Annonce
Kultur

Tiden er løbet fra den kørende betjening: Kommunens bogbus har kurs mod graven

Bogbussen, der er fra 2007, har måske snart kørt sine sidste kilometer. Udvalget for sundhed, kultur og fritid indstiller i hvert fald til Økonomiudvalget og byrådet, at der fremover ikke skal være en bogbus i kommunen. I stedet bliver der 15 steder fordelt rundt i kommunen, hvor lånerne kan hente bøger. Arkivfoto: Annett Bruhn
Politikerne i Udvalget for sundhed, kultur og fritid lægger op til, at kommunens gamle bogbus permanent skal skrottes. I stedet skal der findes steder rundt omkring i kommunen, hvor borgerne kan hente og aflevere deres lånte bøger.

Nedlæggelse: Kommunens gamle bogbus, der har kørt siden 2007 og gennem årene cirka har kørt mellem 100.000 og 150.000 kilometer om året, har snart kørt sine allersidste kilometer. I hvert fald hvis det står til Udvalget for sundhed, kultur og fritid, der på sit seneste møde skulle tage stilling til, om der skulle anskaffes en ny bogbus, eller om der skulle kigges på andre løsninger.

- Vi har en bogbus, der i den grad er nedslidt og har været det igennem nogle år. Den er meget gammel, og den virker ikke efter hensigten, siger Jørgen Thøgersen (S), der er formand for Udvalget for sundhed, kultur og fritid.

I bilagene til dagsordenspunktet kan man se, at der - udover almindelig service - de seneste fem år har været reparationsudgifter på bogbussen for 162.875,71 kroner.

Annonce

- Det var for at holde den kørende, indtil vi traf en beslutning. For når man skal have en bogbus, så er det ikke en helt almindelig ting, man bare køber. Den skal bygges op. Man kan enten købe den eller man kan lease den, men der skal man jo lave længerevarende kontrakt, siger Jørgen Thøgersen og fortsætter:

- Så vi stod overfor det valg, om vi skulle købe en ny. Men bogbusser generelt på landsplan bliver jo nedlagt. Så kunne vi snakke om, om vi skulle lease den, men det ville blive over en tiårig periode, og er det ikke lang tid at binde sig ud i tiden? Så vi gik med model 3, hvor vi vil forsøge at tage kontakt til de 15 steder, der er nævnt, hvor der ikke er et bibliotek eller en filial, om der er mulighed for at have noget udlevering der.

Vil give det en chance

Politikerne i udvalget havde flere muligheder at vælge imellem. Udleveringsbokse med lås på, selvbetjeningsmaskiner på stederne, som man kender det fra bibliotekerne i dag eller udlevering, hvor der bare er et fast sted, hvor man kan hente og aflevere sine bøger. Eller den ultimative:

- Man kunne også have valgt at sige - vi lukker den bare, og så må folk bruge bibliotekerne, men vi vil give det en chance.

I indstillingen til politikerne står, at "såfremt udvalget ønsker at etablere faste låne- og afleveringsstationer, anbefaler biblioteket, at der etableres selvbetjeningsmaskiner" - altså de samme maskiner, som der er nu på bibliotekerne, og der hæfter lånerne først, når bøger eller andre materialer er blevet registreret som udlånt i maskinen. Men den anbefaling har udvalget med sin beslutning valgt ikke at følge.

Risikerer man så ikke meget svind, for jeg kan se, at der står, at hvis bogen forsvinder, mens den står på hylden (på udleveringsstedet, red.), så er det borgeren, der hæfter for det?

- Vi vil prøve at se, hvordan det går. Hvis man nu ville stjæle en bog, så tænker jeg, at du kunne gå over på Vejen Bibliotek, og der var ikke en, der ville se, at du gik med dem. Så hvis folk har til hensigt at stjæle, så kan man jo det. Vi vil give det en chance og har tillid til, at det kan man godt forvalte. Viser det modsatte sig, så må vi jo tage stilling til det - om vi skal kigge på nogle andre løsninger. Og hvis der ikke er nogen, der forsvinder, så kører det jo bare, siger Jørgen Thøgersen.

Annonce

Det bimler og bamler

Kasper Østergaard Grønkjær, der er leder af Vejen Bibliotekerne, ønsker ikke at kommentere på bogbussens fremtid, før der er truffet en endelig beslutning. Punktet skal nemlig også først igennem Økonomiudvalget og byrådet.

Men skulle man nu sidde med en ubændig trang til at forsøge at stjæle en eller flere bøger fra et af kommunens biblioteker, så slår bibliotekslederen fast, at det er så godt som umuligt.

Man kunne også have valgt at sige - vi lukker den bare, og så må folk bruge bibliotekerne, men vi vil give det en chance.

