Annonce
Digitalt

Test: Få din helt egen hus-barista med Siemens EQ.9 Connect

Siemens EQ.9 Connect har et industrielt og professionelt udseende, som passer bedre ind på kontoret end i de fleste hjem. Mælketanken til venstre er let at sætte af og på og bliver renset af maskinen efter brug. Til højre sidder vandtanken, som også er let at tage af og på. Øverst er to separate kamre til bønner a 250 g hver. Pr-foto

Vi ser på espressomaskiner, der strækker sig ud over brug i private hjem og for eksempel kan bruges i et mindre kontorfælleskab. Det kan Siemens EQ.9 Connect.

Bag det ikke så mundrette navn gemmer sig et lille monster af en kaffemaskine, og ”Connect” betyder, at du kan forbinde til den via en app.

Selvom det kan lyde fristende at tænde maskinen fra sengen eller på vej på jobbet, er det ikke nogen afgørende funktion - men appen kan noget andet, der er smart. Mere om det senere.

Annonce

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Masser af vand og bønner

Førstehåndsindtrykket på EQ.9 er, at designet nok ikke er for alle. Den står skarpt markeret i aluminium og plast. Den virker robust, men manglen på bløde kanter gør sig nok bedre på jobbet end i hjemmet.

Den store vandtank på højre side af maskinen rummer hele to liter og er meget nem at fylde og sætte på.

På toppen er placeret to bønnebeholdere a 250 g hver. Det er positivt, både fordi du ikke skal fylde kaffe på så ofte, og fordi det gør det muligt at bruge forskellige bønner - for eksempel hvis du vil veksle mellem espresso og americano eller koffeinfri og almindelig kaffe.

Drypbakke og beholder til brugte bønner er ligeledes nem at trække ud og tømme, og samlet set virker EQ.9 gennemtænkt bygget og meget robust.

Nem at sætte op og bruge

EQ.9 er nem at sætte op og forbinde til wi-fi. Når det er gjort, kan man forbinde via appen og derved brygge en kop kaffe uden at rejse sig fra stolen - eller tænde maskinen på afstand.

Men da maskinen renses og sender beskidt vand ud, når man tænder, har sidstnævnte ikke den store pointe. EQ.9 er tilmed så hurtig at starte, at det ikke kan svare sig. Og på samme måde skal man jo have sat en kop klar for at kunne brygge kaffe fra appen.

Dér, hvor appen kommer til sin ret, er, når man vil have en kop kaffe, som maskinen ikke kender i forvejen. Hvis du for eksempel vil have en flat white, kan du via appen indlæse den på maskinen, og så husker den den til fremtidig brug. Det er smart - og er blevet brugt i testen her.

Der er dog allerede fra start de mest gængse kaffedrikke programmeret på maskinen. Espresso, americano, cappucino, macchiato, latte osv. er alle at finde, og dem, du skulle savne, kan du hente via appen. Hvis du vil skrue på mængden af vand, kaffe eller mælk, kan du også styre det helt selv. Det er lækkert at have så mange muligheder for at ramme rigtigt med kaffen, det er intuitivt og let at justere mængderne, og da der er op til otte forskellige brugerprofiler, kan maskinen selv holde styr på, hvem der ønsker kaffen hvordan.

Du får din helt egen hus-barista, som aldrig glemmer, hvordan du ønsker din cortado.

Connect-delen af Siemens EQ.9 Connect går på, at man kan forbinde maskinen til sin telefon eller tablet. Det er let at sætte op, og efterfølgende kan man tænde maskinen og brygge en kop kaffe fra sin mobil. Den del har dog ringe værdi, da maskinen skal renses ved opstart, og beskidt vand løber ud - og der er i øvrigt alligevel skal sættes en kop frem til kaffen. Men det er også muligt at hente kaffeopskrifter ned, hvis man vil have en specifik kaffe, som ikke findes på maskinen allerede - eller bare søger inspiration. Dét er smart og anvendeligt. Pr-foto

Tak for kaffe

Kaffen smager godt på EQ.9, og den leveres i rette temperatur med forbløffende lidt larm fra kværnen.

Jeg er personligt ikke stor fan af mælkebaserede kaffedrikke, men mit forbrug er steget markant den tid, EQ.9 har været i huset. Både varm mælk og mælkeskum sidder nemlig lige i skabet hver gang, og det er forbløffende let, når man bare skal huske at fylde og tømme den medfølgende mælkebeholder, som bliver renset af maskinen efter brug.

Som nævnt indledningsvist er EQ.9 testet med henblik på brug i et mindre kontorfællesskab, hvor det giver mening at kunne programmere otte forskellige brugere ind. Selv da er den vejledende pris 23.500 kroner en anelse voldsom. I skrivende stund er maskinen dog faldet til 12.500 kroner flere steder, og til den pris får man rigtig meget for pengene - uanset brugsøjemed.

Pris og tilgængelighed: Siemens EQ.9 Connect kan købes i butikker og online. Vejledende pris er 23.499 kroner, men den er set flere steder til 12.499 kroner.

EQ.9 Connect er robust og virker meget intuitiv ved brug. Touchskærmen eksemplificerer dette fint, for det er så let at finde den ønskede kaffe og tilpasse mængden af vand, kaffe og mælk, at det ikke kræver nogen introduktion overhovedet. Pr-foto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Kolding For abonnenter

JV-Panelet: Det mener vi om Mungo Parks nye navn, fredning af Marielundskoven og om patienter, som udebliver fra deres aftaler

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

112

Se billederne: Væltet lastbil med skinker forventes fjernet mellem klokken 13 og 14

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Annonce