Annonce
Sydjylland

Topmøde om energi: Billigere havvindmøller er et fælles mål

De mange deltagere ved North Seas Energy Days sluttede af med at se fodringen af sælerne på Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg. Her fotograferet gennem sikkerhedsglasset med skumsprøjt ved bassinet. Foto: Lars Stokbro
Stor havvind-konference med deltagere fra ti Nordsølande giver muligheder for Danmark for opstilling og produktion af havvindmøller.

Esbjerg: Hvad der for tre år siden blot var en vision, er i dag blevet til virkelighed. Ti lande har i et tæt regionalt samarbejde sat mere og billigere havvind op i Nordsøsamarbejdet. En målsætning, der er helt afgørende, hvis landene skal leve op til indholdet i Parisaftalen.

Efter et år i formandskabsstolen samlede Danmark torsdag energiministre og repræsentanter fra Nordsølandene i Danmarks energimetropol, Esbjerg. Her fik de ved selvsyn et indblik i det potentiale, Nordsøen rummer for havvind.

Danmark har gennem hele sit formandskab haft som ambition, at industrien skal være tæt inddraget i samarbejdet. Ministermødet holdes derfor i parløb med en industrikonference, og ministre og industri kan mødes til en fælles debat i Esbjerg om fremtiden for Nordsøsamarbejdet.

Nordsøsamarbejdet er et frivilligt regionalt samarbejde om havvind og elnet i Nordsøen. Samarbejdet startede i 2016. Danmark er det tredje land til at have formandskabet.

Annonce
vi kan dække hele Nordsøen, så vi har et enormt forspring. Det er en lys fremtid, der venter.

Jesper Frost Rasmussen, Esbjergs borgmester

Stort potentiale for yderligere havvind

Fokus for ministermødet var at samle op på de resultater, samarbejdet har leveret i de første tre år af dets levetid og få landene til ikke kun at bekræfte ønsket om fortsat samarbejde, men også at diskutere, hvad samarbejdet skal fokusere på som næste skridt. Herunder blev der tages stilling til, hvordan Nordsøsamarbejdet kan videreføres i lyset af, at briterne forlader EU.

For Danmark og Esbjerg ser borgmester Jesper Frost Rasmussen mange perspektiver og konkrete muligheder efter topmødet, der gik under navnet North Sea Energy Days.

- Hele branchen - både industrien og regeringsrepræsentanter - er nu enige om, at det her er noget af det, vi skal satse på i fremtiden. Det har været en fantastisk dag, der viste, at der er et enormt stort potentiale, og det, at ministrene har underskrevet en aftale om, at man vil arbejde videre, er rigtig positivt, siger han.

Han er overbevist om, at deltagerne har fået øjnene op for, hvor meget der sker i Esbjerg. At der er fysiske jobs og mange muligheder.

Ministrene besøgte før topmødet vindmøllearealerne på Esbjerg Havn.

- Det gør indtryk på alle, at der skal sættes 19 GW vindmøller op i EU om året, hvor vi i dag sætter 3 GW op. Vi står rigtig stærkt som verdens førende havn for udskibning til havvind, og vi kan dække hele Nordsøen, så vi har et enormt forspring. Det er en lys fremtid, der venter, siger Esbjergs borgmester.

Problemer skal løses i fællesskab

Han peger på Danmark og Esbjergs nøgleposition for havvind.

- Jeg kan sagtens forestille mig produktion af vindmøller i Esbjerg, fordi vingerne bliver så store, at de ikke kan transporteres på landevejene. De må bygges ved kajerne eller transporteres med skibe, forudser han og fortsætter:

- Uanset hvad så skal vi løse problemerne i fællesskab, herunder placeringen af de mange møller, om det skal være ved kunstige øer eller andre løsninger.

Ministermødet blev afviklet på Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg, hvor et af de sidste punkter på dagsordenen var - fodring af sælerne.

High Level Panel var navnet på den afsluttende del af konferencen, der foregik i en del af Fiskeri- og Søfartsmuseets store udstilling. Foto: Lars Stokbro
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce