Bække/Føvling: 6.000 køretøjer passerer Lindecentret i Bække hver dag. Derfor har brugerrådet gennem længere tid haft trafiksikring af Søndergade øverst på ønskesedlen.
Beboerne på Lindecentret krydser nemlig Søndergade, når de går tur i anlægget eller besøger kirkegården. Derudover krydser besøgende på Lindecentret den trafikerede vej, når de skal med bussen, og mange krydser vejen, når de skal på legepladsen eller boldbanerne.
Formand for Lindecentrets brugerråd, Lars Jørgen Thomsen, håber, at den nye markering kommer til at fungere som et stort opmærksomhedspunkt.
- Vores højeste ønske var at få et lyssignal og et tilhørende fodgængerfelt, men nu får vi det bedste ud af den nye hævede flade og håber, at den er med til, at bilisterne sætter hastigheden ned.
Lars Jørgen Thomsen, formand for Lindecentrets brugerrådVores højeste ønske var at få et lyssignal og et tilhørende fodgængerfelt, men nu får vi det bedste ud af den nye hævede flade og håber, at den er med til, at bilisterne sætter hastigheden ned.
En del tung trafik
Der kører en del tung trafik på strækningen. Der er samtidig konstateret alt for høje hastigheder, hvilket også gør det utrygt for lette trafikanter at færdes på de smalle cykelstier, der ellers er på begge sider af vejen.
Sammen med politiet har forvaltningen vurderet, at stedet ikke egner sig til et fodgængerfelt, da det kan give falsk tryghed. Særligt de yngste skolebørn samt ældre borgere stoler blindt på, at bilerne standser.
- Hævede flader kan i mange tilfælde anvendes med god arkitektonisk virkning og visuelt være hastighedsdæmpende og dermed forbedre tilgængeligheden for personer med funktionsnedsættelse. Derfor mener jeg, at det er en god løsning, der er valgt, fortæller Vagn Sørensen (V), udvalgsformand for Teknik & Miljø.
Vagn Sørensen (V), udvalgsformand for Teknik og MiljøHævede flader kan i mange tilfælde anvendes med god arkitektonisk virkning og visuelt være hastighedsdæmpende og dermed forbedre tilgængeligheden for personer med funktionsnedsættelse.
Rød markering i Føvling
Da Føvling Børnecenter blev etableret, opstod der et ønske om en markeret overgang på Åttevej, der adskiller børnecentret og parkeringspladsen ved kirken.
Mange forældre med børnehavebørn og mindre skolebørn benytter parkeringspladsen til afsætning og afhentning af deres børn.
Nu er der etableret et mere sikkert krydsningspunkt på Åttevej i form af en hævet flade med en rød markering, der visuelt skal gøre bilisterne opmærksomme på krydsningspunktet. Den hævede flade vil samtidig virke hastighedsdæmpende.
- Bestyrelsen er glade for tiltaget, da det højner trafiksikkerheden for alle børnecenterets brugere både børnehave- og skolebørn samt forældre, siger Marta Viuf, der er bestyrelsesformand for Føvling Børnecenter.
Marta Viuf, bestyrelsesformand for Føvling BørnecenterBestyrelsen er glade for tiltaget, da det højner trafiksikkerheden for alle børnecenterets brugere både børnehave- og skolebørn samt forældre.
Trafiksikkerhed
- Hastighedsdæmpning kan med fordel opnås ved at benytte en hævet kørebaneflade med ramper mod det normale kørebaneniveau.
- Hævede flader kan i mange tilfælde anvendes med god arkitektonisk virkning i sammenhæng med hastighedsdæmpere med andre udformninger.
- En hævet flade kan også forbedre tilgængeligheden for personer med funktionsnedsættelse, idet den skaber mulighed for at krydse kørebanen i samme niveau som fortovet.