x
Annonce
Indland

Transportminister efter samråd: En forbindelse over Kattegat skal kun være for biler

Illustration: Gottlieb Paludan Architects

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) anser bilbro som eneste realistiske mulighed for en fast forbindelse over Kattegat. Socialdemokraternes Rasmus Prehn opfordrer ham til at kigge på andre landes satsning på tog-transport.

Samråd: En fast forbindelse over Kattegat kan tidligst blive virkelighed fra omkring 2035. Og så bliver det efter Liberal Alliances transportminister Ole Birk Olesens mening en bro kun for biler. En bro eller tunnel til både biler og tog er økonomisk helt urealistisk, mener han.

Det slog han flere gange fast både under og efter et samråd på Christiansborg torsdag, som var indkaldt af Rasmus Prehn (S).

Samrådet blev delvist overhalet indenom af en pressemeddelelse dagen før. Her bebudede Ole Birk Olesen, at der i forbindelse med den kommende finanslov skal afsættes 60 millioner kroner til en forundersøgelse af mulighederne. Og at en forundersøgelse også kan omfatte en forbindelse, der inkluderer togdrift.

- Hvis det giver mening, kan vi godt tage det med i en sådan undersøgelse. Lige nu er Vejdirektoratet i gang med en analyse, som skal danne baggrund for den påtænkte forundersøgelse.

- Den analyse ventes klar i løbet af oktober, og hvis den viser, at en kombineret bil- og togforbindelse har nogen gang på jord, så bliver det en del af forundersøgelsen, sagde Ole Birk Olesen til avisen Danmark efter samrådet.

Annonce

Det er som om, transportministeren har set sig sur på tog i al almindelighed. Det er ren privatbilisme-ideologi, han lægger frem.

Rasmus Prehn (S), folketingsmedlem
Transportminister Ole BIrk Olesen (LA) måtte forklare sig på samrådsmødet torsdag. Han var kaldt i samråd som følge af, at henholdsvis avisen Danmark og Radio 24syv i marts kunne fortælle, at hans planer om en fast forbindelse over Kattegat var behæftet med fejlberegninger og i øvrigt slet ikke var diskuteret i regeringen. Foto : Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

- Kombibro bliver aldrig til noget

Rasmus Prehn havde indkaldt til samrådet, som også finansminister Kristian Jensen (V) deltog i som en reaktion på, at avisen Danmark og Radio 24syv i marts afdækkede, hvordan de planer, som ministeren sammen med Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen lagde frem op til påske, var præget af hastværksarbejde og mangelfulde og misvisende beregninger.

Foruden at projektet, som vil være danmarkshistoriens suverænt største anlægsinvestering, end ikke var blevet drøftet i regeringen, hverken i økonomiudvalget eller i det helt centrale koordinationsudvalg.

Det aktuelle finanslovsforslag om en forundersøgelse er et fælles regeringsudspil. Det ændrer ikke på, at Ole Birk Olesen ser en ren bilforbindelse som eneste mulighed. Og det var grunden til, at han sammen med Dansk Folkeparti til alles overraskelse i marts spillede ud med et bilbrosprojekt.

- Jeg ønsker virkelig en fast forbindelse over Kattegat. Men den bliver aldrig til noget, hvis det hele tiden skal mødes med et krav om en togforbindelse, som er helt urealistisk. Jeg syntes, at det var det rigtigste at undersøge et realistisk alternativ, nemlig en forbindelse kun for biler, sagde Ole Birk Olesen efter samrådet.

Rasmus Prehn (S), her fotograferet under samrådet torsdag, mener, at transportministeren bruger diskussionen om en kattegatforbindelse til en ideologisk kamp for privatbilismen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Sur på tog

Den udmelding huer ikke Rasmus Prehn, som mener, at Ole Birk Olesen bruger Kattegat som en ideologisk krigszone.

- Det er som om, transportministeren har set sig sur på tog i al almindelighed. Det er ren privatbilisme-ideologi, han lægger frem. Jeg synes, han skulle kigge sig omkring i verden - se på Japan, Kina, Storbritanien, Tyskland; her satser man voldsomt på hurtigtog som fremtidens trafikform, sagde Rasmus Prehn.

- Store vejprojekter må droppes

Ole Birk Olesen henviste under samrådet til de hidtidige analyser. De viser, at en bilbro kan finansiere sig selv med brugerbetaling, mens en kombination af bil og tog vil kræve en statslig investering på mellem 40 og 50 milliarder kroner.

Det betyder, sagde han, at man over en ti-årig periode skulle droppe en lang række store infratruktur-projekter, det være sig generel udvidelse af motorvejsnettet og forøgelsen af spor på nuværende motorveje i bl. a. Østjylland og på Fyn.

- Og en tredje Limfjordsforbindelse kan man skyde en hvid pind efter, sagde han med tydelig adresse til Rasmus Prehn, der er valgt i Nordjylland.

Rasmus Prehn erkender, at et så stort kapitalindhug i statskassen vil få konsekvenser.

- Men jeg forstår stadig ikke, at ministeren er så modstræbende på at få undersøgt mulighederne - vil statens bidrag blive så stort, kan det finansieres på andre måder, er en kombination af flere finansieringsformer en mulighed? Det bør undersøges i stedet for forlods at skyde alt andet end en bilbro ned som urealistisk, sagde Rasmus Prehn til avisen Danmark efter samrådet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce