x
Annonce
Kolding

Trafikken brænder sammen i 13 vejkryds i Kolding indenfor fem år

Her på Fynsvej ned mod Jens Holmsvej sander trafikken ofte fuldstændig til i myldretiden. Arkivfoto: Ludvig Dittmann

Der er brug for mange millioner til vejinvesteringer, hvis trafikken i Kolding skal glide nogenlunde fremover. Men kommunens trafikeksperter arbejder også med andre metoder for at løsne trafikknuderne.

Kolding: Du holder stille for rødt lys. Omsider skifter det til grønt, men det tager lang tid, før køen begynder at rulle dernede, hvor du holder. Så bliver det rødt igen oppe foran, og du nåede heller ikke med over denne gang. Bilkøen er så lang, at den nu blokerer krydsene bagude.

Sådan vil situationen være i myldretiden i 13 vejkryds rundt omkring i Kolding indenfor de næste fem år, hvis politikerne og kommunen ikke griber ind med meget store investeringer og andre tiltag. Det forudser Kolding Kommunes trafikmodel, som kan fremskrive trafikken og vurdere de fremtidige belastninger på vejnettet.

Kun for to af krydsenes vedkommende er der sat penge af til udbedringer - nemlig krydsombygningen ved Vestre Ringgade og Tøndervej til 28 millioner kroner og ombygningen af krydset ved Højvangen og Korsvej til 11 millioner kroner.

Trafikchef Martin Pape kan ikke sige, hvor store beløb der er brug for til at mindske de problemer, der ifølge trafikmodellen vil opstå de næste fem år.

- Nu skal vi først have tegnet nogle løsninger, og så er vi klar til at give et bud inden sommerferien næste år. Men det er mange penge, siger han.

Annonce

Flere biler

Der er flere og flere, der har bil i Kolding Kommune.I 2007 havde 34.148 borgere en bil. I 2017 var tallet steget til 43.348 - svarende til en stigning på 23 procent.

Samtidig er trafikken steget på landevejene i Kolding med fem procent og i Kolding by med 3,5 procent.

Desuden pendler flere og længere. Hver dag pendler knap 20.000 ud af Kolding Kommune, mens godt 14.000 pendler ind.

Kilde: Kolding Kommune

Investeringsfonden

Baggrunden for trængslen på vejene i Kolding er, at der er kommet væsentligt flere biler på vejene i kommunen end forventet. Tidligere har væksten ligget på 1-1,5 procent om året, men i 2016 strøg den op på tre procent.

- Samtidig er trafikken steget med fem-syv procent ude på motorvejen, som vi er så tæt forbundet med. Hvis der sker det mindste ude på motorvejen, så brager det ind i Kolding, forklarer Martin Pape.

Er Kolding kommet for sent i gang med at udbygge vejnettet til den øgede trafikmængde?

- Nej, man ser det samme mønster andre steder. Den trafikvækstrate, vi har nu, har vi aldrig oplevet før. Alt gik i stå under finanskrisen. Nu er vi i gang igen og skal indhente den vækst, vi ikke fik under finanskrisen. Det er det, vi mærker på vejnettet, siger trafikchefen.

Og det er ikke nok at udvide krydsene, understreger han.

- Vi har også brug for nye veje som den sydlige omfartsvej, og så skal vi udnytte motorvejen så meget som muligt. Den er vores ringvej, siger Martin Pape, som også nævner andre metoder til at aflaste vejnettet i myldretiden.

For eksempel opretter kommunen gratis parkerings-pladser til pendlerbiler med en eller flere passagerer, etablerer intelligent styring af lyskrydsene, så flest muligt oplever grøn bølge, og et nyt initiativ via et privat firma skal formidle private parkeringspladser i Koldings midtby, så de kan udnyttes, mens ejerne selv er afsted på arbejde.

- På den måde kan vi komme af med noget af den parkeringssøgende trafik i myldretiden, siger Pape.

Borgmester Jørn Pedersen (V) påpeger, at Kolding Kommune har brugt 200 millioner kroner til infrastuktur indenfor få år.

- Det er godt, for ellers stod vi overfor en helt uoverskuelig opgave. Men trafikmodellens beregninger viser jo, at vi vitterligt skal kæmpe alt, hvad vi kan, for at få trafikken uden for byen blandt andet ved hjælp af en ny omfartsvej ved Skartved og en ny motorvejstilkørsel ved Vranderupvej i Seest. Det forudsætter så, at motorvejen udbygges med det tredje spor, og det må vi presse på for politisk. For hvis man ikke har tillid til, at man kan komme frem på motorvejen, så kører man ikke derud, siger borgmesteren.

Han oplyser, at Kolding Byråd i januar skal tage stilling til, hvordan kommunens investeringsfond, som vil rumme op mod 300 millioner kroner de næste fire år, skal anvendes. Her vil blandt andet en krydsudvidelse ved Ndr. Ringvej og Jens Holms Vej og den sydlige omfartsvej blive drøftet, siger Jørn Pedersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce