Annonce
Haderslev

Trafiksikkerhed vigtigere end biodiversitet - grøfterne skal slås, fastslår formand

Hvorfor er det nødvendigt at slå vegetationen langs vejene, spørger arkitekt Jørgen Overby fra Gram. Foto: Jørgen Overby
En læser fra Gram har undret sig over, hvorfor kommunen slår grøftekanterne, når der samtidig mangler penge og levesteder for bier og blomster. Trafiksikkerhed er det vigtigste, svarer formanden for plan og miljø.
Annonce

Arkitekt Jørgen Overby fra Gram synes ikke det er logisk:

a. Kommunen vil være mere miljøvenlig og gøre mere for bier og blomster.

b. Kommunen mangler penge.

Alligevel bruger Haderslev Kommune år efter masser af penge og tid på at slå grøftekanterne, hvor blomsterne og bierne eller kunne få lidt natur.

- Nu kan man så opleve, at vejrabatter og grøftekanter bliver raseret langs statsvejene, f.eks. hovedlandevejen fra Gram mod Haderslev. Det er ufatteligt at det pågår år efter år og vi skal acceptere denne tåbelige reaktionære og naturfjendtlige behandling af vores fælles naturarealer. Jeg kan se at det er firmaet Arkil A/S der står for "indsatsen". Jeg kan oplyse at denne form for ødelæggelse af fauna og flora ikke finder sted på Fyn. Her er der sat en stopper for natursvineriet, skriver Jørgen Overby i et brev til udvalget for plan og miljø.

- Et sygt og ofte hørt argument er, at det gøres af hensyn til trafiksikkerheden. Jeg kan oplyse, at man heller ikke længere i vores nabolande slår rabatter og grøfter før langt ind i efteråret. Hvorfor skal vi fortsat bruge penge på naturødelæggelse, lyder det fra Jørgen Overby.

Annonce

Kan koste liv

Konstitueret formand for udvalget for plan og miljø, Thomas Vedsted (LA), har også læst kritikken fra Jørgen Overby. Han forstår den godt, men det er trafiksikkerheden, som vejer tungest.


Det er ufatteligt at det pågår år efter år og vi skal acceptere denne tåbelige reaktionære og naturfjendtlige behandling af vores fælles naturarealer.

Jørgen Overby, Gram


- Vi havde jo faktisk sat tilsåning af grøftekanter med vilde blomster på budgettet, men det beløb røg af igen i forbindelse med en besparelse. Og nu er der så mange ønsker til budgettet, at det nok heller ikke kommer med denne gang. Men vi vil det jo gerne og er opmærksomme på, at grøftekanterne kan være natur for mange arter, siger Thomas Vedsted.

På grund af besparelsen er praksis gået tilbage til det, som det var før, hvor grøfterne bliver slået i forår og tidlig sommer, som altid.

- Vi er nødt til at se på trafiksikkerheden. Er der et sving med en høj vegetation i grøften, og kører der et skolebarn på cykel længere fremme i svinget, så kan det potentielt koste menneskeliv, hvis barnet bliver overset af en bil bagfra. Det går ikke. Så er det bedre at slå græsset i rabatten, fastslår Thomas Vedsted.

Han påpeger også, at der er en risiko for, at vegetationen i grøfterne blive en såkaldt monokultur, hvor det stort set kun er græs, der trives. Sker det, så er det også begrænset, hvor mange sommerfuglearter og forskellige humlebier, der kan finde føde dér.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

100 år siden Genforeningen: En stor dag for Sønderjylland, Danmark og Verden

Annonce