Annonce
Læserbrev

Transport - Naturbiogas Sode

Læserbrev:

  1. Uden biogasanlæg: Gylle pumpes fra stald til gyllebeholder. Landmand fylder gyllevogn - kører ud og spreder gylle på mark - kører hjem igen = 2 x forbi postkassen.
  2. Med biogasanlæg - og landmand har en 35 tons tankvogn. Gylle pumpes fra stald til gyllebeholder. 35 tons tankvogn fyldes og kører til anlæg - fyldes med afgasset gylle og kører tilbage til gyllebeholder - landmand fylder gyllevogn - kører ud og spreder gylle på mark - kører hjem igen = 4 x forbi postkassen.
  1. Med biogasanlæg - og landmand ikke selv har 35 tons tankvogn. Proceduren er den samme som 2. Nu skal tankvognen bare komme et sted fra og tilbage igen = 6 x forbi postkassen.

Biogas anlæg eller ej - skal gyllen køres ud på marken - og det køres ikke ud med 35 tons tankvogne men med ca. 20 tons gylleudlæggere - fordelen uden Naturbiogas Sode (også selvom alt gylle skal køres til Bevtoft (og man kan køre langt på 255.000 l. diesel)) er, at transporterne fordeler sig over et meget større område. Så behøver vi jo heller ikke skulle leve med transporterne fra de 100.000 tons biomasse, der ikke er gylle.

Det gir` masser af ekstra transport - og det gør jo lige ondt at blive ramt af en tankvogn - om den forinden har kørt 5 km eller 100 km.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

Annonce