Annonce
Esbjerg

Trafikløsninger for millioner på vej mod midtbyen

Formålet med Trafikplanen er at sætte rammerne for midtbyens trafikale udvikling de kommende år. Planen er lige nu i høring sideløbende med den nye lokalplan for Esbjerg Midtby. Foto: Dorthe Lodberg
Betalingsparkering, flere cykelstier, nye parkeringsanlæg ved rådhuset og i Borgergade og flere parkeringspladser ved sygehuset. En trafikplan med flere store konkrete projekter skal forme midtbyens trafikale fremtid. Planen er sendt i offentlig høring.

Esbjerg: Hvor skal der være cykelstier? Hvor og hvor længe må vi parkere og til hvilken pris? Hvor i indre by må der køre lastbiler? Hvor er der brug for fartbump? Hvilke gader skal være fri for gennemkørende trafik?

Alt det og meget mere har man fra politisk hånd fastlagt i en ny langsigtet plan, der over de kommende år udstikker kursen for trafik og trafikanter i midtbyen.

- Der er tale om en enorm trafikplan, der forhåbentligt kan få udfordringerne med parkering, cyklister og fodgængere til at gå op i en højere enhed, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S).

Planen rummer en række konkrete projekter. Der er blandt andet fremlagt idéer om nye p-anlæg ved Rådhuset og i Borgergade. Også fodgængere og cyklister bliver tilgodeset med nye cykelstier og bedre fremkommelighed. Der er blandt andet tale om en cykelvenlig ombygning af Strandbygade og en omlægning af Norgesgade til cykelgade.

Annonce

Trafikplanen

Formålet med Trafikplanen er at sætte rammerne for midtbyens trafikale udvikling. Planen understøtter et lokalplanforslag for centrum af Esbjerg, som ligeledes er på vej i høring.

Planen omfatter en række anlægsprojekter såsom gadeombygninger, fartdæmpningsprojekter, cykelstianlæg, anlæg for fodgængere, nye parkeringsfaciliteter, skiltning og etablering af et betalingsparkeringssystem mv.

Hele planen kan findes på Esbjerg Kommunes hjemmeside, hvor man også kan indgive høringssvar.

Tidsplan og pris

Trafikplanen er langsigtet, og der er ikke på forhånd afsat økonomi til at gennemføre planen. I Teknik & Byggeudvalget håber man dog, at man allerede i næste budgetperiode kan finde penge til de første fem projekter. De vil kræve en udskrivning på over 42 millioner kroner.

Øverst på ønskelisten står blandt andet end omlægning af Strandbygade og Nørrebrogade, hvor cyklister i dag zigzagger mellem kantstensparkerede biler og tæt myldretidstidstrafik. Ved hjælp af cykelstier og fartdæmpning vil man gøre begge gader mere fremkommelige for de bløde trafikanter.

De første 42 millioner kroner vil desuden skulle gå til at indføre betalingsparkering i hele indre by. Der er tale om en såkaldt begrænset-betalingsmodel, hvor man fortsat kan parkere i to timer gratis - og derefter har mulighed for at tilkøbe mere tid til en timepris på cirka 8-12 kroner.

- Betalingsparkering er det projekt, jeg personligt synes er mest interessant. Jeg tror, vi kan blive meget glade for løsningen. Modellen vil gøre det mere servicevenligt og fleksibelt at parkere i indre by. Hvis man ikke ønsker at betale, kan man fortsætte som hidtil, men hvis man gerne vil være fri for at skulle flytte bilen, bliver det også muligt mod en mindre betaling, siger udvalgsformand Søren Heide Lambertsen.

Høring og borgermøde

Inden spørgsmålet om økonomi kan komme på plads, skal den omfattende trafikplan først sendes i høring, så trafikanter, beboere og andre kan byde ind.

- Planen er vores bud på, hvordan vi bedst muligt imødekommer midtbyens trafikale udfordringer. Vi har arbejdet med planen i flere måneder, og nu er vi langt om længe klar til at høre esbjergenserne, om de er enige med os i, at vi har nogle gode løsninger på tegnebrættet. Planen er væsentligt, og jeg håber derfor også, at mange vil bidrage med høringssvar, siger Søren Heide Lambertsen.

Den offentlige høring løber til og med den 31. juli 2019. Esbjerg Kommune arrangerer desuden et borgermøde torsdag den 13. juni, hvor både trafikplanen og en ny lokalplan for midtbyen er på dagsordenen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce