Annonce
Sønderborg

Trafikkaos til Bon Jovi-koncert mens Alssundbroen var tom

Her kort før klokken 18 er sporet mod Jylland helt tømt for biler. Det var broen nemlig allerede fra tidligt på eftermiddagen, og derfor skulle al trafik til Jylland ind gennem Sønderborg by og over den gamle bro. Foto: Birthe Juul Mathiasen
Tusindvis af bilister blev fanget i trafikpropper inde i Sønderborg by tirsdag eftermiddag og aften, fordi al trafik mod Jylland skulle ensrettes ned mod den gamle smalle Kong Christian X.´s Bro. Kommune, politi og Vejdirektoratet evaluerer trafikafviklingen i næste uge.

Sønderborg: Mens tusindvis af borgere dagen efter rockkoncerten med bandet Bon Jovi på Slagmarken undrer sig over, hvorfor det skulle tage timer at komme igennem Sønderborg by og mod Jylland, må de vente på en forklaring. For Sønderborg Kommunes øverste ansvarlige, økonomidirektør Bjarke Eriksen, ønsker slet ikke at forholde sig til trafikafviklingen.

- Det har jeg ingen kommentarer til. Jo, jeg kan godt se, at der har været utilfredse på sociale medier. Men jeg har ingen kommentarer til det, siger han.

En af de mere end 500 borgere, der har kommenteret trafikafviklingen alene på JydskeVestkysten og JV.dk er byrådsmedlem Jesper Kock fra Socialdemokratiet.

"Sønderborg er ikke bygget til at man spærrer veje og ensretter veje. At lukke Alssundbroen, så al eftermiddagstrafikken skulle igennem Sønderborg - ja, det er byen ikke bygget til. Man ensrettede heller ikke broen under Spejderlejeren. Derfor holder jeg ved det jeg skrev klokken 14:52, hvor trafikken var kaos, selv om det var inden den store koncerttrafik. Så ros og medalje til dig og dem, der lavede trafikplanen."

Andre beretter om ture på tre-fire-fem timer for at nå hjem fra arbejde på Nordals til Gråsten og andre stedet på fastlandet, hvor børn ventede i daginstitutioner, hjemmepleje med behov for politieskorte for at komme ud til borgere med medicin.

Lene Neumann Jepsen skriver:

"Det er helt sikkert et stort logistisk puslespil, der skal gå op for Sønderborg Kommune. Men når man ser at broen er helt tom, imens man sidder på anden time sidder fast i midtbyen for at komme til Jylland, så bliver man lidt trist."

- Bjarke Eriksen. Du er vel ikke kun blevet bekendt med trafikafviklingen fra de sociale medier, jeg går ud fra, at du også har fået meldinger fra dine egne folk?

- Jo, det har jeg. Men jeg har ikke nogen kommentarer, vi evaluerer hele forløbet i næste uge med politiet og Vejdirektoratet, siger Bjarke Eriksen.

Annonce

Jeg kan godt se, det har været træls for alle dem, der ikke kunne komme hjem - også for at hente børn. Derfor evaluerer vi jo også på det og ser, om det er noget, vi kan lære og gøre bedre til næste gang. Her tænker jeg på koncerter, men da ikke mindst på når Tour de France kommer til byen.

Aase Nyegaard (Fælleslisten), formand for teknisk udvalg

Politisk chef: Det var ikke optimalt

Der var især problemer for trafikanter, der ikke skulle til koncert - men bare skulle hjem fra arbejde eller andet i retning fra Als mod Jylland. Mens trafikken gik totalt i stå inde i Sønderborg fra de tidlige eftermiddagstimer, lå de to spor på Alssundbroen fra Als til Jylland helt øde hen. Ingen biler kørte der. For de to spor var lukket.

- Hvem tog beslutningen om at lukke Alssundbroen mod Jylland - var det kommunen, politiet eller Vejdirektoratet?

- Jeg har ingen kommentarer til det, før vi har evalueret, siger Bjarke Eriksen.

Eventchef i Kultur i Syd, Jes Johansen, beklager, at trafikanter blev ramt. Men faktisk forløb trafikken til og fra selve koncerten uden store problemer. Det var inde i byen alt gik i stå.

- Vi har været med til at lave trafikplanen ude i byen, men den blev desværre ikke effektueret som forventet. Trafikken direkte til og fra koncertpladsen klarede vi dog meget godt. Men nu skal vi lige trække vejret og have evalueret på det hele, siger han.

Den politisk ansvarlige på det tekniske område er Aase Nyegaard, Fælleslisten. Hun erkender, at trafikafviklingen ikke var optimal.

- Jeg kan godt se, det har været træls for alle dem, der ikke kunne komme hjem - også for at hente børn. Derfor evaluerer vi jo også på det og ser, om det er noget, vi kan lære og gøre bedre til næste gang. Her tænker jeg på koncerter, men da ikke mindst på når Tour de France kommer til byen, siger hun.

Mange bilister valgte at forsøge sig over Als Fjord med færgen Bitten, men også her var der flere timers ventetid efterhånden, som proppen sad fast inde i Sønderborg.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce