Annonce
Esbjerg

Toppolitikere i kritik af besparelse på talentfulde elever

Udvalgsformand Diana Mose Olsen (SF) kalder ministerens beslutning om at droppe en pulje til talentfulde elever for et "politisk signal om, at man igen vil bevæge sig mod enhedsskolen". Arkivfoto: Chresten Bergh
Ved at lukke en national enhed til talentfulde børn sender undervisningsministeren et signal, der går imod Esbjerg Kommunes Da Vinci-linje. Ministerens prioritering er forkert og "ren symbolpolitik", mener borgmester og udvalgsformand, der fremhæver Esbjerg Kommunes særlige skole-linjer.
Annonce

Esbjerg Kommune: "Hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære" - det berømte citat, der ukorrekt er tilskrevet tidligere undervisningsminister Ritt Bjerregaard (S), er kommet til at stå som kritikeres symbol på 1970'ernes skolepolitik.

Med oprettelsen af en såkaldt profillinje for talentfulde børn på Vitaskolens Da Vinci-linje i Esbjerg Kommune for omtrent 10 år siden mente fortalerne, at man giver elever lov og plads til at blive den bedste udgave af sig selv og sætter dem i stand til at opsuge al den viden, de kan rumme, mens kritikere talte om sortering og ekstra pleje til de i forvejen bedste, mens de svage efterlades på perronen i et mere ordinært skoletilbud.

Derfor vækker det heller ikke umiddelbart begejstring i Esbjerg, at børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har besluttet at lukke en national enhed til talentfulde børn og istedet sende de 65 millioner kroner fra den særlige talentenhed, der skulle støtte undervisningen af de dygtigste elever, over i et generelt løft af folkeskolen.

Profilskoler

Da Vinci-linjen blev etableret for omkring 11 år siden med daværende skoleleder på Blåbjerggårdskolen, Laust Poulsen, som initiativtager. Siden har idéen med såkaldte profillinjer smittet af på kommunens skolevæsen.

Esbjerg Kommune har således profilskoler indenfor blandt andet eliteidræt, hvor skolen arbejder sammen med byens idrætsklubber, en kulturlinje på Rørkjær Skole Urban, Bakkeskolen Cosmos tilbyder e-sport og det nyeste tilbud er til ordblinde elever.

Annonce

Symbolpolitik

Både borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) og formanden for Børn & familieudvalget, Diana Mose Olsen (SF) kalder det "en helt forkert prioritering" og "ren symbolpolitik".

- De penge gør gavn til at sikre, at vi også kan imødekomme de behov, som de bogligt stærke elever har, og med den beslutning smører ministeren de i den sammenhæng få millioner kroner ud som tynd leverpostej på samtlige folkeskoler i landet. Det kommer ingen til at mærke. Men det er helt klart et signal om, at hvad ikke alle kan få, skal ingen have, mener borgmesteren og henviser til, at søgningen og resultaterne fra Da Vinci-linjen og andre differentierede tilbud i Esbjerg Kommunes folkeskoler taler for sig selv:

- Vi har en differentieret folkeskole i Esbjerg Kommune, hvor der er gode tilbud for de bogligt svageste, gennemsnitseleven og de bogligt stærkeste. Vi skal også kunne imødekomme efterspørgslen til varierede tilbud, hvis vi skal nå vores vision om Danmarks bedste folkeskole, for kun på den måde kan vi sikre, at folkeskolen bliver det naturlige valg for elever og forældre. Det når man ikke i mål med ved "one size fits all"-modellen, hvilket kun vil få ressourcestærke forældre til at vælge private alternativer. Der er ikke noget i vejen med private alternativer, men jeg synes, at hvis man skal vælge privatskoler, så skal det være på grund af en særlig profil - ikke, fordi vi ikke kan løse opgaven, siger borgmesteren.

Annonce

Vejene skilles

Udvalgsformand Diana Mose Olsen kalder ministerens beslutning et "politisk signal om, at man igen vil bevæge sig mod enhedsskolen".

- Her skilles vores veje - Esbjerg Kommune har længe arbejdet med profilklasser og særlige linjer og endda med stor succes. Vi har foruden Da Vinci også kulturlinjen og esport-linjen, og det er faktisk på den måde, vi sikrer elevernes motivation i udskolingsårene, vækker elevernes begejstring for at gå i skole og bringer glimtet tilbage i øjnene på dem. Både folkeskolereformen og loven lægger jo op til, at vi skal støtte både de svage og de stærke, og det gør vi bedst ved at fokusere på passionen hos eleverne og sikre, at den vedbliver at være der. Hos e-sport-eleverne kan vi eksempelvis se, at de pludselig igen elsker deres skole, så i Esbjerg Kommune er vi i hvert fald ikke på vej tilbage mod en enhedsskole alene, siger Diana Mose Olsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Kritisk corona-udvikling: Smitten stiger stadig i Kolding og Esbjerg

Danmark

På kanten af kaninhullet

Varde

Birgit fulgte sin mand i døden

Annonce