Annonce
Esbjerg

Transportminister bekræfter: Klapbro i Ribe bliver del af nye politiske forhandlinger

Den eksisterende ringvejsbro i Ribe - her set fra vandsiden - skal på ny undersøges, hvorefter eventuelle flere økonomiske midler skal findes via politiske forhandlinger i Folketinget omkring grøn mobilitet. Arkivfoto: René Aunsbjerg Fogh
Økonomiske udfordringer gør, at beslutningen om en klapbro over Ribe Å atter skal indgå i nationale politiske forhandlinger, hvor der eventuelt skal findes flere midler. Det bekræfter transportminister Benny Engelbrecht. Samtidig skal Vejdirektoratet undersøge status for den nuværende bro over Ribe Å.
Annonce

Ribe: Modstanderne af den kommende klapbro i Ribe kan måske vejre morgenluft.

Således er bolden, om broen overhovedet skal opføres, kastet op igen, efter der i september på ny var politiske drøftelser mellem partierne bag aftalen om den grønne transportpolitik omkring passagen af Ribe Å.

- En videreførelse af projektet i Ribe inklusiv etableringen af en klapbro vil kræve, at der bliver tilført ekstra midler. På den baggrund har jeg haft en god drøftelse med forligskredsen, og det er blevet besluttet, at vejudvidelsen fortsætter som planlagt, mens beslutningen om passagen af Ribe Å udskydes til de kommende forhandlinger om en grøn mobilitetsplan, forklarer transportminister Benny Engelbrecht (S).

I de kommende forhandlinger skal linjerne inden for motorveje, større broer og andre trafikale projekter for de kommende mange år tegnes, og der vil formentlig være et budget for noget, der ligner et trecifret milliardbeløb. Det er altså heri, der skal findes ekstra midler til en opførsel af klapbroen i Ribe, herunder et muligt genudbud af klapbroen samt finansiering hertil.

Annonce

Ny undersøgelse af bro

Der er ikke sat dato på, hvornår forhandlingerne begynder, men det bliver formentlig i begyndelsen af 2021. I samme ombæring er Vejdirektoratet blevet bedt om at igangsætte en undersøgelse af den eksisterende bros bæreevne og levetid.

Klapbroens historie

Oprindeligt var beslutningen omkring at anlægge en klapbro over Ribe Å en del af den politiske beslutning i Folketinget, hvor den tidligere Venstre-regering i 2016 indgik trafikforlig med S, SF, R, K, LA og DF om en ny omfartsvej ved Ribe.

Siden da har der været en hel del modstand omkring klapbroen med blandt andet underskriftindsamling mod broen. For et års tid siden besluttede transportminister Benny Engelbrecht så, at anlæg af klapbroen skulle udskydes til det øvrige projekt er afsluttet samt når der er overblik over økonomien.

I første omgang skulle broen være anlagt samtidig med vejudvidelsen, men siden blev den udsat til 2022 eller 2023.

- Vi skal give en ny status på, hvordan den nuværende bro har det. Umiddelbart kan det føre til én af tre konklusioner, der omhandler, at broen har det fint og ikke behøver at blive udskiftet, at den kan blive liggende, men skal forstærkes eller om den er i så dårlig stand, at den skal udskiftes inden for en vis årrække, forklarer Mike Boesen, projektleder i Vejdirektoratet, som ikke har yderligere kommentarer til den politiske beslutning om at kigge på klapbroen endnu engang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sønderborg

Beboere i den hårde ghetto: Vil ikke stemples som dovne og kriminelle

Sønderborg For abonnenter

Kommentar: Giv dispensation til Sønderborgs hårde ghetto

Trekantområdet

Finlandsparken er ikke længere en ghetto: Men corona sætter en stopper for festen

Annonce