Annonce
Sønderborg

Efter Bon Jovi-koncert: Trafikplan var god nok - men den blev ikke fulgt

Trafikprop i Sønderborg. Foto: Kim Holm
Der var trafikkaos i Sønderborg, da rockbandet Bon Jovi 11. juni gav en koncert på Slagmarken. Tusinder af bilister sad fast i trafikpropper inde i Sønderborg. Nu har Sønderborg Kommune evalueret trafikplanen. Den var god nok, men den blev bare ikke ført ud i livet, lyder det.

Sønderborg: Det var en god trafikplan Sønderborg Kommune havde lagt sammen med Vejdirektoratet og Syd- & Sønderjyllands Politi. Det er konklusionen efter de tre parter har evalueret det trafikkaos, der viste sig i forbindelse med rockkoncerten med Bon Jovi i Sønderborg tirsdag 11. juni. Efter planen skulle Alssundbroen og rute 8 lukkes for al trafik klokken 14 fra Als mod Jylland, og bilerne skulle ledes ned igennem Sønderborg. De tre parter mener stadig, at det var en fremragende idé at lukke den vestgående trafik, men det skete bare for tidligt.

- Vi har evalueret de oplevelser, mange havde, da alt for mange biler skulle igennem byen på kort tid. For det første - og det mener vi er årsagen til alle de problemer, der siden kom - så blev rute 8 ved lufthavnsrundkørslen og altså videre mod Alssundbroen lukket alt for tidligt. Det var planen at lukke den klokken 14, men det skete af en eller anden grund langt tidligere, fortæller Bjarke Eriksen, der er økonomidirektør og chef for det tekniske område i Sønderborg Kommune.

Annonce

For det første - og det mener vi er årsagen til alle de problemer, der siden kom - så blev rute 8 ved lufthavnsrundkørslen og altså videre mod Alssundbroen lukket alt for tidligt. Det var planen at lukke den klokken 14, men det skete af en eller anden grund langt tidligere.

Bjarke Eriksen, økonomidirektør Sønderborg Kommune

Bilister flyttede skilte

Hvad der præcist er årsagen til, at rute otte frem mod Alssundbroen blev lukket før planlagt - og hvem der har ansvaret for, at det skete, er ikke en del af evalueringen. Det må komme senere - eventuelt på den større evaluering med alle involverede parter, som kommer til august.

- Vi havde forberedt os på, at der ville komme meget trafik igennem byen, men ikke så tidligt, som det skete. Vi havde forberedt grøn bølge og regulering af kryds med mandskab i en retning. Derfor er vi slet ikke klar til den store trafik, der kommer så tidligt. Da alt går i stå, begynder bilister forståeligt nok at finde alternative ruter - og ikke dem, der er skiltet. Det går også galt, selv om det er forståeligt, at de er frustrerede, siger Bjarke Eriksen.

- Der er så også enkelte bilister, der rykker rundt på de skilte, der skal lede trafikken rundt som planlagt. Det sætter reelt trafikplanen ud af kraft. Det er fejlen med at broen lukker for tidligt, der skaber alle de andre problemer. Det er sådan en kæde af reaktioner, der sker, siger Bjarke Eriksen.

Tæt trafik kan ikke undgås

Det vil skabe en markant tættere trafik, når 25.000 tilskuere skal til en rockkoncert på en ø, og de alene kan komme til og fra Slagmarken over to broer. Midt i myldretiden med masser af trafik fra de to store arbejdspladser på Als - Danfoss og Linak, hvor mange får fri og skal hjem til Jyllands-siden om eftermiddagen.

- Det gør selvfølgelig også noget, at det er en hverdag. Men jeg tror, at man er nødt til at acceptere, at trafikken til en vis grad vil blive påvirket, når så mange mennesker skal igennem byen på så kort tid, siger Bjarke Eriksen.

Så lukker vi også for trafik til Alssundbroen denne vej. Foto: Kim Holm
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Først nu er Britta Nielsen dømt

Det har vakt berettiget opsigt, at det over en lang årrække lykkedes Britta Nielsen at stjæle over 100 millioner kroner, som ellers skulle være brugt til gavn for de svageste borgere i samfundet. Hvordan kunne en betroet offentligt ansat optræde så kynisk? Og hvordan kunne kontrolmekanismerne i en ellers gennemreguleret offentlig sektor svigte i så uhørt grad? Det er spørgsmål, mange danskere savner gode svar på. Og med god grund. For Britta Nielsen-sagen er sammen med andre statslige skandaler i de senere år med til at skabe tvivl om, hvorvidt vores samfund virkelig er så ukorrupt og velfungerende, som vi ellers godt kan lide at bryste os af. Desværre har Britta Nielsen også kunnet have oplevelsen af at være dømt på forhånd. Her er, hvad daværende socialminister Mai Marcado (K) sagde om Britta Nielsen i efteråret 2018 til Berlingske: - Man er virkelig gennemgående et dårligt menneske, når man vælger at stjæle fra den her gruppe. Så har man jo ingen moral og ingen nedre grænse for anstændighed. Mai Mercado havde fuldstændig ret i sin bedømmelse af Britta Nielsen. Men det var meget upassende, at hun stemplede Britta Nielsen som skyldig, inden retten havde talt. Det var en udtalelse, der formentlig er i strid med god forvaltningsskik, da Mai Mercado på det tidspunkt var minister og dermed havde et særligt ansvar. Såvel borgere, medier som politikere kan undervejs i en så omtalt sag som denne nemt komme til at bruge formuleringer, der reelt slår fast, at den mistænkte er skyldig. Men det er meget vigtigt, at vi holder fast i, at det kun er de uafhængige domstole, som kan frikende eller dømme en anklaget. Det skal også gælde for en gennemført kynisk svindler som Britta Nielsen. Selv om hun siden efteråret 2018 af de fleste har været opfattet som skyldig, var det først tirsdag klokken 16.30, at hun fik sin dom ved Københavns Byret. Mange vil nok mene, at hun havde fortjent en længere straf end de seks år og seks måneders fængsel, det blev til. Men det er ligegyldigt for Britta Nielsens sag, hvad den enkelte borger mener. Retten har talt, og sådan skal det være i et retssamfund.

112

Sag mod bisidder, der hængte jobcenter-ansatte ud på YouTube, er blevet udsat: Dommeren undersøges for at være inhabil

Annonce