Annonce
Erhverv

Traktoren skal helst være John Deere – men ikke for enhver pris

Martin Nielsen og hans forældre dyrker hele 1100 hektarer jord i det midtjyske, knap halvdelen kartofler. "Enggaardens Kartofler" ejer to mejetærskere og otte traktorer, alle sammen grønne John Deere-maskiner. Foto: Thomas Maxe
Enggaardens Kartofler er med sine 1100 hektarer planteavl en af de gode John Deere-kunder, men det vækker bekymring, at der nu kun er én importør i Danmark.

ILSKOV: Det er en god dag for kartoflerne: Solen skinner, og vinden har lagt sig.

På en af de store marker i det midtjyske har de tidlige sorter lige fået taget plastik-vinterfrakken af. Det var ellers tæt på, at nattefrostens comeback havde taget pusten fra planterne.

- Temperaturen ved jordoverfladen kom ned på minus én grad, så vi måtte leje en helikopter. Den fløj ind over markerne og blæste varmere luft ned over planterne, og så undgik vi, at de tog skade, fortæller Martin Nielsen, der er medejer af "Enggardens Kartofler".

Jo, det er store forhold. 1100 hektarer dyrker han og familien, heraf 500 hektarer med kartofler, som bliver sorteret og solgt fra egen sorteringscentral – tidligere kendt som Ilskov Kartoffelcentral.

Og Enggaardens to mejetærskere, de otte traktorer og marksprøjterne er alle sammen af mærket John Deere, købt hos Herborg Smede- og Maskinforretning.

- Det er ikke så tit, at nogen skifter mærke. Som man siger herude på landet: ”Sådan gjorde far altid, så det gør jeg også”, siger Martin Nielsen og slår en hjertelig latter op.

Annonce

Vi kan ikke tillade os at tage en højere pris end markedet, så vi kommer ikke til at sætte priserne over markedsniveauet.

Morten Buus, adm. direktør for Semler Agro, som nu bliver dansk eneimportør af John Deere-landbrugsmaskiner.

Service er vigtigere end mærket

Men strengt taget kunne det såmænd lige så godt have været Fendt, New Hollander eller et helt tredje mærke, som de var blevet glade for på Enggaarden. Det handler mere om de menneskelige relationer.

- Det handler ikke kun om, hvilket mærke traktoren er, men i høj grad om den service, man får hos forhandleren. Vi har altid haft et rigtig godt personligt forhold til folkene i Herborg, og vi er altid blevet behandlet godt. Vi arbejder i perioder i døgndrift, og det er helt afgørende, at vi kan have tillid til, at når vi ringer og fortæller, at en traktor har sprængt toppakningen, så kommer de med det samme med en lånetraktor og tager den anden med hjem til reparation, siger Martin Nielsen.

Han er egentlig ikke så bekymret over, at Semler Agro bliver eneforhandler af fabriksnye John Deere-landbrugsmaskiner. Men han er spændt på, om det vil få betydning for serviceaftalerne.

- Vi vil selvfølgelig holde øje med, om prisen ryger i vejret. Men vi vil især lægge vægt på, at ”Herborg-ånden” fortsætter. Vi kan godt have en sjov og hyggelig snak med sælgerne, men i Herborg forstår de, at når det er alvor, så er det altså alvor, siger Martin Nielsen.

Enggaardens Kartofler har lige købt tre nye John Deere-traktorer her i foråret med tilhørende serviceaftale. Martin Nielsen håber, at den næste traktor også bliver ”én af de grønne”, men altså: Ikke for enhver pris.

Ingen grund til uro

Erhverv+ har talt med Morten Buus, adm. direktør for Semler Agro, som har overtaget 51 procent af aktierne i vestjyske Herborg Smede- og Maskinforretning.

Han forstår godt de mange spørgsmål, som opstår, når koncernen har købt sig ind i en 43 år gammel forretning. Men kunderne behøver ikke bekymre sig for hverken serviceniveau eller pris, forsikrer han.

- Der er fuld konkurrence i Danmark, også på serviceområdet, blandt andet fra andre forhandlere. Vi kan ikke tillade os at tage en højere pris end markedet, så vi kommer ikke til at sætte priserne over markedsniveauet. Hvis du ikke er dygtig nok, så forsvinder kunderne og går andre steder hen, så vi vil være skarpe på både service og kvalitet, forsikrer han.

Semler Agro-direktøren bekræfter, at alle eksisterende servicekontrakter fortsætter uændret, ligesom Herborg Smede- og Maskinforretning også fortsat have sit gamle navn stående på facaden.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce