Annonce
Kolding

Transportfirma udvider for femte gang på ti år: Plads til ekstra 3000 biler

Dansk Auto Logik udvider med 45.000 kvadratmeter i Vamdrup, og asfalterer nu det nye stykker. -Vi har i perioder lejet stykket, når vi har haft ekstra behov. Men nu har vi købt det, siger administrerende direktør i Dansk Auto Logik Kurt Rath. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Dansk Auto Logik, der håndterer biler for bilforhandlere, har købt yderligere 45.000 kvadratmeter i Vamdrup, og gør nu klar til at asfaltere arealet. Autotransportøren får dermed samlet 350.000 kvadratmeter. Det er den femte større udvidelse de s

Vamdrup: Lige nu står der cirka 11.000 biler parkeret hos Dansk Auto Logik i Vamdrup. Med udvidelsen bliver der plads til op mod 14.000 biler.

Dansk Auto Logik har i flere omgange udvidet pladsen i Vamdrup, hvor der i dag er cirka 210 medarbejdere, og derudover kommer de cirka 70 ansatte i afdelingen i Ringsted. Samlet håndterer virksomheden cirka 400.000 biler om året.

Udvidelsen på Pantonevej i Vamdrup betyder, at arealet nord for hovedkvarteret bliver større end den oprindelige plads, der er synlig fra Koldingvej. Samlet får virksomheden 350.000 kvadratmeter i Vamdrup.

- Vi har i foråret købt et stykke jord af Vamdrup Specialtransport. Vi har i perioder lejet stykket, når vi har haft ekstra behov. Men nu har vi købt det, og det ligger jo fint i forhold til vores nuværende arealer, og da vi fortsat har brug for mere plads, så har vi besluttet at asfaltere stykket, siger administrerende direktør Kurt Rath, der har stået i spidsen for vækstvirksomheden i 10 år.

Den aktuelle udvidelse er den femte større udvidelse i denne periode.

Annonce

Kort om Dansk Auto Logik

Dansk Auto Logik er den største autotransportør i Danmark. Virksomheden beskæftiger i dag ca. 300 medarbejdere. Virksomhed løser opgaver indenfor modtagelse, montering, klargøring og opbygning. Virksomheden er ejet af grundlæggeren Bent O. Jørgensen, som stiftede firmaet i 1962.

Går fremad

Virksomheden har fra 2014 til 2018 løftet omsætningen fra 239 millioner kroner til 409 millioner, og i de fem år har overskuddet før skat svinget mellem 23,3 og 30,8 millioner kroner. Væksten skyldes et fortsat højt bilsalg, mere leasing og at de at største forhandlere ”bruger” Dansk Auto Logik som et lager.

- Vi kan se, at leasingsalget fortsat er stigende, og at kunderne har bilerne i kortere perioder. Så helt generelt bliver biler udskiftet hyppigere, og imellem de to salg er der brug for, at bilerne står et sted. Samtidig ser vi en konsolidering i forhandlernetværket. Nogle af forhandlerne, der ligger i byområder, vokser ud af deres matrikel, og har brug for ekstern opbevaringsplads, og så bruger de os. Når den fabriksnye bil ankommer, så lader de bilen stå, til de skal bruge den, siger Kurt Rath.

Udvidelsen af pladsen i Vamdrup med opkøbet af grunden og asfaltering er en investering på et tocifret millionbeløb. Og beslutningen har været vendt og drejet.

- Det er en beslutning, som vi har overvejet meget nøje. Vi investerer i et produktionsapparat, der kun kan bruges til opbevaring af biler, og falder behovet lige pludselig, så står vi med investeringer, der ikke har ret meget værdi. Vi er sårbare overfor udviklingen i branchen. Omvendt så har vi indgået nogle kontrakter med folk, som vi selvfølgelig skal overholde i forhold til at opbevare deres biler.

Ikke nye udvidelser

Bilsalget har kørt i et højt gear i flere år. Hvor er vi på vej hen nu?

- Vi lytter jo meget til de importører, som vi samarbejder med. Men der er ikke nogen af dem, der på nuværende tidspunkt fortæller os, at bilsalget er kunstigt højt. Samtidig ser vi den her hyppigere udskiftning af biler. Og det er ret tydeligt, at bilfabrikkerne fortsat presser på for at holde salget oppe. Vi tror ikke, at vi ser samme vækst som siden finanskrisen. Men bilsalget vil fortsætte på et højt niveau.

Hvornår skal I så udvide igen?

- Svaret er det samme som de sidste mange gange. Vi tror ikke, at vi får behovet i lang tid, siger Kurt Rath.

Udvidelsen i Vamdrup er en investering på et tocifret millionbeløb. - Vi tror ikke, at vi ser samme vækst som siden finanskrisen. Men bilsalget vil fortsætte på et højt niveau, siger administrerende direktør Kurt Rath. Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Stenkaster skal mentalundersøges

Leder For abonnenter

Hvad skal vi med 1. maj?

Statsminister Mette Frederiksen (S) leverer indirekte det måske bedste bevis for, at den traditionelle fejring af arbejdernes internationale kampdag den 1. maj enten bør afskaffes eller finde en anden form: Socialdemokratiets formand stiller ikke op i Fælledparken på denne dag. Epicentret for den danske arbejdskamp, der hvor Louis Pio under Slaget på Fælleden den 5. maj 1872 blev arresteret i sit forsøg på at opnå bedre forhold for landets arbejdere, lige præcis dér ønsker formanden for Socialdemokratiet ikke at stille op. Vi ved godt, at det er hendes og regeringspartiets nærmest maniske trang til at kontrollere og polere virkeligheden, der har været udslagsgivende. For hun vil utvivlsomt, som i øvrigt forgængerne Helle Thorning-Schmidt og Poul Nyrup Rasmussen fra samme parti har oplevet det, blive udsat for larmende protester af enhver art og måske endda overdøvet for rullende kameraer, og det passer dårligt ind i den socialdemokratiske selviscenesættelse. Men det er også et stærkt tegn på, at den vigtigste kamplads for landets arbejdere altså ikke betyder alverden for statsministeren og i hvert fald ikke nok til at blive skrevet i hendes kalender på netop denne dag. I det hele taget er det på tide at kigge med friske øjne på 1. maj, der for manges vedkommende er indskrevet i overenskomsten som en hel eller en halv fridag. For ser man på tilstrømningen til denne dag landet over, er den både aftagende og aldrende. Med god grund. De store afgørende sejre for arbejdstagerne blev vundet for mange år siden; arbejdstidens nedsættelse, lønnet ferie, fem dags arbejdsuge og meget andet har været virkelighed i mange år. De historiske kampe er fortid, fordi arbejdsmarkedet har ændret sig, og den manglende tilslutning skal blandt andet findes i, at man i fagbevægelsen febrilsk klamrer sig til en stråmandsmodsætning, der ikke længere findes mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Det kan folk godt gennemskue. 1. maj i sin nuværende form har overlevet sig selv, der er behov for nytænkning.

Kolding

Sluse, pumpe og p-pladser til regnvand er klar i Kolding om tre-fire år

Kolding

Sandsække stilles nu klar til de næste dages regnvejr: Skal forhindre nye oversvømmelser

Annonce