Annonce
Sport

Tidligere cykelrytter Gert Frank er død

Gert Frank var først og fremmest kendt som en stærk banerytter. I alt 20 gange stod han øverst på sejrsskamlen efter et seksdagesløb.

Gert Frank, der var en af landets bedste cykelryttere på banen i 1970'erne og 80'erne, er død. Han blev 62 år.

Den tidligere cykelrytter Gert Frank er død i en alder af 62 år.

Det skriver hans søn Martin Frank i et opslag på Facebook.

Frank var i 1970'erne og 1980'erne en af landets bedste cykelryttere på banen, hvor han sammen med Hans-Henrik Ørsted udgjorde et af de mest kendte par nummer 7 i Danmark.

Han brød igennem som bare 20-årig, da han sammen med Verner Blaudzun, Jørgen Emil Hansen og Jørn Lund vandt bronze ved OL i Montreal i 1976.

I den benhårde disciplin 100 kilometer holdløb blev Frank og hans holdkammerater kun slået af Sovjetunionen og Polen og sørgede dermed for én af blot tre danske medaljer ved legene.

Det resultat lagde grunden til et par år, hvor Gert Frank skulle tage skridtet fra at være et stort talent til at blive en etableret banerytter.

I 1979 vandt han for første gang det traditionsrige seksdagesløb i København sammen med hollandske René Pijnen.

Samme år vandt han også seksdagesløbet i Herning, og de følgende år nåede han op på ikke mindre end 20 sejre i seksdagesløb i hele verden.

Han stod tre gange øverst på sejrsskamlen i det københavnske seksdagesløb, der dengang blev afviklet i Forum.

Efter sejren med René Pijnen i 1979 triumferede han fire år senere i samarbejde med belgieren Patrick Sercu, inden han i 1985 gentog bedriften sammen med landsmanden Hans-Henrik Ørsted.

Frank og Ørsted havde et særdeles frugtbart samarbejde i 1980'erne med i alt seks seksdagessejre sammen.

I 1986 stoppede Frank cykelkarrieren i en alder af 30 år og efter hele 143 seksdagesløb, da lysten var væk. Han havde oplevet det, han ville, og han ville i gang med noget nyt.

Det gjorde Gert Frank så, og de følgende år ejede han eksempelvis en stor cykelforretning på Gammel Kongevej i København, men han har også været indkøbschef i en edb-virksomhed.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce