Annonce
Læserbrev

Tirpitz - vis nu godt naboskab!

Selvfølgelig er alle stolte af det flotte museum, og med den store anerkendelse fortjener Tirpitz en parkeringsplads, der tilfredsstiller gæsterne i stedet for en mark parkering, hvor de besøgende skal iføre sig terrængående fodtøj for at gå til Tirpitz. Et langt bedre alternativ er en p-plads på Tane Hedevej 43, hvor vejen til Tirpitz er en asfalteret gang/cykelsti.

Bagsiden af medaljen har så stor en påvirkning af hele sommerhusområdet med støj – støv og indkik, at det ikke kan løses ifm. en permanent løsning på marken på Gl. Mælkevej.

Mads Sørensen, du nævner, at problemet var størst i 2017, men vi har siden åbningen også i 2018 og 2019 haft op til 120 køretøjer parkeret udenfor højsæson og endnu flere i højsæsonen på marken.

Dette foregår mindst 3-4 gange om ugen samt på helligdage, så I bliver nødt til at forholde jer til de faktiske forhold. Jeres egen vurdering siger ca. 200.000 besøgende hvert år, så behovet bliver ikke mindre.

Parkeringspladsen beskrives uophørligt udelukkende til brug i spidsbelastningsperioder, i begrænset omfang. Vi ser frem til en mere konkret og realistisk beregning.

Mange biler kører til markparkering og vender (for her vil de ikke parkere) og kører derefter til Tirpitz, hvor der så er fyldt og derfor kommer de tilbage, så en bil genererer 4 kørsler - så ca. 500 kørsler på Gl. Mælkevej pr. dag. Dette er ikke en værdig permanent løsning for området, Mads Sørensen.

Vi opfordrer bestyrelsen for Tirpiz til at revurdere afgørelsen om kun at gå efter marken på Gl. Mælkevej.

Formand for Vardemuseerne og fritid og kultur Mads Sørensen (V) skriver:

- Jeg har svaret Doris og Gert, så ønsker ikke at kommentere yderligere.

Annonce
Det er området her ved Gl. Mælkevej, at Vardemuseerne ønsker en permanent parkeringsplads. Et område som nu er lukket af, da den midlertidige tilladelse er udløbet. Arkivfoto: Henrik Reintoft
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Esbjerg For abonnenter

Ramt af vandmasserne: - Vi kan sidde i stuen og fiske

Annonce