Annonce
Erhverv

To flykonkurser forhindrer rekord hos Københavns Lufthavn

Claus Bech/Ritzau Scanpix
Københavns Lufthavn var tæt på at kunne melde om passagerrekord i juni, men to konkurser har kostet kunder.

Juni er en travl måned hos Københavns Lufthavn i Kastrup. Mange rejser på ferie, og havde det ikke været for to krakkede luftfartsselskaber, ville lufthavnen have kunnet melde om et rekordhøjt antal passagerer.

2,94 millioner passagerer rejste via lufthavnen i juni, hvilket er stort set på niveau med juni i 2018. Forskellen er på bare 766 passagerer.

To konkurser i de islandske luftfartsselskaber Wow Air og Primera Air har kostet passagerer i lufthavnen.

- Vi kan mærke effekten af konkurserne i Wow Air og ikke mindst Primera Air, der fløj til mange af sommerens destinationer, siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne.

- I juni sidste år fløj de to selskaber 55.000 rejsende. De rejsende mangler i år. Set i det lys er det ganske flot at tangere sidste års rekord, siger han i en pressemeddelelse.

Selv om der ikke blev sat rekord i juni, blev 28. juni den travleste dag nogensinde i lufthavnen med 109.408 passagerer. Det overgik den hidtidige rekord fra 25. juni sidste år med bare ni passagerer.

De mest populære destinationer i juni i år var London, Oslo og Stockholm, hvor antallet af passagerer dog er dykket en anelse over det seneste år.

Til gengæld har der været en stigning af passagerer på flyvninger på tværs af kontinenterne det seneste år.

- Som sidste sommer har flere af de rejsende også i år valgt at flyve langt væk på sommerferie.

- De lange ruter ud af Europa vokser med fire procent, mens de korte ruter i Europa falder en smule med 0,4 procent, siger Thomas Woldbye i pressemeddelelsen.

For årets første seks måneder lyder antallet af passagerer i Københavns Lufthavn på 14,44 millioner.

Det er omtrent på samme niveau som den samme periode i 2018.

Københavns Lufthavn i Kastrup forventer for hele 2019 en vækst i det samlede antal passagerer sammenlignet med 2018.

Lufthavnen har en langsigtet ambition om at have 40 millioner rejsende om året.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det ligegyldige alternativ

De entrede dansk politik med kærlighed, dans og et dybfølt ønske om en anderledes måde at drive landet på. Alternativet stormede ind i Folketinget ved valget i 2015 og fik fem procent af stemmerne uden nogen anden dominerende slagplan end at gøre tingene på en alternativ måde. Leder Uffe Elbæk fandt det hele ganske "crazy", og på Nørrebro, hvor partiet fik næsten 18 procent af stemmerne og blev større end Socialdemokratiet, løftede man taget i ekstase og drømte om en ny verdensorden. I dag er festen slut. Et elendigt resultat til folketingsvalget i 2019 sendte partiet ned på tre procent af stemmerne, og man må konstatere, at partiet ingen varige aftryk har sat på dansk politik. Til trods for, at folketingsvalget i juni netop handlede om klima, der jo ellers er et af Alternativets mærkesager. Men dagsordenen er global og har ikke en snus med Alternativets indsats at gøre. Skulle man være i tvivl, kan man konsultere det såkaldte forståelsespapir, der er skrevet af regeringen Mette Frederiksen (S) og dens støttepartier Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Her er sat de mest ambitiøse - og måske også uopnåelige - klimamål i historien, men altså uden, at Alternativet har været involveret. Partiet, der om nogen snakkede klima og en ny samfundsindretning, har ikke sat det mindste fingeraftryk på den mest ambitiøse klimadagsorden nogensinde - stærkere bevis for parlamentarisk ligegyldighed findes næppe, og det er sigende, at man ikke har hørt et kvæk fra Alternativet, siden vælgerlussingen i juni. Partiet har i dets korte historie budt på utallige farverige indslag så som en ganske alternativ festkultur, alternativ medarbejderpleje, alternativ ansættelsespolitik i partiet, men alt sammen artigheder fra gemakkerne og ikke fra den politiske scene. Jovist, Alternativet har fået fjernet transseksuelle fra listen over psykisk syge og andre fornuftige ting, men det varige aftryk på dansk politik er det ikke blevet til, og bliver det heller næppe.

Tønder

Over 100 får måtte reddes fra vandmasser på mark

Annonce