Annonce
Kolding

To måneder til deadline: Outlet-udviklere tror på projektet endnu

Projektudviklerne bag Holmstaden-centret arbejder på at få at få finansierunegn på plads hver eneste dag, oplyser direktør Carsten Kjærgaard. Illustration: Tegnestuen Mejeriet

Nu er der præcist to måneder til deadline for Nordic Design Village, der arbejder med planer om at opføre outletcenter med boliger på deres grund på Riberdyb/Holmsinde.

Kolding: 12. juni om præcist to måneder er absolut sidste frist for projektudviklerne i Nordic Design Village til at komme i jorden med deres outletcenter på Riberdyb/Holmsminde, hvis de undgå, at Kolding Kommune tager skridt til at forlange, at handlen om den centrale byggegrund går tilbage.

Og selvom selskabet indtil nu hverken har offentliggjort navne på investorer eller mulige lejere i butikscentret, så er Nordic Design Villages tro på, at projektet vil lykkes, tilsyneladende fortsat intakt.

- Om tre uger håber jeg på, at vi er der, hvor vi gerne vil lande, siger direktør Carsten Kjærgaard, der som tidligere er sparsom med at uddybe og præcisere sine udtalelser.

- Men jeg kan sige, at det skrider fremad, og at vi i øjeblikket laver skriftlige aftaler om fortrolighed. Vi har brug for lidt luft endnu uden indblanding, siger han.

Annonce

Ny plan

Kolding Kommune gik i januar i gang med at lave en ny masterplan for arealerne ved Riberdyb/Holmsminde.

Planen skal være færdig, så kommunen straks kan komme i gang med en ny udvikling og et nyt udbud af arealerne, hvis Nordic Design Village mislykkes med sit outletcenter-projekt og ikke er i gang med at bygge senest 12. juni.

Masterplanen skal fastlægge, hvilke funktioner der med fordel kan lokaliseres i området og fastlægge f.eks. tilkørsel, stiforbindelser, p-plads og det rekreative forløb langs åen.

Masterplanen skal derefter udmøntes i en ny lokalplan for området.

Carsten Kjærgaard er som sædvanlig sparsom med oplysninger. Arkivfoto: Louise Lauritzen

Fuld forståelse

Kolding Kommune udstedte byggetilladelse til første etape af Holmstaden med 59 butikker, 100 boliger og otte cafeer og restauranter den 12. juni sidste år, og den samme dato i år er skæbnedag for projektet.

Ifølge lovgivningen kan kommunen nemlig kræve handlen om den 27.000 kvadratmeter store byggegrund ophævet, hvis projektudviklerne ikke helt konkret og fysisk er gået i gang med at bygge på det tidspunkt.

Nordic Design Village købte grunden af kommunen i 2011 for en krone mod til gengæld at udføre arbejder på udenomsarealerne og langs åen for 30 millioner kroner, hvilket selskabet har stillet en bankgaranti for.

- Vi arbejder på at servicere dem, der har pengene, hver eneste dag. Vi har nogle, der kigger på det, og der er ingen tvivl om, at beliggenheden er rigtig fin. Og interessen for boligerne er der slet ingen problemer med, siger Carsten Kjærgaard.

Men hvad med butiksdelen?

- Jeg har ikke mere at sige, selvom jeg har fuld forståelse for, at der er stor interesse for sagen, fordi vi taler om en central placering i Kolding. Men jeg kan kun sige, at vi arbejder på det hver dag, siger Carsten Kjærgaard.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce