Annonce
Nordtyskland

Tog stopper alligevel to steder: Ingen må stige af eller på

Kun politifolk må stige af og på under de to stop. Modelfoto: Peter Leth-Larsen.

FLENSBORG: Først forlød det, at intercity-togene ikke skulle stoppe en eneste gang i Slesvig-Holsten, når ruten fra København til Hamborg fra den 15. december forløber via Fyn og Jylland i stedet for med færgen til Femern. Nu viser det sig, at togene alligevel kommer til at gøre holdt undervejs.

Faktisk kan der blive stop i både Flensborg-bydelen Weiche og i Slesvig. Passagererne får dog ingen glæde af den nyhed. Ingen må nemlig stige hverken af eller på de to steder. Der bliver kun gjort pause for at lade politiet komme ombord og gennemføre stikprøver i forbindelse med lejlighedsvis indrejsekontrol.

Betjentene går ind i togene ved Flensborg for så at kontrollere passagererne på turen videre til Slesvig. Her stiger politifolkene atter ud.

Ruten fra København er blevet omlagt, fordi anlægsarbejderne til den faste forbindelse under Femern Bælt starter på den danske side.

Deutsche Bahn håber, at der i løbet af foråret kan indføres en køreplan, der åbner mulighed for, at de nye tog kan gøre holdt på turen gennem Slesvig-Holsten. Endnu er det uvist, hvor det i givet fald bliver.

/SHZ

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Når de yngste skoleelever må vente urimeligt længe på bussen

Det skulle være så godt alt sammen, da den tidligere regering tilbage i begyndelsen af året foretog en justering på folkeskoleområdet sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre. Justeringen handlede blandt andet om at gøre skoledagen kortere for eleverne i indskolingen – altså på klassetrinene 0. – 3.-klasse. Med aftalen blev partierne på Borgen enige om at skære to timer og et kvarter af skoleugen for eleverne, der er i alderen fra seks til ni år. Med den kortere skoleuge blev der skabt mere frihed og også større faglighed. Lød det fra politikerne. For nogle elever rundt på en del af Vejen Kommunes folkeskoler er det dog så som så med de gode intentioner. I hvert fald halter det noget, når det gælder friheden, som vi beskriver på forsiden af denne sektion. Virkeligheden på mange skoler er blevet en helt anden. For det kan godt være, at flere af skoledagene er blevet kortere. Men det er i hvert fald ikke ensbetydende med, at eleverne så også kan nyde friheden – slet ikke hjemme. Et sted mellem 40 og 70 skoleelever rundt i kommunen kan nemlig slet ikke komme hjem, når det ringer ud ved 13.15-tiden. De må i stedet vente helt op til en time på, at bussen ruller op foran deres skole. Og med en vis transporttid er nogle af eleverne klar til at stille skoletasken hjemme i privaten lidt før klokken 15 – altså en time og tre kvarter senere. - Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt. Jeg mener, at busafgangene bør tilpasses skolens ringetider, lød det fra det socialdemokratiske byrådsmedlem, Elin Winther, på byrådsmødet tidligere på ugen. Og S-politikeren har en pointe. Rigtig mange politikere fik via de nyinstallerede mikrofoner i den nye byrådssal tildelt ordet. Og selv om der var forståelse for problematikken med ventetiden, så besluttede et stort flertal, at der ikke bliver ændret på forholdene. Dels fordi det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at ændre på bustiderne, og dels fordi det vil koste Vejen Kommune omkring 900.000 kroner årligt at tilpasse busserne de ringetider, som der er på de pågældende skoler. Flertallet har talt. Og sådan er demokratiets spilleregler. Men det rokker ikke ved, at Udvalget for skoler og børn med rimelighed godt kan kigge på problematikken engang til. Altså en ommer. Er der da virkelig ingen mulighed for at foretage et eller andet indgreb, der kan løse op for den urimelighed, som disse skoleelever oplever? Indrømmet; Nu er det ikke sådan, at de oplagte svar bare blæser i vinden. Men ventetiden synes altså at være for lang for disse seks til niårige. Intentionerne i justeringerne på folkeskoleområdet var i hvert fald en ganske anden. GOD 3. SØNDAG i advent

Erhverv

Erhvervsforening efterlyser svar om havnens fremtid: Usikkerhed er gift for virksomheder og investorer

Annonce