Annonce
Varde

Træer fra 1883 skal fældes

Seks af disse træer ved indkørslen fra Lundvej har fået det røde kryds. Foto: Karina Øhlenschlæger
Omkring 20 af de smukke bøgetræer ved Varde Museum og minibyen skal fældes. De er simpelthen blevet for gamle.

Varde: Om et par uger går afdelingen Park i Varde Kommune i gang med at fælde omkring 20 gamle træer i Arnbjerg. Det er de træer, der står på parkeringspladsen fra Lundvej ned mod Varde Miniby.

- Det er ikke for sjov, det er rettidig omhu på grund af træernes alder, siger Preben Nielsen, distriktschef i Park Vest i Varde Kommune og oplyser, at træerne er cirka 136 år gamle, da de fleste er plantet i 1883.

Går man forbi området, kan man se, at nogle af træerne er markeret med et kryds, det er de træer, der skal fældes. Enkelte træer er markeret med et nummer - det er de træer, man holder ekstra øje med fremover.

Annonce
Preben Nielsen understreger, at det kun er de dårligste træer, der fældes. Foto: Karina Øhlenschlæger
Det er træer mærket med x, der skal fældes. Foto: Karina Øhlenschlæger
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce