Annonce
Nordtyskland

Trafiksyndere: De fleste danskere blæser på bøder fra Flensborg

Nu kan de tyske myndigheder få oplyst, hver der ejer udenlandske biler, som bliver snuppet i den automatiske trafikkontrol. Foto: Frank Höfer.

FLENSBORG: Færre end hver tredje af de danske trafikanter betaler de bøder, de får i forbindelse med automatisk fartkontrol og kameraovervågning af trafiklysene i Flensborg. Det fremgår af en statistik, Flensbuger Tageblatt er kommet i besiddelse af. Hidtil har man reelt ikke kunnet foretage sig noget over for de danske trafiksyndere fra tysk side. Men siden sommeren 2019 har også Danmark været en del af EU’s køretøjsregister. Derfor kan tyske myndigheder nu få oplyst, hvem der ejer en bil med en given nummerplade. Fra juli til december 2019 blev der udstedt godt 1500 bøder til danske trafikanter i Flensborg. 1319 af dem omhandlede hastighedsovertrædelser, mens 198 danskere blev snuppet for at køre over for rødt. I alt udløste det bøder på knap 56.200 euro. Men foreløbig har de danske trafiksyndere kun betalt 20.257 euro. Tallet påvirkes dog også af, at myndighederne kun kan søge efter en udenlandsk bilist i EU-registret, hvis bødens størrelse er over 70 euro. Rigtig mange forseelser syd for grænsen straffes med betydeligt lavere bøder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Der bliver brug for hjælpepakker sommeren over

Meget tyder på, at vi nu er vidne til det største og mest voldsomme tilbageslag, der nogensinde er registreret i USA. Det skrev Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, i en økonomisk kommentar, organisationen med hovedsæde i den gamle Børsen-bygning i København sendte ud torsdag eftermiddag. Lige ovre på den anden side af gaden ligger Finansministeriet, hvor det torsdag formiddag på et pressemøde blev slået fast, at andet kvartal i år ser ud til at blive det sorteste kapitel i dansk økonomis historie. Til sammen tegner det et dystert billede, der gør det nødvendigt, at vi i et helt usædvanlig grad står sammen om at redde, hvad reddes kan i dansk erhvervsliv. De meget omfattende hjælpepakker rækker formentlig ikke. Derfor er det fornuftigt, at den socialdemokratiske regering torsdag indledte politiske forhandlinger om et såkaldt serviceeftersyn af hjælpepakkerne. Finansminister Nicolai Wammen sagde efter pressemødet, at han kunne forestille sig en forlængelse af hjælpepakkerne til 9. juli. Men det er ikke usandsynligt, at det ikke engang er lang tid nok, hvis ikke for mange ellers sunde virksomheder dør af pengemangel. Det er desværre realistisk, at hjælpepakkerne helt eller delvist skal vare sommeren over for at få den ønskede effekt. Blandt de mange årsager er den hurtigt voksende krise i USA og den meget langsomme genåbning af Danmark. USA er vores største eksportmarked, som op imod 900.000 danske job er direkte eller indirekte afhængige af, så den amerikanske nedtur kan ramme danske virksomheder meget hårdt. Dertil kommer, at regeringen valgte den dyreste løsning, da første fase af genåbningen blev meddelt i mandags. Eksperter præsenterede regeringen for tre mulige modeller for en genåbning. Den valgte model vil ifølge tænketanken Kraka koste et månedligt tab på 14 milliarder kroner, mens mellemløsningen ville have været fem milliarder kroner billigere uden, at den nødvendigvis havde kostet flere menneskeliv.

Annonce