Annonce
Sydjylland

Transportminister vil sende inkassofirmaer i hælene på udenlandske lastbilchauffører

Transportminister Benny Engrelbrecht (S) og Venstres Hans Christian Schmidt var under topmødet mandag eftermiddag enige om, at der er behov for at øge indsatsen på danske rastepladser. Foto: Timo Battefeld
Der er alt for lidt kontrol med, om udenlandske vognmænd og chauffører overholder reglerne, når de kører rundt på de danske veje. Og når de endelig bliver kontrolleret og får en bøde, bliver den ikke opkrævet. Sådan lød det fra brancheogranisationen ITD under et topmøde mandag eftermiddag, hvor transportminister Benny Engelbrecht (S) åbnede op for at sætte inkassofirmaer på sagen.
Annonce

Topmøde: Alt imens lastbiler på stribe suste forbi de store vinduer i salen hos transportbranchens organisation ITD mandag sidst på eftermiddagen, blev der givet håndslag på, at især udenlandske vognmænd og chauffører ikke længere skal kunne slippe gratis af sted med at bryde danske regler.

Godt nok blev håndslaget ikke givet fysisk, men landets to største partier repræsenteret af henholdsvis transportminister Benny Engelbrecht (S) og tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) var enige om, at der først og fremmest er behov for flere kontroller på de danske rastepladser og landeveje og dernæst behov for at sikre, at bøderne rent faktisk bliver opkrævet og betalt.

De to lokalvalgte toppolitikere udgjorde mandag sammen med næstformand i ITD, Niels Juel Nielsen, og Aabenraas borgmester Thomas Andresen (V) et panel, der diskuterede de største udfordringer på transportområdet samt mulige og umulige fremtidsscenarier inden for infrastruktur, grøn omstilling og arbejdsvilkår i branchen. Det skete på et topmøde arrangeret af JydskeVestkysten og ITD.

Vi hører, at bøder til udenlandske vognmænd og chauffører hverken bliver skrevet, opkrævet eller betalt. Det er ikke noget, der får de unge til at være i branchen.

Niels Juel Nielsen, næstformand i ITD

Annonce

Slipper for bøde

Et af de emner, der i særdeleshed lå såvel paneldeltagere som tilhørere på sinde, var altså spørgsmålet om vognmænd og chaufførers opførsel på danske rastepladser og landeveje. Og ikke mindst straffen - eller mangel på samme - når især udenlandske chauffører bryder reglerne.

- Vi hører, at bøder til udenlandske vognmænd og chauffører hverken bliver skrevet, opkrævet eller betalt. Det er ikke noget, der får de unge til at være i branchen, sagde Niels Juel Nielsen med henvisning til, at det er svært for danske vognmænd at rekruttere chauffører til de mange lastbiler, der hver dag fragter varer rundt i ind- og udland.

Direkte adspurgt af arrangementets ordstyrer - JydskeVestkystens chefredaktør, Mads Sandemann - svarede Benny Engelbrecht ja til, at eksterne virksomheder som eksempelvis inkassofirmaer meget vel kan få ansvaret for at opkræve bøder, der bliver skrevet til udenlandske chauffører og vognmænd. På den måde undgår man at lægge flere opgaver over på Skat, der i forvejen at rigeligt at se til, lød det fra ministeren.

Ifølge tal fra Trafik-, Bolig- og byggestyrelsen blev der alene i årets første fire måneder givet 2088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejen. Størstedelen af dem blev givet til udenlandske chauffører.

Annonce

Savner kontrol

Flere gange under mandagens topmøde gik snakken på EU's såkaldte vejpakke, der skal forbedre arbejdsforhold for chauffører og skabe ens regler for godstransport på tværs af EU-lande. Det er en pakke, som både Benny Engelbrecht og Hans Christian Schmidt mener, kan være med til at afhjælpe mange af de udfordringer, der i dag er i branchen. Udfordringer, der i høj grad blev udstillet gennem Kurt Beier-sagen, hvor filippinske chauffører boede i slum og arbejdede for vand og brød. Men vejpakken, der ventes færdig til efteråret, hjælper ingenting, hvis man ikke i højere grad begynder at kontrollere og håndhæve reglerne, mener Niels Juel Nielsen.

- Det er ærgerligt, at man opfinder så mange nye regler uden at sætte penge af til kontrol. Det er allerede ulovligt i dag at overnatte i 45 timer i førerhuset, men vi savner, at det bliver kontrolleret og håndhævet. Vi ser sjældent, at der er kontrolvogne ude, eller at politiet laver store kontroller, der slår hårdt ned på dem, der bryder reglerne, sagde han under mødet mandag foran knap 100 tilhørere.

Transportministeren erkendte, at Danmark lige nu ikke lever op til EU's krav for kontrol af lastbilchauffører. Foto: Timo Battefeld
Annonce

Erkender manglende kontrol

Benny Engelbrecht erkendte, at Danmark i øjeblikket ikke lever op til EU's krav.

- Vi lever ikke op til det antal kontroller, som vi er forpligtet til i henhold til EU's rammer. Jeg er villig til at sikre mere kontrol, og at min styrelse får mere kontrol, sagde transportministeren som et svar til Venstres Hans Christian Schmidt, der under mødet gav udtryk for, at han gerne så, at kontrollen blev varetaget af Transportministeriet herunder Færdselsstyrelsen frem for Justitsministeriet, som det er tilfældet i dag.

- Det er altid den minister, som er tættest på de mennesker, der bliver berørt af tingene, som bedst kan varetage opgaven, sagde Hans Christian Schmidt.

Han mener, at det ligefrem kan være med til at forbedre arbejdsmiljøet, fordi mange chauffører ifølge ham går på arbejde med ondt i maven, fordi de er nervøse for, hvad de mon bliver udsat for i løbet af en dag som følge af modstridende regler og overfyldte rastepladser.

- De er bange for, at de kommer til at gøre noget forkert og få en bøde, som de ikke har råd til at betale. Jeg er meget optaget af, at så meget kontrol som muligt skal ligge i Transportministeriet, for de kender branchen, sagde Hans Christian Schmidt under mødet.

93 var tilmeldt topmødet, som var arrangeret af JydskeVestkysten og brancheorganisationen ITDFoto: Timo Battefeld
Foto: Timo Battefeld
Hans Christian Schmidt ønsker, at kontrollen af lastbiler skal foretages af Transportministeriet og ikke Justitsministeriet.Foto: Timo Battefeld
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Lad os nu få den cykelbro

Annonce