Annonce
Danmark

Til trods for kæmpe nedbrud: Regionen holder fast i teleudbyder

På trods at et større nedbrud på telefonerne hos regionens hospitaler, lægevagter og 112 er regionen ikke klar til at skifte udbyder. Arkivfoto: Louise Koustrup
Flere hundrede patienter kunne i løbet af weekenden ikke komme i kontakt med regionens lægevagter, hospitaler og 112, fortæller vagtchefen for lægevagten i Region Syddanmark. Det skyldtes et nedbrud ved TDC. Det er dog ikke noget, der får regionen til at overveje en ny teleudbyder.

Mandag morgen kunne Region Syddanmark melde ud, at patienterne igen kunne komme igennem til lægevagten, 112 og regionens sygehuse efter weekendens store telefonnedbrud. Et nedbrud, der satte regionens kriseberedskab i gang, så patienterne trods alt kunne få den bedst mulige behandling.

Ifølge vagtchef for Lægevagten i Region Syddanmark, Ole Holm-Thomsen, har der ikke tidligere været set et nedbrud på størrelse med det, regionen oplevede i weekenden.

- Det var ret kritisk – én ting er, at folk ikke kan komme i kontakt med lægevagten, men når de heller ikke kan komme i kontakt med 112 eller sygehusene, er det noget mere omfattende, så vi havde det helt store beredskab i gang, siger han og tilføjer:

- Det er noget rigtig møg at stå i sådan en situation, for vi er ude af stand til at foretage os noget. Vi kunne ikke gøre andet end at være tilstede dér, hvor patienterne dukkede op. Det var helt ude af vores hænder.

Ifølge Ole Holm-Thomsen er der normalt mellem 150 og 180 patienter i timen, der henvender sig til lægevagten, som under weekendens nedbrud derfor ikke kunne komme i kontakt med lægevagten.

Annonce

Fortsætter ved TDC

Nedbruddet betød, at patienterne skulle møde op fysisk ved lægevagten i stedet for at ringe. Derudover havde de ikke mulighed for at komme i kontakt med hverken sygehusene eller 112. På trods af den kritiske situation, der opstod i weekenden, er regionen ikke klar til at opsige deres aftale med TDC.

- Vi har haft talrige møder med TDC og internt i regionen om, hvordan vi skulle håndtere situationen. Lige nu skal vi have dagen og vejen til at fungere. Når det hele er faldet til ro, tager vi en dialog med TDC om, hvad der er sket, og hvad eventuelle konsekvenser skal være. Men vi er ikke der, hvor vi overvejer at skifte udbyder, siger koncerndirektør i Region Syddanmark, Kurt Espersen.

Derudover fortæller Kurt Espersen, at der mandag morgen stadigvæk var problemer med regionens interne telefoner. Det håber han dog, at der snarest muligt findes en løsning på, så medarbejderene kan kommunikere hurtigere mellem sygehusene i regionen.

Ikke sikre på konsekvenserne

Selv om flere hundrede patienter ikke kunne komme i kontakt med sygehuse, 112 eller lægevægten i løbet af søndagen, har det ikke umiddelbart haft nogle konsekvenser for patienterne.

- Normalt er det måske en enkelt lægevagt, der er nede, men her var vi helt slået i stykker. Vi gjorde vores yderste for at afhjælpe de gener, der måtte være. Der er ikke nogle meldinger om, at noget er gået galt, men vi ved det selvfølgelig ikke, lyder det fra vagtchefen ved Lægevagten, Ole Holm-Thomsen.

Heller ikke ved regionen er de bekendt med, at weekendens nedbrud har haft nogle konsekvenser for patienterne.

- Vi kan ikke være sikre på, at det ikke har haft nogle konsekvenser for patienterne, men vi har ikke kendskab til noget endnu. Vi har meldt ud, at hvis der er nogle borgere, der føler, at de ikke har fået den rette behandling eller har været utrygge ved det, der er sket, så skal de endelig kontakte os, siger Kurt Espersen.

TDC beklager fejlen

Underdirektør ved TDC Netværk, Jesper Oldenburg, fortæller i et skriftligt svar til Fyens Stiftstidende, at fejlen opstod i forbindelse med en større opdatering af virksomhedens netværk.

"Vi er meget kede af de gener regionen, patienter og pårørende har haft i forbindelse med fejlen på vores netværk. Lige siden vi blev opmærksomme på fejlen, har vi arbejdet på højtryk for at løse problemerne", skriver han.

Derudover bekræfter Jesper Oldenburg også, at der stadig er periodevise problemer med at ringe internt mellem regionens sygehuse, som de arbejder på at løse og sikre, at der ikke sker noget lignende i fremtiden.

"Vi gør alt, hvad vi kan for at lære af vores fejl og at sikre, at lignende problemer ikke opstår i fremtiden. På vegne af TDC er jeg meget ked af fejlen på vores netværk, og jeg vil gerne forsikre om, at vi gør alt, hvad der står i vores magt for at afhjælpe problemerne."

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Affaldshåndtering som i DDR-tiden

Lokaldebat: I den bebyggelse i Egernsund, hvor min kone og jeg bor, oplever vi til stadighed, at vore affaldscontainere ikke bliver tømt. Bebyggelsen består af 12 ejerlejligheder og otte boligforeningslejligheder. Problemet er, at Sønderborg Kommune entrerer med et system omkring bortskaffelse af affald, som ingen normalt begavede mennesker forstår. Et årskursus til borgerne i affaldshåndtering ville sikkert gøre underværker, men det vil kommunen næppe finansiere. Det system, skraldemændene (jo, det ord eksisterer skam endnu i det danske sprog) arbejder efter, bevirker, at hvis en lille ren plasticpose havner i den forkerte container, bliver den ikke tømt. Jeg luftede forleden min irritation på en særlig Egernsund-side på Facebook - og straks var der adskillige eksempler på, at rene bagateller er skyld i, at containerne bliver stående. Man må godt smide pap-emballagen fra en ramme cola i den dertil indrettede container - men så skal plasticomslaget pilles af. Ellers? Nul tømning. En mikroskopisk rest af marmelade i et glas - selvom man har brugt flere liter varmt vand på at gøre glasset rent - nul tømning. Kære byrådsmedlemmer - i har jo skabt et "system", der kunne være hentet i DDR i 1965. Folk er ikke ligeglade, men at lave en ordning for fjernelse af affald, som kun borgere med stærke læsebriller kan navigere rundt i (humor kan forekomme), er en ommer. Gad vidst, om det kun er i Egernsund, vi synes, at nu er målet sgu fuldt. Er der en modig byrådspolitiker, der kunne have lyst til at kommentere mit indlæg, skulle han/hun være velkommen. Trist, at der er længe til næste kommunalvalg, ellers skulle I nok komme på banen.

Annonce