Annonce
Varde

Tomme tønder…

Stig Leerbeck (V).
Annonce
Arkivfoto: John Randeris


Læserbrev: Det var en helt uanstændig og voldsom retorik, der blev taget i anvendelse, da de Konservatives ordfører på seneste byrådsmøde kritiserede den nuværende skolestruktur for "spark i hovedet" til dem, "der i forvejen ligger ned".

At skoler, der har udfordringer i forhold til elevtal, oplever usikkerhed, er ikke et resultat af skolestruktur. Det er derimod et resultat af udfordringer i forhold til elevtal. Det giver selvfølgelig usikkerhed, men der er bestemt ingen, der sparker nogen i hovedet, tværtimod. Der bliver lagt op til samarbejde og fælles indsats!

Til forskel fra tidligere, hvor skolelukninger kom som en tyv om natten i sene budgetforhandlinger. Ingen chancer for at ændre på situationen for hverken skole, lokalsamfund eller kommune. Hvis man undgik nedlæggelse, var det samme situation næste år. Kæmp for din skole fra budget til budget. År efter år efter år!

Det er alternativet! Er det, hvad de Konservative ønsker?

Hvis ord stadig "betyder noget", så kan vi vel forvente, at de Konservative sætter lidt ord på et alternativt løsningsforslag. Det har vi ikke set noget til endnu! Så længe det ikke sker, må jeg blot konstatere, at det er en vældig bulder, men indholdet er rungende tomt!


Det var en helt uanstændig og voldsom retorik, der blev taget i anvendelse.

Stig Leerbeck (V)


Svar fra Steen Holm Iversen (K), Lundvej 154, Varde:

Kære Stig

Under byrådsmødet mente du, at jeg fremførte nogle interessante, kloge og spændende betragtninger. Men nu er retorikken uanstændig og voldsom. Uanset så er den her debat vigtig og nødvendig.

Den er nødvendig, fordi vi har en af landets højeste inklusionsprocenter, et stigende antal børn med udfordringer, og som mistrives, ligesom hver femte ung senere i ungelivet får problemerne med psykisk sårbarhed.

Debatten er vigtig, fordi vi stadig ser ind i faldende børnetal, og fordi vi nu ser konsekvenserne af ”early warning”-systemet, og det, det gør ved dem, der knokler for deres skole og by.

Vi bør i stedet efter min opfattelse prøve at se på de skoler, der har faldende børnetal, som en styrke og en mulighed i stedet for et problem. Vi misser en vigtig mulighed for at se vores struktur i en bedre sammenhæng. Se dens styrker i stedet for svagheder for de mindre skoler med deres mindre klasser har jo netop også en større rummelighed, opmærksomhed og tryghed. Dermed er strukturen også et problem og måden, vi arbejder med den, er et problem!

Vi har pligt til, i samarbejde med forældrene, at give de mange skolebørn, der mistrives i vores nuværende skolestruktur, en bedre dagligdag og et bedre børneliv. Det er det, der er min pointe.

Jeg anerkender bestemt den store indsats, de mange yder for at bevare både deres skoler og byer. Jeg har blot svært ved at se, hvad det er, vi i virkeligheden gør for at hjælpe dem og holde hånden under dem.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Udvalg vrager planer for 180 meter høje møller i Tjæreborg Enge: Byråd skal dog træffe den endelige beslutning

Annonce