Jørgen Thøgersen, formand, Udvalget for sundhed, kultur og fritid

- Det kan du som sådan godt, men så går den bare i gaten. Den bimler og bamler og lyser rødt. Og så kan vi se, hvilken bog det er, der er blevet taget ud, og så er der kamera, der fanger gerningstidspunktet. Alle materialer har en chip i sig. Der forsvinder ikke bøger, så er det fordi, de er sat forkert, men vi har ikke tyveri, hvad det angår, siger Kasper Østergaard Grønkjær.

Annonce

Løsning sparer 100.000 kroner

Beslutningen, som Udvalget for sundhed, kultur og fritid har truffet, vil give en besparelse på 100.000 kroner.

De 100.000 kroner, I så kan spare, går de så ind i det store spare-regnskab?

- Ja, vi skal i vores udvalg finde eller pege på besparelser for 4,5 millioner kroner, som jeg lige husker det, så der luner enhver krone, som vi kan finde, siger Jørgen Thøgersen, der dog afviser, at det har været i tankerne, da beslutningen blev truffet.

- Nej, det var at få fremtidssikret, så man kunne få bøger i de mindre samfund. Det er jo de mindre samfund, der vil føle sig ramt, hvis man bare eksempelvis nedlagde bogbussen. Det kan jo også være, at det viser sig, at den her ordning gør, at folk måske vil låne flere bøger, siger udvalgsformanden.


Den valgte model

Politikerne i Udvalget for sundhed, kultur og fritid har peget på den model, der hedder model 3:

Her skal der etableres faste låne- og afleveringsstationer uden selvbetjeningsautomat i byer med haller og aktivitetscentre, hvor der i dag ikke er et bibliotek eller en filial.

Det svarer til i alt 15 steder modsat de 13 steder, der er med bogbussen i dag.

De 15 steder, der er nævnt i modellen er: Andst, Bække, Gesten, Glejbjerg, Hovborg, Jels, Lindknud, Sdr. Hygum, Skodborg, Stenderup, Tobøl, Øster Lindet, Lintrup, Føvling og Læborg.

Der leases en mindre bil til en årlig leasingafgift på 40.000 kroner. Det giver mulighed for en budgetreduktion på 100.000 kroner på leasingudgifterne. Der vil være en mindre effektivisering på personaleressourcerne i forhold til tidligere transport med bogbussen. Denne kan være svær at beregne, men vil indgå i bibliotekets fleksible drift.

Udgifterne til en bogbusordning ville være 409.000 kroner (140.000 kroner til leasing af ny bogbus og 269.000 kroner til drift, vedligehold og betjening). Udgifterne til den valgte model 3 vil være 269.000 kroner. Det giver en forskel på 140.000 kroner. De 40.000 kroner bruges til en mindre bil - og der kan dermed spares 100.000 kroner.

Udlånsstatistik fra bogbussen: Bogbussen er i bibliotekssystemet én filial. Derfor kan der ikke hentes udlånstal fra de enkelte stoppesteder, men kun et samlet udlån. I 2019 blev der udlånt 7089 materialer, i 2020 var det tal 4393, og i 2021 lå tallet på 3115 udlånte materialer.

Annonce
Sønderjylland For abonnenter

Anmeldelse: Ung kunstner og lidt ældre dyrlæge giver ny udstilling med tungt emne en varm anbefaling

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding

Se billederne: Allans hus kostede 85.000 kroner - det er noget gammelt lort

Esbjerg For abonnenter

Thomas' fingre var smeltet ind til senerne, men nu har han sagt farvel til førtidspension: Jeg vil hellere arbejde i mit eget firma

Esbjerg

Drama om milliard-projekt på Esbjerg Havn: Din Forsyning har tabt tålmodigheden og er klar med erstatningskrav mod leverandør af gigantisk flis-keddel

Sønderborg

Kebabruller rykker ind i Sønderborg: - Det bliver byens absolut bedste

Han organiserede uroen og kastede brosten mod EU-forbeholdene og politiet: - Det var et snydevalg, og hadet var indædt

Kolding For abonnenter

Efter drabet på 22-årig kvinde: Nu vil Kate bare gerne væk fra stoffer og utryghed på Violvej

Esbjerg For abonnenter

Sidste skoledag kørte helt af sporet: Fire elever overfaldt 15-årig kammerat med knytnæveslag og skole advarer om nåle i karameller

Ny mærkeordning deler vandene: Statskontrolleret klimamærke skal hjælpe forbrugere til mere klimavenlige indkøb, men hvordan det skal udformes er stadig til debat

Sydjylland

Rovfuglene kommer: Kvinde hakket i hovedet

Cirkusrevy uden Ulf og Lisbet: Velsmurt underholdning, men ingen latterkramper

Haderslev For abonnenter

Ishockey i Vojens er for "M", hvad søvn og mad er for andre

Esbjerg For abonnenter

Esbjerg raser over fortsat benspænd: Ghetto-loven står stadig i vejen for integration af ukrainske flygtninge-familier

Erhverv For abonnenter

Seneste regnskab viser et uventet underskud: Nu skærer dagligvarebutik en time af åbningstiden

Annonce