Annonce
Kolding

Transportfirma udvider for femte gang på ti år: Plads til ekstra 3000 biler

Dansk Auto Logik udvider med 45.000 kvadratmeter i Vamdrup, og asfalterer nu det nye stykker. -Vi har i perioder lejet stykket, når vi har haft ekstra behov. Men nu har vi købt det, siger administrerende direktør i Dansk Auto Logik Kurt Rath. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Dansk Auto Logik, der håndterer biler for bilforhandlere, har købt yderligere 45.000 kvadratmeter i Vamdrup, og gør nu klar til at asfaltere arealet. Autotransportøren får dermed samlet 350.000 kvadratmeter. Det er den femte større udvidelse de s

Vamdrup: Lige nu står der cirka 11.000 biler parkeret hos Dansk Auto Logik i Vamdrup. Med udvidelsen bliver der plads til op mod 14.000 biler.

Dansk Auto Logik har i flere omgange udvidet pladsen i Vamdrup, hvor der i dag er cirka 210 medarbejdere, og derudover kommer de cirka 70 ansatte i afdelingen i Ringsted. Samlet håndterer virksomheden cirka 400.000 biler om året.

Udvidelsen på Pantonevej i Vamdrup betyder, at arealet nord for hovedkvarteret bliver større end den oprindelige plads, der er synlig fra Koldingvej. Samlet får virksomheden 350.000 kvadratmeter i Vamdrup.

- Vi har i foråret købt et stykke jord af Vamdrup Specialtransport. Vi har i perioder lejet stykket, når vi har haft ekstra behov. Men nu har vi købt det, og det ligger jo fint i forhold til vores nuværende arealer, og da vi fortsat har brug for mere plads, så har vi besluttet at asfaltere stykket, siger administrerende direktør Kurt Rath, der har stået i spidsen for vækstvirksomheden i 10 år.

Den aktuelle udvidelse er den femte større udvidelse i denne periode.

Annonce

Kort om Dansk Auto Logik

Dansk Auto Logik er den største autotransportør i Danmark. Virksomheden beskæftiger i dag ca. 300 medarbejdere. Virksomhed løser opgaver indenfor modtagelse, montering, klargøring og opbygning. Virksomheden er ejet af grundlæggeren Bent O. Jørgensen, som stiftede firmaet i 1962.

Går fremad

Virksomheden har fra 2014 til 2018 løftet omsætningen fra 239 millioner kroner til 409 millioner, og i de fem år har overskuddet før skat svinget mellem 23,3 og 30,8 millioner kroner. Væksten skyldes et fortsat højt bilsalg, mere leasing og at de at største forhandlere ”bruger” Dansk Auto Logik som et lager.

- Vi kan se, at leasingsalget fortsat er stigende, og at kunderne har bilerne i kortere perioder. Så helt generelt bliver biler udskiftet hyppigere, og imellem de to salg er der brug for, at bilerne står et sted. Samtidig ser vi en konsolidering i forhandlernetværket. Nogle af forhandlerne, der ligger i byområder, vokser ud af deres matrikel, og har brug for ekstern opbevaringsplads, og så bruger de os. Når den fabriksnye bil ankommer, så lader de bilen stå, til de skal bruge den, siger Kurt Rath.

Udvidelsen af pladsen i Vamdrup med opkøbet af grunden og asfaltering er en investering på et tocifret millionbeløb. Og beslutningen har været vendt og drejet.

- Det er en beslutning, som vi har overvejet meget nøje. Vi investerer i et produktionsapparat, der kun kan bruges til opbevaring af biler, og falder behovet lige pludselig, så står vi med investeringer, der ikke har ret meget værdi. Vi er sårbare overfor udviklingen i branchen. Omvendt så har vi indgået nogle kontrakter med folk, som vi selvfølgelig skal overholde i forhold til at opbevare deres biler.

Ikke nye udvidelser

Bilsalget har kørt i et højt gear i flere år. Hvor er vi på vej hen nu?

- Vi lytter jo meget til de importører, som vi samarbejder med. Men der er ikke nogen af dem, der på nuværende tidspunkt fortæller os, at bilsalget er kunstigt højt. Samtidig ser vi den her hyppigere udskiftning af biler. Og det er ret tydeligt, at bilfabrikkerne fortsat presser på for at holde salget oppe. Vi tror ikke, at vi ser samme vækst som siden finanskrisen. Men bilsalget vil fortsætte på et højt niveau.

Hvornår skal I så udvide igen?

- Svaret er det samme som de sidste mange gange. Vi tror ikke, at vi får behovet i lang tid, siger Kurt Rath.

Udvidelsen i Vamdrup er en investering på et tocifret millionbeløb. - Vi tror ikke, at vi ser samme vækst som siden finanskrisen. Men bilsalget vil fortsætte på et højt niveau, siger administrerende direktør Kurt Rath. Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Genforeningen vækker stadig følelser

Det socialdemokratiske medlem af byrådet i Sønderborg, Bjørn Allerelli Andersen er stødt, fordi det tyske mindretal lægger op til en fejring af 100-året for grænsedragningen i 2020 og ikke af Genforeningen. Han bliver også krænket, når tyske tekster sætter ordet genforening – Wiedervereinigung - i citationstegn. Sagen viser, at der fortsat er store følelser i spil. Den tyske jurist Klaus Alberts fra Kiel har netop udgivet en bog om situationen i 1920. Han anfægter brugen af begrebet genforening, fordi Slesvig heller ikke før 1864 var en del af kongeriget. Argumentet viser, at nogle sager er for komplicerede til, at de kan overlades til videnskaben. Statsretslig er udsagnet korrekt. Men det anfægter ikke, at de dansksindede sønderjyder i 1920 kom hjem til det land og det folk, de så sig som en del af. Så i den følte realitet var der naturligvis tale om en genforening. Derfor skal vi danskere have lov til både at bruge ordet og glædes over Genforeningen. Men vi skal ikke pådutte andre det. Til gengæld skal tyskerne respektere vores holdning. Det tyske mindretal har ligeledes al mulig grund til at glæde sig over Genforeningen. Den forskånede dem i vidt omfang fra at blive en del af Tysklands rædselsfulde historie mellem 1920 og 1949. Ganske vist dumpede mange i mindretallets rækker med et brag, da deres loyalitet blev sat på prøve efter den 9. april 1940. Men de lærte lektien og formulerede i 1945 en formel erklæring om troskab over for den danske stat og 1920-grænsen. Samfundskontrakten holder den dag i dag. Eneste tabere i 1920 blev de danske syd for den nye grænse. De måtte betale en skrækkelig pris med undertrykkelse og senere død på nazisternes fronter. Men skønt ikke alt er glemt, er grænselandet nu en model for det harmoniske samliv mellem flere nationaliteter. Det skal vi fejre i 1920 og så ikke strides om ord. Som danskere i Damark skal vi feste for Genforeningen. Så må andre gerne fejre en af de få stabile grænser, Tyskland nogensinde har haft.

Annonce