Annonce
Sydjylland

Tilhængere af Als-Fyn broen lægger pres på sønderjysk transportminister

Afgående sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) og den nybagte transportminister Benny Engelbrecht (S) har arbejdet sammen om at fremme Als-Fyn broen. Arkivfoto: Timo Battefeld
Den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) vil blive mødt af et kor, der forventer, at hans varme taler om en Als-Fyn bro nu udmønter sig i en forundersøgelse. Brotilhængerne jubler over, at en lokal mand med kendskab til projektet nu har fået ansvaret for dansk infrastruktur, men erkender, at han også må prioritere andre projekter.

Als-Fyn bro: En forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn er rykket et afgørende skridt nærmere. Det er en række tilhængere af projektet overbeviste om, efter at det torsdag stod klart, at den Sønderborg-valgte Benny Engelbrecht (S) bliver ny transportminister.

- Vi kan med rette gøre os forhåbninger til ham, for han er Sønderjyllands mand. Jeg er sikker på, at han kan få Als-Fyn broen højt på dagsordenen, og der er ingen fare for, at Sønderjylland bliver overset fremadrettet, siger partifællen Erik Lauritzen, der er borgmester i Sønderborg Kommune.

Formanden for foreningen Als-Fyn broen, Mogens K. Nielsen, håber ligeledes, at Benny Engelbrecht kan bidrage til, at der bliver taget stilling til en forundersøgelse af broen hurtigt.

Benny Engelbrecht har mange gange tidligere tilkendegivet sin opbakning til projektet.

- Uanset hvilken regering, der kommer efter valget, handler det om at få overbevist så godt som alle andre partier om, at en bro er en god idé, sagde Benny Engelbrecht blandt andet i marts, da Vejdirektoratet offentliggjorde en positiv rapport om projektet.

Annonce

Als-Fyn broen

  • Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune samarbejder om at få vedtaget en fast forbindelse mellem Fynshav og Bøjden.
  • Der er stor opbakning fra det lokale erhvervsliv.
  • Prisen for en bro inklusiv 50 kilometer motorvej på land vil være over 20 milliarder kroner. Broen vil blive cirka 11 kilometer lang fra kyst til kyst.
  • Den er skønnet til at få mellem 15.400 - 28.900 køretøjer i døgnet.
  • Med en bro vil man kunne spare 50 minutters rejsetid fra Sønderborg til Odense.

Vigtigt med sønderjyde

Borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune Hans Stavsager (S) mener, at det har afgørende betydning for Als-Fyn forbindelsen, at det er en sønderjyde og ikke eksempelvis en nordjyde, der har fået ansvaret for dansk infrastruktur.

- Netop infrastrukturområdet har en tradition for at været præget af en vis grad af regional interesse, når man på Christiansborg skal diskutere, hvilke projekter der skal fremmes, siger han og understreger at han under den tidligere regering har været nervøs for det store fokus, som den nu afgående transportminister Ole Birk Olesen (LA) har haft på Kattegatforbindelsen.

- Med fokus på så stort et projekt de næste mange år, risikerer Syddanmark at komme meget langt bagud i prioriteringskøen. Med Benny som minister træder min bekymring i baggrunden, siger Hans Stavnsager, der mener, at valget af Benny Engelbrecht som transportminister gør det langt nemmere at få en forundersøgelse igennem, fordi brotilhængerne ikke skal bruge kræfter på at klæde en udefrakommende minister på.

Afgående sundhedsminister, Ellen Trane Nørby (V), der har arbejdet sammen med den nybagte transportminister om at fremme Als-Fyn broen, bakker op om den fynske borgmesters synspunkt.

- Når man ser, hvad Ole Birk Olesen har gjort for at fremme forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen, qua at han er valgt i Aarhus og har haft en klar præference for det, så er min forventning, at Benny Engelbrecht med sin viden og kendskab vil kæmpe for en sydlig lillebæltsforbindelse, siger eks-ministeren.

Sammen med Venstres næstformand, Kristian Jensen, stillede hun i valgkampen en forundersøgelse af broen i udsigt. Socialdemokratiet foreslog i begyndelsen af året en model til finansiering af den knap 20 milliarder kroner dyre bro med enten en statslig garanti for projektet eller en OPP-løsning, hvor private finansierer.

Stort pres

Selvom både borgmestre, erhvervsliv og øvrige lokalvalgte folketingsmedlemmer gør sig store forhåbninger om, at Benny Engelbrecht i særdeleshed vil tilgodese Syd- og Sønderjylland, erkender de, at han er minister for hele landet og derfor også må se i andre retninger.

Det ændrer dog ikke på, at det er en kæmpe fordel, at landets nye transportminister i mange år har været en stor fortaler for en bro mellem Als og Fyn.

- Det kræver ingen kræfter at overbevise ham om, at broen vil være en stor gevinst for viden og arbejdspladser i landsdelen, siger formand for Dansk Industri i Sønderjylland Erling Duus og tilføjer, at Benny Engelbrecht vil møde et stort pres fra brotilhængerne i landsdelen.

Tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) glæder sig over, at en mand, der selv bor i et yderområde, bliver transportminister.

- Han har en større forståelse for transportudfordringerne, end én der bor på Kongens Nytorv, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Annonce