Annonce
Sydjylland

Togtur mellem Niebüll og Esbjerg bliver 20 minutter kortere

Eisenbahngesellschaft Niebüll forventer, de hurtigere tog vil medføre 30 til 50 procent flere passagerer. Foto: Arndt Prenzel.
Tysk regionalebane følger trop med dansk modernisering af signalanlæggene. Det betyder hurtigere, men også mere støjende tog mellem Danmark og Tyskland.

NIEBÜLL. Togene mellem Nibüll i Nordfrisland og danske Esbjerg bliver sikrere, hurtigere men også mere støjende. Forklaringen er, at Danmark indfører det nye, eurupæiske signalsystem ETCS. Ændringen kommer ligeledes til at berøre strækningen mellem Niebüll og grænsen.

- Også vi vil udvide og tilpasse vores signalsystem, forklarer direktør Ingo Dewald fra regionalbanen Eisenbahngesellschaft Niebüll, der står for driften af skinnenettet syd for grænsen.

Takket være den nye teknik kan fire jernbaneoverskæringer mellem Niebüll og grænsen forsynes med bomme og lyssignaler. Desuden skal banegården i Süderlügum udbygges med nye styringssystemer samt en 150 meter længere perron.

- Alt i alt er der tale om en betydelig millioninvestering, som vi imidlertid også får offentlige tilskud til, siger Ingo Dewald.

Annonce
Alt i alt er der tale om en betydelig millioninvestering, som vi imidlertid også får offentlige tilskud til.

Direktør Ingo Dewald, Eisenbahngesellschaft Niebüll.

20 kilometer hurtigere

Den øgede sikkerhed giver også mulighed for at sætte farten i vejret på de tyske skinner. Her kan togene fremover køre 100 kilometer i timen mod nu 80.

- For øjeblikket tager turen mellem Niebüll og Esbjerg 110 minutter. Efter ombygningerne skulle varigheden blive 88 minutter, forventer Ingo Dewald.

Han tror, den hurtigere forbindelse også vil udmønte sig i stigninger i passagertallet på mellem 30 og 50 procent. Allerede i de forgangne år har et støt sigende antal personer benyttet togene på strækningen.

Den øgede hastighed kommer imidlertid også til at kunne høres. En måling viser, at nogle boliger mellem Niebüll og grænsen vil have krav på lydisolering, der naturligvis også bliver bevilget.

Allerede næste år regner Ingo Dewald med, at det nye signalsystem er på plads. På grund af den komplicerede, tyske planlov kan hastigheden formentlig først sættes i vejret syd for grænsen i 2023.

Forhindringer fjernes

Helt uafhængig af signalernes opgradering er Eisenbahngesellschaft Niebüll i gang med flere andre moderniseringer. De omfatter blandt andet øget højde på perroner, så de kommer i niveau med togdørene. Hermed har også handicappede uhindret adgang til togene.

- I 2021 vil alle perroner være i niveau og gøre det muligt for passagererne at stige på togene uden barrierer, forklarer Ingo Dewald.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

CORONAVIRUS

Liveblog: Kirkeminister dropper at arbejde for åbne kirker i påsken

Sønderborg

Præster havde håbet på åben kirke i påsken

Annonce