Annonce
Indland

Træt af uheldskø på E20? Nu bliver motorveje ryddet hurtigere

2. juledag 2018 væltede en lastbil på den Fynske Motorvej mellem Langeskov og Hjulby. Det skabte lang kø på en af årets største rejsedage - og Vejdirektoratet forsøger sammen med politi og beredskab fortsat at finde en metode til hurtigere at kunne rydde motorvejene efter uheld med væltede lastbiler, Arkivfoto: Nils Svalebøg

Et fynsk forsøg med ladvogne og sværvogne, som kan fjerne køretøjer, der er forulykket på motorvejen, har vist så gode resultater, at det skal udbredes til hele landet. Vejdirektoratet vil fortsætte forsøg på Fyn for at finde en metode, der hurtigere kan rydde vejene efter uheld med væltede lastbiler.

E20: Selvom der på store dele af den Fynske Motorvej må køres 130 km/t, må trafikanterne jævnligt sænke hastigheden til gå-tempo, fordi der er sket uheld, som helt eller delvist blokerer vejen.

Både bilister, erhvervsorganisationer pg politikere har længe efterlyst hurtigere rydning af landets motorveje efter uheld, og et forsøg, som har kørt på Fyn i godt et halvt år, viser, at det med forholdsvis begrænsede midler er muligt at mindske generne for de øvrige trafikanter efter færdselsuheld.

- Siden sommeren 2018 har vi afprøvet metoden med at sende ladvogne og sværvogne ud til uheld på den Fynske Motorvej hurtigere end sædvanligt, siger Charlotte Vithen, områdechef i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.

Normal praksis har været, at de store vogne, som kunne fjerne forulykkede køretøjer, først blev sendt af sted, når der indløb besked om, at der var brug for dem. Men i forsøget på Fyn er vognene blevet sendt til uheldsstedet, straks efter meldingen om et uheld er kommet.

- Og resultaterne har været så positive, at vi nu udbreder tiltaget til hele landet, siger Charlotte Vithen.

Annonce

Tester videre på Fyn

Det er primært ved uheld, som ikke er komplicerede at håndtere, at den hurtigere udrykning med de store vogne har vist sig værdifuld i form af sparet tid for trafikanter, der ellers måtte holde i kø.

Det vil ifølge Vejdirektoratet koste omkring en million kroner om året at udbrede den hurtigere rydning til hele landet. Det opvejes af, at de samfundsøkonomiske tidstab ved, at trafikanter holder i kø efter uheld, ifølge Vejdirektoratets beregninger reduceres med 35-70 millioner kroner.

Store uheld, ofte med væltede lastbiler, kan spærre en vej i flere timer, og her er der brug for andre løsninger. Derfor fortsætter Vejdirektoratet sammen med politiet og beredskabsmyndighederne på Fyn med at afprøve mulige løsninger på oprydningen efter store uheld.

- Vi kører forsøget på Fynske Motorvej videre og vedbliver med at teste initiativer, som vi forhåbentlig efterfølgende kan rulle ud på hele vejnettet, siger Charlotte Vithen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce