Annonce
112

Brandalarmer lød to gange - men der var ingen ild: Nu venter regning på 16.000 kroner

I slutningen af maj måtte TrekantBrand også rykke ud til en brandalarm på Jernbanegade, hvor der i øjeblikket er en renovering i fuld gang. Hver gang, brandvæsenet kører på en blind alarm, koster det anmelderen 8000 kroner. Arkivfoto: Klaus Madsen
Det sker jævnligt, at brandvæsenet må rykke ud til de såkaldte blinde alarmer, hvor der ikke er brand, selvom eksempelvis en automatisk brandalarm har givet melding derom. Det skete hele to gange i løbet af knap et døgn. Det munder ud i en regning på 16.000 kroner.

Fredericia: Brandvæsenet rykker ud, når alarmen går. Det er enten borgerne selv, der ringer og beder om hjælp eller fortæller, at de har observeret flammer eller røg. Med jævne mellemrum rykker TrekantBrand i Fredericia også ud til byens virksomheder, som har de såkaldte automatiske brandalarmer, ABA’er. Sådan en rykkede det lokale mandskab ud til over middag mandag. Det samme gjorde de tirsdag morgen, og begge udrykninger til samme sted.

Den ombygning, der er i fuld gang ved banegården i Jernbanegade, giver naturligvis anledning til støv på byggepladsen. Og når detektorer samtidig ikke kobles ordentligt af, går alarmen.

- Der bliver sendt en regning. Vi fakturerer 8000 kroner per blind alarm, fortæller indsatsleder ved TrekantBrand, Per Møller.

Det er ikke første og anden gang, det er sket. Også på Kristi himmelfartsdag blev en automatisk brandalarm aktiveret, hvilket dermed tilkaldte brandvæsenet.

Annonce

Knallert-brand

Udover de to udrykninger til blinde alarmer rykkede TrekantBrand mandag aften klokken 22.39 ud til Ullerupdalvej ved Korskærparken til en naturbrand.

Det viste sig at være en knallert, der både var overtændt og efterfølgende fuldstændig udbrændt. Ifølge Per Møller kom politiet efterfølgende til stedet.

Knap halvanden time forinden var mandskabet blevet kaldt ud til et færdselsuheld i krydset Vejlevej/Bredstrupvej. Her var to biler kørt sammen, men der var ved uheldet kun sket materiel skade. Begge førere kunne selv komme ud af deres biler, og de blev kortvarigt tjekket af en ambulance på stedet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Det handler om et ordentligt arbejdsmiljø

Når jeg som medlem af økonomiudvalget har valgt offentligt at gå i rette med Mogens Rerups adfærd, er det for at beskytte vores medarbejdere mod psykisk dårligt arbejdsmiljø og for at tydeliggøre over for medarbejdere, at de har retten til at sige fra over for enhver adfærd, der kritiserer og krænker. Denne sag handler om at sikre et ordentligt arbejdsmiljø bag det arbejde, der sker i forvaltningerne. HK og Dansk Socialrådgiverforening har henvendt sig til Haderslev Kommune og er medunderskriver af brevet, idet begge fagforeninger har udtrykt bekymring for deres medlemmers ve og vel. Desværre har konflikterne stået på i årevis og er kørt i hårdknude, og der er tale om et langvarigt pres på en personalegruppe og af medarbejdere og ledere, der fortsat kan se, at de bliver hængt ud med navns nævnelse til social udskamning på sociale medier. Partsrepræsentanters rolle er at føre sag på borgeres vegne og at varetage borgerens interesser. Det kræver et samarbejde for at få et ofte kompliceret sagsforhold til at gå op, som de fleste har en gensidig interesse i. Kommunen kan afvise en person som partsrepræsentant, hvilket sker i så sjældne tilfælde, at jeg ikke i andre situationer har hørt om dette i Haderslev Kommune. Det sker kun, hvis partsrepræsentanten tilsidesætter borgerens egne interesser i sagen, eller hvis vedkommende optræder truende eller voldeligt over for myndighedspersoner. Brevet til de kommunalt ansatte er det politiske budskab om, at vi tager arbejdsmiljøet seriøst. I brevet er der samtidig en opfordring om at styrke dialogen på arbejdspladsen, så ingen medarbejder skal føle sig alene i konfliktfulde situationer.

Annonce