Annonce
Kolding

To måneder til deadline: Outlet-udviklere tror på projektet endnu

Projektudviklerne bag Holmstaden-centret arbejder på at få at få finansierunegn på plads hver eneste dag, oplyser direktør Carsten Kjærgaard. Illustration: Tegnestuen Mejeriet

Nu er der præcist to måneder til deadline for Nordic Design Village, der arbejder med planer om at opføre outletcenter med boliger på deres grund på Riberdyb/Holmsinde.

Kolding: 12. juni om præcist to måneder er absolut sidste frist for projektudviklerne i Nordic Design Village til at komme i jorden med deres outletcenter på Riberdyb/Holmsminde, hvis de undgå, at Kolding Kommune tager skridt til at forlange, at handlen om den centrale byggegrund går tilbage.

Og selvom selskabet indtil nu hverken har offentliggjort navne på investorer eller mulige lejere i butikscentret, så er Nordic Design Villages tro på, at projektet vil lykkes, tilsyneladende fortsat intakt.

- Om tre uger håber jeg på, at vi er der, hvor vi gerne vil lande, siger direktør Carsten Kjærgaard, der som tidligere er sparsom med at uddybe og præcisere sine udtalelser.

- Men jeg kan sige, at det skrider fremad, og at vi i øjeblikket laver skriftlige aftaler om fortrolighed. Vi har brug for lidt luft endnu uden indblanding, siger han.

Annonce

Ny plan

Kolding Kommune gik i januar i gang med at lave en ny masterplan for arealerne ved Riberdyb/Holmsminde.

Planen skal være færdig, så kommunen straks kan komme i gang med en ny udvikling og et nyt udbud af arealerne, hvis Nordic Design Village mislykkes med sit outletcenter-projekt og ikke er i gang med at bygge senest 12. juni.

Masterplanen skal fastlægge, hvilke funktioner der med fordel kan lokaliseres i området og fastlægge f.eks. tilkørsel, stiforbindelser, p-plads og det rekreative forløb langs åen.

Masterplanen skal derefter udmøntes i en ny lokalplan for området.

Carsten Kjærgaard er som sædvanlig sparsom med oplysninger. Arkivfoto: Louise Lauritzen

Fuld forståelse

Kolding Kommune udstedte byggetilladelse til første etape af Holmstaden med 59 butikker, 100 boliger og otte cafeer og restauranter den 12. juni sidste år, og den samme dato i år er skæbnedag for projektet.

Ifølge lovgivningen kan kommunen nemlig kræve handlen om den 27.000 kvadratmeter store byggegrund ophævet, hvis projektudviklerne ikke helt konkret og fysisk er gået i gang med at bygge på det tidspunkt.

Nordic Design Village købte grunden af kommunen i 2011 for en krone mod til gengæld at udføre arbejder på udenomsarealerne og langs åen for 30 millioner kroner, hvilket selskabet har stillet en bankgaranti for.

- Vi arbejder på at servicere dem, der har pengene, hver eneste dag. Vi har nogle, der kigger på det, og der er ingen tvivl om, at beliggenheden er rigtig fin. Og interessen for boligerne er der slet ingen problemer med, siger Carsten Kjærgaard.

Men hvad med butiksdelen?

- Jeg har ikke mere at sige, selvom jeg har fuld forståelse for, at der er stor interesse for sagen, fordi vi taler om en central placering i Kolding. Men jeg kan kun sige, at vi arbejder på det hver dag, siger Carsten Kjærgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Esbjerg

Partifæller i sammenstød over balloner: Nogle er mere forbudte end andre

Annonce