Annonce
Sydjylland

Togtur mellem Niebüll og Esbjerg bliver 20 minutter kortere

Eisenbahngesellschaft Niebüll forventer, de hurtigere tog vil medføre 30 til 50 procent flere passagerer. Foto: Arndt Prenzel.
Tysk regionalebane følger trop med dansk modernisering af signalanlæggene. Det betyder hurtigere, men også mere støjende tog mellem Danmark og Tyskland.

NIEBÜLL. Togene mellem Nibüll i Nordfrisland og danske Esbjerg bliver sikrere, hurtigere men også mere støjende. Forklaringen er, at Danmark indfører det nye, eurupæiske signalsystem ETCS. Ændringen kommer ligeledes til at berøre strækningen mellem Niebüll og grænsen.

- Også vi vil udvide og tilpasse vores signalsystem, forklarer direktør Ingo Dewald fra regionalbanen Eisenbahngesellschaft Niebüll, der står for driften af skinnenettet syd for grænsen.

Takket være den nye teknik kan fire jernbaneoverskæringer mellem Niebüll og grænsen forsynes med bomme og lyssignaler. Desuden skal banegården i Süderlügum udbygges med nye styringssystemer samt en 150 meter længere perron.

- Alt i alt er der tale om en betydelig millioninvestering, som vi imidlertid også får offentlige tilskud til, siger Ingo Dewald.

Annonce
Alt i alt er der tale om en betydelig millioninvestering, som vi imidlertid også får offentlige tilskud til.

Direktør Ingo Dewald, Eisenbahngesellschaft Niebüll.

20 kilometer hurtigere

Den øgede sikkerhed giver også mulighed for at sætte farten i vejret på de tyske skinner. Her kan togene fremover køre 100 kilometer i timen mod nu 80.

- For øjeblikket tager turen mellem Niebüll og Esbjerg 110 minutter. Efter ombygningerne skulle varigheden blive 88 minutter, forventer Ingo Dewald.

Han tror, den hurtigere forbindelse også vil udmønte sig i stigninger i passagertallet på mellem 30 og 50 procent. Allerede i de forgangne år har et støt sigende antal personer benyttet togene på strækningen.

Den øgede hastighed kommer imidlertid også til at kunne høres. En måling viser, at nogle boliger mellem Niebüll og grænsen vil have krav på lydisolering, der naturligvis også bliver bevilget.

Allerede næste år regner Ingo Dewald med, at det nye signalsystem er på plads. På grund af den komplicerede, tyske planlov kan hastigheden formentlig først sættes i vejret syd for grænsen i 2023.

Forhindringer fjernes

Helt uafhængig af signalernes opgradering er Eisenbahngesellschaft Niebüll i gang med flere andre moderniseringer. De omfatter blandt andet øget højde på perroner, så de kommer i niveau med togdørene. Hermed har også handicappede uhindret adgang til togene.

- I 2021 vil alle perroner være i niveau og gøre det muligt for passagererne at stige på togene uden barrierer, forklarer Ingo Dewald.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Flytter produktionen til Polen: Danfoss lukker fabrik i Kolding og nedlægger 335 stillinger

Leder For abonnenter

JV mener: Uvenlig behandling af tyskere skal stoppe

Det er en gevinst for den danske del af grænselandet, når tyskere og andre EU-borgere beslutter sig for at købe et hus i Sønderjylland. Sidste år solgte EDC i Rødekro og Nybolig i Padborg i alt 55 huse til udenlandske EU-borgere, hvoraf langt de fleste var tyskere. Det er med til at skabe udvikling i en landsdel, der ellers i mange områder kæmper med faldende befolkningstal. Derfor er det meget bekymrende, at både advokater og ejendomsmæglere i Sønderjylland oplever, at servicen over for de udenlandske huskøbere er blevet forringet i en grad, så det kan risikere at få mulige tilflyttere til at opgive deres forehavende. Den oplevede forringelse er sket i forbindelse med, at den statslige Styrelse for International Rekruttering og Integration siden 1. april har overtaget opgaven med at udstede EU-opholdsbevis til de udlændinge, som vil flytte til Danmark, fordi de er ved at købe et hus i Danmark. Forinden var det Statsforvaltningen, der stod for opgaven. Dengang var oplevelsen hos advokater og mæglere, at udlændingene fra andre EU-lande, inden de flyttede hertil, kunne få det opholdsbevis, der er betingelsen for at kunne gennemføre huskøbet. Men det er ulovligt at gøre det på den måde, mener den statslige styrelse. Den kræver, at udlændingene har bopæl her i landet først, og dermed skal de leje en bolig, før de kan købe én. Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) bør i en fart finde ud af, om det virkelig kan passe, at det pludselig skal være så besværligt for en EU-borger at købe et dansk hus. Selv om hans styrelse benægter, at der er lavet om på praksis, er der en række kilder, som har fortalt JydskeVestkysten, at behandlingen af sagerne foregik meget smidigere, da det var Statsforvaltningens opgave. Det må kunne lade sig gøre at genskabe den situation, så Danmark igen kan blive opfattet som et venligt værtsland for EU-medborgere, som kan forsørge sig selv og som har lyst til at købe et hus i vores land.

Esbjerg

Vred bilist bliver sigtet for vold

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];