Annonce
Vejen

Transportbranchen til Eva Kjer: Gør det nemmere at blive grønnere

Christian S. Madsen fra brancheforeningen ITD sammen med Eva Kjer Hansen. PR foto

Fv 19: Danmark går glip af en god forretning og bremser samtidig den grønne omstilling af transportbranchen. Synderen er Danmarks høje afgifter på biogas til lastbiler. Sådan lød budskabet fra Carina Christensen og Christian S. Madsen fra brancheforeningen ITD til Eva Kjer Hansen på et møde om transportbranchens fremtid i Danmark. Mødet fandt sted på Eva Kjer Hansens initiativ:

Lige nu er brugen af biogas i lastbiler i voldsom vækst i Europa. I andre europæiske lande opføres tankningsanlæg, og gasdrevne lastbiler fylder mere hos producenterne og på vejene. Transportbranchen frygter, at Padborg, der er Nordeuropas tredjestørste dieseltankningssted, vil miste sin betydning og konkurrenceevne, hvis ikke Danmark følger med udviklingen inden for biogas.

- Vores høje afgifter på biogas til den tunge transport er endnu et eksempel på en grænsehandelsproblematik. Hvis lastbilerne ender med at få tanken fyldt op i Tyskland i stedet for hos os, er vores høje afgifter skyld i, at vi går glip af gode indtægter. Så jeg synes, vi skal få de afgifter sænket i en fart, siger Eva Kjer Hansen i en pressemeddelelse efter sit besøg hos ITD.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Groteske udsættelser af sigtelser skal stoppe

Bandekonflikter, grænsekontrol og forebyggelse af terror har de seneste år gjort det meget svært for politiet på tilfredsstillende vis at løse alle sine resterende opgaver. Flere betjente til det hårdt pressede korps er på vej, men det tager tid at få dem uddannet, så både politikere og politiledelse står fortsat med en vigtig prioriteringsopgave. I denne uge er det kommet frem, at man ifølge Politiforbundets formand, Claus Oxfeldt, i alle politikredse i nogle tilfælde venter med at sigte mulige gerningsmænd. Det sker på grund af mandskabsmangel for at kunne leve op til politisk bestemte tidsfrister. I sager om vold og våben må der højest gå 30 dage fra, der er rejst en sigtelse, til der er en tiltale, og i voldtægtssager er fristen typisk 60 dage. Berlingske har talt med en anklager, der på møder har hørt ledere fortælle om, at der i Københavns Politi løbende ligger 500-1000 sager, hvor der på grund af tidsfristerne ikke er rejst sigtelser, selv om politiet kender til de mulige gerningsmænd. Det er en hån mod både ofrene og mod befolkningen, der skal have tillid til, at efterforskningen er så effektiv som muligt. Det er fornuftigt, at der er krav om, at sager om grov kriminalitet bliver afsluttet hurtigt. Men ressourcerne skal også følge med. Derfor må politikerne erkende, at politiet står i en svær situation, hvor rigide krav om tidsfrister kan virke mod hensigten. I stedet må kravet være, at politiet får prioriteret kræfterne bedst muligt og ikke lader sig styre af tidsfrister og deraf følgende målkrav, som lederne måles på. Hvis politiet har en konkret mistanke, skal der selvfølgelig rejses en sigtelse med det samme. Også selv om der er risiko for, at der går flere end for eksempel 30 dage, før der er rejst en tiltale. Det er afgørende, at efterforskningen sker hurtigst muligt. Det må politikere og politiets ledelse sørge for, så de groteske udsættelser af sigtelser kan stoppe.

Annonce