Annonce
Kolding

Theodor tog tredjepladsen og 20.000 kroner

Theodor Risager ved godt, hvad præmien på 20.000 kroner skal gå til: Nogle af pengene skal bruges på en ny bærbar, som jeg skal bruge på universitetet. Det, der så er tilbage, skal jeg bruge, når jeg skal flytte. PR foto

Kolding: En rigtig god forretningsidé indbragte Theodor Risager fra 3.g på Hansenberg Tekniske Gymnasium en tredjeplads og en præmie på 20.000 kroner, da han deltog i finalen ved DLG Business Competition i København.

Tidligere på året opfordrede grovvareselskabet DLG studerende fra hele landet til at deltage i DLG Business Competition. Opfordringen lød på at skabe en ny fremtid for landbruget. Og Theodor Risagers idé var altså så god, at han var med blandt de seks finalister.

- Min løsning kan fikse et problem, som landmænd har. Samtidig er idéen relativ nem at implementere, fortæller Theodor Risager i en pressemeddelelse.

- DLG skal hjælpe den enkelte landmand med optimering og med lovgivningen på pesticidområdet. Derved kan landmanden fokusere på andre dele af sit landbrug, forklarer den 20-årige gymnasieelev fra Sdr. Hygum.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce