Annonce
Sydjylland

Trafikaftale sylter forundersøgelse af Als-Fyn bro

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (i midten) erklærede sidste år, at partiet ønskede en forundersøgelse af en Als-Fyn bro. Men det bliver ikke til noget i denne omgang, må han nu erkende. Det sender en bro endnu længere ud i fremtiden, mener Socialdemokratiets medlem fra Sønderborg Benny Engelbrecht. Arkivfoto: Timo Battefeld
Venstre leverer ikke den forundersøgelse af en bro mellem Als og Fyn, som partiet havde stillet i udsigt forud for den trafikaftale, der onsdag blev præsenteret af blå blok. En bro er derfor sendt længere ud i mørket, mener brotilhængeren Benny Engelbrecht (S).

Aftale: En trafikaftale med projekter til over 100 milliarder kroner inkluderer ikke den forundersøgelse af en Als-Fyn bro, som Venstre ellers sidste år stillede i udsigt, og som kunne blive første konkrete skridt frem mod en bro.

Det stod klart onsdag, hvor regeringen og Dansk Folkeparti fremlagde sit udspil til trafikforbedringer landet over.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), som stillede undersøgelsen af broen i udsigt, forklarer, at aftalen er det muliges kunst.

- Jeg havde rigtig gerne set, at en decideret forundersøgelse var nævnt. Det var der bare ikke stemning for. Jeg glæder mig over, at projektet trods alt er nævnt i aftalen, siger ordføreren.

Han henviser til, at aftalen beskriver, at der på længere sigt forventes et kapacitetspres på den eksisterende Lillebæltsforbindelse. Derfor vil der være behov for at undersøge forskellige muligheder for udvidelse af kapaciteten nord for, syd for eller i umiddelbar tilknytning til de eksisterende forbindelser, fremgår det af aftalen.

Den uddyber, at det ”også vil være relevant at overveje, i hvilket omfang en fast Als-Fyn-forbindelse har potentiale til at aflaste eksisterende forbindelser og den sydlige del af E45”. Samtidig beskrives det dog, at disse undersøgelser skal ses ”i lyset af en Kattegatforbindelse, som vil have betydning for kapacitetspresset”. En sådan forbindelse er der netop fastsat en forundersøgelse af med start i år.

Kristian Pihl Lorentzen understreger, at han stadig kæmper for en forundersøgelse af Als-Fyn broen, og at projektet hele tiden har været et fremtidsprojekt.

Annonce

Sagen kort

  • Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn samarbejder om at få vedtaget en bro mellem Fynshav og Bøjden.
  • Prisen for en bro inklusiv 50 kilometer motorvej på land vil være på knap 20 milliarder kroner. Broen vil blive cirka 11 kilometer lang fra kyst til kyst.
  • Den er skønnet til at få mellem 15.400 - 28.900 køretøjer i døgnet. Med en pris på 60 kroner forventes færrest biler, mens en gratis bro selvsagt vil øge trafikken.
  • Med en bro vil man kunne spare 50 minutters rejsetid fra Sønderborg til Odense.
  • Indtil nu har projektet ikke mødt større politisk opbakning på Christiansborg.
  • Region Syddanmark besluttede for nylig at indstille til, at broen ikke er en af regionens topprioriteter.

Bredt flertal

Den manglende prioritering af broen skuffer folketingsmedlem Benny Engelbrecht (S), der er valgt i Sønderborg-kredsen. Han mener, at udviklingen sender en bro længere ud i fremtiden.

- Man må jo antage, at nogle partier i blå blok er modstandere, og et projekt som dette skal jo netop gennemføres med et bredt flertal. Der er det ikke nok med Socialdemokratiet og Venstre. Jeg er mere pessimistisk nu, må jeg ærligt sige, fortæller Benny Engelbrecht, som også bemærker, at aftalen sætter en Als-Fyn bro i tæt forbindelse med en Kattegat-forbindelse, som er meget længere fremme i processen.

Socialdemokratiet har Als-Fyn broen som et af flere større projekter, som partiet har foreslået som finansieret enten med private investorer, som OPP-projekt eller via statslige garantier for lånesummen.

Erik Lauritzen (S), borgmester i Sønderborg Kommune og medlem af styregruppen bag broen, er skuffet over udspillet. Han hæfter sig dog ved, at aftalen omvendt ikke lægger sig fast på, at en ny Lillebæltsbro nødvendigvis er løsningen på at skabe bedre sammenhæng mellem Øst- og Vestdanmark.

- Når man ikke har lagt sig fast på en Lillebæltsforbindelse, så er Als-Fyn stadig en del af løsningen på den lange bane, mener borgmesteren.

Screening

Danfoss-formand Jørgen Mads Clausen, der er formand for styregruppen bag broen, ser trafikaftalen som udtryk for, at broen stadig er en mulighed. - Vi ved godt, at færgen mellem Als og Fyn ikke er byttet ud med en fast forbindelse om fem år. Det er der ingen, der gør sig illusioner om. Men aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti understreger, at der er rigtig gode perspektiver i en Als-Fyn bro både trafikalt og udviklingsmæssigt, og at de fortjener at blive undersøgt nærmere i statsligt regi.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) henviser til, at Vejdirektoratet lige nu er i gang med en screening af bro-projektet.

- Vi snakker 25-30 millioner kroner for en forundersøgelse, og hvis man gør det i blinde uden at have en idé om, om det er et fornuftigt projekt, så synes jeg ikke, man bruger pengene ordentligt. Derfor har vi igangsat en screening, så vi derefter kan vurdere, om der skal laves en forundersøgelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce