Annonce
Aabenraa

Tidligere byrådsmedlem vil redde skinnecykling

Mange har haft stor glæde af skinnecyklerne gennem årene - blandt andet et hold pensionister fra Dalsmark Plejehjem. Arkivfoto: Claus Thorsted.
Tidligere byrådsmedlem Gert Larsen møder med nye ideer, når Aabenraa Veteranbane holder ekstraordinær generalforsamling. To af de frafaldne bestyrelsesmedlemmer har fået mod på at fortsætte.

AABENRAA: Mange borgere i Aabenraa har ærgret sig godt og grundigt, efter det kom frem, at Aabenraa Veteranbanes skinnecykling så ud til at blive indstillet på grund af samarbejdsvanskeligheder i bestyrelsen.

En af dem er Gert Larsen fra Søgård, der tidligere har siddet i Aabenraa Byråd for Venstre, og han besluttede at gøre noget ved det. Det sker, når der er ekstraordinær generalforsamling i Aabenraa Veteranbane den 25. juni.

- Jeg synes ikke, denne forening bør lægges ned, og derfor har jeg været i dialog med formanden. Planen er, at jeg møder op til den ekstraordinære generalforsamling og fremlægger en mulig løsning, siger Gert Larsen.

Han har været i kontakt med veteranbanens formand, Nils Smidemann, og med de to bestyrelsesmedlemmer, Arne Dupont og Alf Ingfeldt, og de har alle tilkendegivet, at de bakker op om Gert Larsens forsøg på at drive foreningen videre.

Annonce

Ekstraordinær generalforsamling

  • Det er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i Aabenraa Veteranbane tirsdag den 25. juni klokken 17.
  • Det foregår i lokaler hos Frivilligcenter Aabenraa, Sankt Nicolai Gade 5.

Fokus på skinnecykling

- For mig er det vigtigt, at aktiviteten med skinnecyklerne kan fortsætte. Det er mit fokus. Andre har fokus på den del af foreningens vedtægter, der handler om gamle veterantog. Det har jeg ikke forstand på. Det, jeg kan, er at drive bestyrelser og få det bedste frem i folk, siger Gert Larsen.

Skinnecyklerne er en meget arbejdskrævende aktivitet, som kræver, at der er nogen, som er parat til at låse cyklerne inde hver aften og gøre dem klar igen hver morgen.

- Det er muligt, at gøre det mindre arbejdskrævende gennem et låsesystem og koder, der udleveres til dem, der har lejet cyklerne. Det vil jeg arbejde for at få indført, siger Gert Larsen.

Arne Dupont og Alf Ingfeldt har erklæret sig villige til at gå ind i bestyrelsesarbejdet igen.

- Det er fint, at der er nogen, der melder sig på banen igen. Hvordan vi skal få løst vores problemer med kasserer KB Hansen må guderne vide, men måske bliver han slet ikke genvalgt. Det her skal i hvert flad ikke stå uprøvet hen, siger Arne Dupont.

Opbakning

Den hidtidige formand, Nils Smidemann, vil også gerne bakke op om Gert Larsens initiativ.

- Det er fortsat min plan at stoppe som formand, for det skal være lokale folk, der bestrider posterne som formand og kasserer, siger Nils Smidemann, der bor på Lolland.

- Men jeg vil gerne assistere foreningen på afstand, og skulle det gå sådan, at der mangler et femte bestyrelsesmedlem, så træder jeg gerne til, siger han.

Tre af bestyrelsens medlemmer valgte for en måned siden at træde tilbage på grund af samarbejdsvanskeligheder med Aabenraa Veteranbanes kasserer KB Hansen.

JydskeVestkysten har igen forsøgt at komme i kontakt med kassereren for at få hans kommentar. Men det er ikke lykkedes.

Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Vejen Kommune vinder vigtigt slag om Skovgårdsvej: Har handlet efter bogen

Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Sønderborg

Hør lugtende frø "klakke"

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce