Annonce
Erhverv

Transportbranchen: Kom nu med den vejpakke

Brancheorganisationen ITD og formand Christian Sørensen Madsen håber, EU snart får vedtaget den såkaldte vejpakke. PR-foto
Udenlandske vognmænds interne transporter i Danmark - også kaldet cabotagekørsel - skal ske til danske lønninger, mener brancheorganisationen ITD, som derfor håber, EU snart får vedtaget en bebudet vejpakke.

Padborg: Transport- og logistikvirksomheden H.P. Therkelsen er af politiet mistænkt for at køre ulovlig cabotagekørsel, og det stiller igen skarpt på reglerne på området. Regler, der har været diskuteret i årevis. Især på hvilke betingelser, man som udenlandsk vognmand skal kunne køre internt i et andet land.

Der har i over to år været en såkaldt vejpakke undervejs i EU, men den er endnu ikke vedtaget. Vejpakken vil indebære nye regler for udstationering, hviletid og cabotagekørsel. Lige noget for ITD, som er en brancheorganisation for transport- og logistikvirksomheder.

- Vi har i ITD efterlyst vejpakken, og den går jo faktisk ud på, at al cabotagekørsel i de enkelte lande skal aflønnes som national kørsel. Altså her efter danske regler og arbejdsvilkår. Vi skal have udlignet den ulige konkurrence, der er mellem danske og udenlandske lastbiler, mener ITD-formand Christian Sørensen Madsen.

Annonce

Vi skal have udlignet den ulige konkurrence, der er mellem danske og udenlandske lastbiler.

Christian Sørensen Madsen, formand for ITD

Ønske om øget kontrol

Vil man finde fakta om cabotagekørslens omfang, går man forgæves, mener ITD's formand. Problemet med cabotagekørsel er større end som så.

- Ser man i de officielle statistikker, vil man se, at cabotagekørsel ikke udgør en ret stor andel af den samlede, danske transport, men det opleves alligevel anderledes for de danske vognmænd. Cabotage handler jo netop om, at udenlandske lastbiler kommer ind i Danmark og kører internt i Danmark på udenlandske lønninger. Det er en meget svær konkurrence at stå op imod for de danske vognmænd, siger Christian Sørensen Madsen.

Politiet har meldt ud, at man vil sætte hårdt ind over for cabotagekørsel, og hvis aktionen mod H.P. Therkelsen - hvor tre politikredse arbejdede sammen - er kendetegnende for en øget kontrol på landevejene, hilses det velkomment af brancheorganisationen.

- Vi har gennem flere år ønsket en øget kontrol. Som det ser ud lige nu, er det kun kontrollen, der kan dæmme op for problemet, siger Christian Sørensen Madsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Der bliver brug for hjælpepakker sommeren over

Meget tyder på, at vi nu er vidne til det største og mest voldsomme tilbageslag, der nogensinde er registreret i USA. Det skrev Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, i en økonomisk kommentar, organisationen med hovedsæde i den gamle Børsen-bygning i København sendte ud torsdag eftermiddag. Lige ovre på den anden side af gaden ligger Finansministeriet, hvor det torsdag formiddag på et pressemøde blev slået fast, at andet kvartal i år ser ud til at blive det sorteste kapitel i dansk økonomis historie. Til sammen tegner det et dystert billede, der gør det nødvendigt, at vi i et helt usædvanlig grad står sammen om at redde, hvad reddes kan i dansk erhvervsliv. De meget omfattende hjælpepakker rækker formentlig ikke. Derfor er det fornuftigt, at den socialdemokratiske regering torsdag indledte politiske forhandlinger om et såkaldt serviceeftersyn af hjælpepakkerne. Finansminister Nicolai Wammen sagde efter pressemødet, at han kunne forestille sig en forlængelse af hjælpepakkerne til 9. juli. Men det er ikke usandsynligt, at det ikke engang er lang tid nok, hvis ikke for mange ellers sunde virksomheder dør af pengemangel. Det er desværre realistisk, at hjælpepakkerne helt eller delvist skal vare sommeren over for at få den ønskede effekt. Blandt de mange årsager er den hurtigt voksende krise i USA og den meget langsomme genåbning af Danmark. USA er vores største eksportmarked, som op imod 900.000 danske job er direkte eller indirekte afhængige af, så den amerikanske nedtur kan ramme danske virksomheder meget hårdt. Dertil kommer, at regeringen valgte den dyreste løsning, da første fase af genåbningen blev meddelt i mandags. Eksperter præsenterede regeringen for tre mulige modeller for en genåbning. Den valgte model vil ifølge tænketanken Kraka koste et månedligt tab på 14 milliarder kroner, mens mellemløsningen ville have været fem milliarder kroner billigere uden, at den nødvendigvis havde kostet flere menneskeliv.

Annonce