x
Annonce
Sønderborg

Tour-etapens arkitekt: - Situationen er uvirkelig og skræmmende

Erhvervsmanden Jesper Schack har gennem flere år arbejdet på, at Tour de France skulle komme til Sønderborg. Han er nu spændt på, hvad der kommer til at ske med coronavirussen. Arkivfoto: Claus Thorsted
JydskeVestkysten vil i den kommende tid stille de samme tre spørgsmål til vidt forskellige personer. Vi vil høre, hvad de tænker om corona-krisen, om de har nogle god råd, og hvad de får tiden til at gå med.

Sønderborg: Erhvervsmanden Jesper Schack, som har planlagt den sønderjyske del af Tour de France etapen, og som gennem mange år har været formand for Sønderborg Cykle Klub, tror, at vi kommer til at se en nedgang i vores levestandard.

Hvad tænker du om hele situationen?

Jeg synes hele den globale situation er uvirkelig og meget skræmmende. Vi er som enkeltpersoner magtesløse. Jeg er bekymret for det sundhedsmæssige aspekt, og jeg er også bekymret for fremtiden, hvor vi nok må regne med en nedgang i vores generelle levestandard.

Jeg synes, at vores myndigheder er gode til at informere og lave initiativer for at undgå smitte. Generelt synes jeg også, de fleste er gode til at overholde myndighedernes retningslinjer, dog har det overrasket mig, at der virkelig er nogle, der åbenbart ikke helt har forstået alvoren. Jeg har set flere, som står tæt sammen, nogle som ikke spritter deres hænder og bruger handsker, når de handler og så, synes jeg, der er for mange, der kører ”søndagsture” i deres biler i stedet for at blive hjemme.

Nu da OL er flyttet til 2021, er jeg også spændt på at se, om det forandrer noget omkring Tour de France i Danmark og herunder naturligvis også etapen til Sønderborg, som jeg har været med til at planlægge.

Hvis du skal give et godt råd videre, som man kan bruge for tiden. Hvad skal det så være?

Jeg synes, alle dagligt skal huske sig selv på alvoren i situationen, og tænke på hvorfor der er lavet retningslinjer, og hvad vi hver især kan gøre for at overholde disse.

Til virksomhedsledere anbefaler jeg, at man først og fremmeset sikrer sundheden for medarbejdere og kunder, derefter sørger for at begrænse skaden og så arbejde konstruktivt med at forberede sig på fremtiden i et meget forandret marked.

Hvad får du tiden til at gå med?

Jeg arbejder i forvejen hjemmefra og rigtig meget remote, så arbejdsmæssigt er det ikke den store forandring for mig. Jeg kan dog godt mærke, at der ikke er den samme aktivitet som bare for et par uger siden. Jeg bruger mere tid på ekstra bestyrelsesarbejde, for at hjælpe de pågældende virksomheder med at håndtere krisen bedst mulig, både nu og også fremover.

Ellers sørger jeg for at få frisk luft, i haven og med gåture med min kone og vores hunde, og så cykler jeg en tur cirka 3-4 gange om ugen efter de retningslinjer som Danmark Cykle Union har anbefalet - alene og med mindre intensitet så immunsystemet ikke bliver eksponeret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce