der er altså ingen americano, men den kan du så klare selv med espresso og varmt vand i kombination.

Dispenseren kan du selv justere i højden, afhængig af koppen eller glasset, og du kan slutte en mælkeholder til ved siden af maskinen (Miele har sin egen, der koster godt 500 kroner), eller du kan slutte slangen direkte i en mælkekarton. Jeg valgte det sidste.

Så er der kaf’

CM5300 har plads til 200 g bønner og 1,3 liter vand. Det sidste er absolut minimum, og man skal fylde vand på relativt ofte, hvis der er flere kaffedrikkere i huset.

Miele er ”build to last”, og CM5300 er ingen undtagelse. Maskinen har programmer til afkalkning og rengøring, og den siger selv til, når der skal ske noget.

Nu til det vigtigste: kaffen. Den smager godt.

Det er selvfølgelig muligt at justere på kværnen, mængden af kaffe, vand osv., men den kaffe, som maskinen laver som standard, er rigtig god. Jeg har testet med flere af mine foretrukne bønner, og med og uden mælk er det en hæderlig kop kaffe, jeg får mellem hænderne.

I forhold til sammenligningen med topmodellen er der en stribe kompromiser. CM7750 afkalker selv dagligt, der er tre beholdere til bønner, og kværnen gøres ren mellem hver kop. Du kan programmere maskinen, der er flere kaffedrikke osv., osv. Men i det daglige? Der kan jeg fint leve med CM5300, der dækker 95 procent af mine kaffebehov.

Til prisen er det en rigtig fornuftig maskine, der laver god kaffe, ser flot ud og er let at betjene og vedligeholde.

CM5300 kan købes online og i fysiske butikker. Vejledende pris er 7595 kroner, er dog set til 5584 kroner.

Prismæssigt er CM5300 absolut konkurrencedygtig med lignende maskiner fra fx Siemens, da CM5300 pt. kan købes for et par tusinde mindre end den vejledende pris på lige knap 8000 kr. Pr-foto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce