Annonce
Kolding

To måneder til deadline: Outlet-udviklere tror på projektet endnu

Projektudviklerne bag Holmstaden-centret arbejder på at få at få finansierunegn på plads hver eneste dag, oplyser direktør Carsten Kjærgaard. Illustration: Tegnestuen Mejeriet

Nu er der præcist to måneder til deadline for Nordic Design Village, der arbejder med planer om at opføre outletcenter med boliger på deres grund på Riberdyb/Holmsinde.

Kolding: 12. juni om præcist to måneder er absolut sidste frist for projektudviklerne i Nordic Design Village til at komme i jorden med deres outletcenter på Riberdyb/Holmsminde, hvis de undgå, at Kolding Kommune tager skridt til at forlange, at handlen om den centrale byggegrund går tilbage.

Og selvom selskabet indtil nu hverken har offentliggjort navne på investorer eller mulige lejere i butikscentret, så er Nordic Design Villages tro på, at projektet vil lykkes, tilsyneladende fortsat intakt.

- Om tre uger håber jeg på, at vi er der, hvor vi gerne vil lande, siger direktør Carsten Kjærgaard, der som tidligere er sparsom med at uddybe og præcisere sine udtalelser.

- Men jeg kan sige, at det skrider fremad, og at vi i øjeblikket laver skriftlige aftaler om fortrolighed. Vi har brug for lidt luft endnu uden indblanding, siger han.

Annonce

Ny plan

Kolding Kommune gik i januar i gang med at lave en ny masterplan for arealerne ved Riberdyb/Holmsminde.

Planen skal være færdig, så kommunen straks kan komme i gang med en ny udvikling og et nyt udbud af arealerne, hvis Nordic Design Village mislykkes med sit outletcenter-projekt og ikke er i gang med at bygge senest 12. juni.

Masterplanen skal fastlægge, hvilke funktioner der med fordel kan lokaliseres i området og fastlægge f.eks. tilkørsel, stiforbindelser, p-plads og det rekreative forløb langs åen.

Masterplanen skal derefter udmøntes i en ny lokalplan for området.

Carsten Kjærgaard er som sædvanlig sparsom med oplysninger. Arkivfoto: Louise Lauritzen

Fuld forståelse

Kolding Kommune udstedte byggetilladelse til første etape af Holmstaden med 59 butikker, 100 boliger og otte cafeer og restauranter den 12. juni sidste år, og den samme dato i år er skæbnedag for projektet.

Ifølge lovgivningen kan kommunen nemlig kræve handlen om den 27.000 kvadratmeter store byggegrund ophævet, hvis projektudviklerne ikke helt konkret og fysisk er gået i gang med at bygge på det tidspunkt.

Nordic Design Village købte grunden af kommunen i 2011 for en krone mod til gengæld at udføre arbejder på udenomsarealerne og langs åen for 30 millioner kroner, hvilket selskabet har stillet en bankgaranti for.

- Vi arbejder på at servicere dem, der har pengene, hver eneste dag. Vi har nogle, der kigger på det, og der er ingen tvivl om, at beliggenheden er rigtig fin. Og interessen for boligerne er der slet ingen problemer med, siger Carsten Kjærgaard.

Men hvad med butiksdelen?

- Jeg har ikke mere at sige, selvom jeg har fuld forståelse for, at der er stor interesse for sagen, fordi vi taler om en central placering i Kolding. Men jeg kan kun sige, at vi arbejder på det hver dag, siger Carsten Kjærgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Sønderborg

81-årig fundet i god behold

Erhverv

Kalmar-huse reddet fra konkurs

Vejen

"Urimelig lov" tvinger syd- og sønderjyske kommuner til at droppe grøn strøm

Annonce