Annonce
Sydjylland

Transportminister vil sende inkassofirmaer i hælene på udenlandske lastbilchauffører

Transportminister Benny Engrelbrecht (S) og Venstres Hans Christian Schmidt var under topmødet mandag eftermiddag enige om, at der er behov for at øge indsatsen på danske rastepladser. Foto: Timo Battefeld
Der er alt for lidt kontrol med, om udenlandske vognmænd og chauffører overholder reglerne, når de kører rundt på de danske veje. Og når de endelig bliver kontrolleret og får en bøde, bliver den ikke opkrævet. Sådan lød det fra brancheogranisationen ITD under et topmøde mandag eftermiddag, hvor transportminister Benny Engelbrecht (S) åbnede op for at sætte inkassofirmaer på sagen.

Topmøde: Alt imens lastbiler på stribe suste forbi de store vinduer i salen hos transportbranchens organisation ITD mandag sidst på eftermiddagen, blev der givet håndslag på, at især udenlandske vognmænd og chauffører ikke længere skal kunne slippe gratis af sted med at bryde danske regler.

Godt nok blev håndslaget ikke givet fysisk, men landets to største partier repræsenteret af henholdsvis transportminister Benny Engelbrecht (S) og tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) var enige om, at der først og fremmest er behov for flere kontroller på de danske rastepladser og landeveje og dernæst behov for at sikre, at bøderne rent faktisk bliver opkrævet og betalt.

De to lokalvalgte toppolitikere udgjorde mandag sammen med næstformand i ITD, Niels Juel Nielsen, og Aabenraas borgmester Thomas Andresen (V) et panel, der diskuterede de største udfordringer på transportområdet samt mulige og umulige fremtidsscenarier inden for infrastruktur, grøn omstilling og arbejdsvilkår i branchen. Det skete på et topmøde arrangeret af JydskeVestkysten og ITD.

Annonce

Vi hører, at bøder til udenlandske vognmænd og chauffører hverken bliver skrevet, opkrævet eller betalt. Det er ikke noget, der får de unge til at være i branchen.

Niels Juel Nielsen, næstformand i ITD

Slipper for bøde

Et af de emner, der i særdeleshed lå såvel paneldeltagere som tilhørere på sinde, var altså spørgsmålet om vognmænd og chaufførers opførsel på danske rastepladser og landeveje. Og ikke mindst straffen - eller mangel på samme - når især udenlandske chauffører bryder reglerne.

- Vi hører, at bøder til udenlandske vognmænd og chauffører hverken bliver skrevet, opkrævet eller betalt. Det er ikke noget, der får de unge til at være i branchen, sagde Niels Juel Nielsen med henvisning til, at det er svært for danske vognmænd at rekruttere chauffører til de mange lastbiler, der hver dag fragter varer rundt i ind- og udland.

Direkte adspurgt af arrangementets ordstyrer - JydskeVestkystens chefredaktør, Mads Sandemann - svarede Benny Engelbrecht ja til, at eksterne virksomheder som eksempelvis inkassofirmaer meget vel kan få ansvaret for at opkræve bøder, der bliver skrevet til udenlandske chauffører og vognmænd. På den måde undgår man at lægge flere opgaver over på Skat, der i forvejen at rigeligt at se til, lød det fra ministeren.

Ifølge tal fra Trafik-, Bolig- og byggestyrelsen blev der alene i årets første fire måneder givet 2088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejen. Størstedelen af dem blev givet til udenlandske chauffører.

Savner kontrol

Flere gange under mandagens topmøde gik snakken på EU's såkaldte vejpakke, der skal forbedre arbejdsforhold for chauffører og skabe ens regler for godstransport på tværs af EU-lande. Det er en pakke, som både Benny Engelbrecht og Hans Christian Schmidt mener, kan være med til at afhjælpe mange af de udfordringer, der i dag er i branchen. Udfordringer, der i høj grad blev udstillet gennem Kurt Beier-sagen, hvor filippinske chauffører boede i slum og arbejdede for vand og brød. Men vejpakken, der ventes færdig til efteråret, hjælper ingenting, hvis man ikke i højere grad begynder at kontrollere og håndhæve reglerne, mener Niels Juel Nielsen.

- Det er ærgerligt, at man opfinder så mange nye regler uden at sætte penge af til kontrol. Det er allerede ulovligt i dag at overnatte i 45 timer i førerhuset, men vi savner, at det bliver kontrolleret og håndhævet. Vi ser sjældent, at der er kontrolvogne ude, eller at politiet laver store kontroller, der slår hårdt ned på dem, der bryder reglerne, sagde han under mødet mandag foran knap 100 tilhørere.

Transportministeren erkendte, at Danmark lige nu ikke lever op til EU's krav for kontrol af lastbilchauffører. Foto: Timo Battefeld

Erkender manglende kontrol

Benny Engelbrecht erkendte, at Danmark i øjeblikket ikke lever op til EU's krav.

- Vi lever ikke op til det antal kontroller, som vi er forpligtet til i henhold til EU's rammer. Jeg er villig til at sikre mere kontrol, og at min styrelse får mere kontrol, sagde transportministeren som et svar til Venstres Hans Christian Schmidt, der under mødet gav udtryk for, at han gerne så, at kontrollen blev varetaget af Transportministeriet herunder Færdselsstyrelsen frem for Justitsministeriet, som det er tilfældet i dag.

- Det er altid den minister, som er tættest på de mennesker, der bliver berørt af tingene, som bedst kan varetage opgaven, sagde Hans Christian Schmidt.

Han mener, at det ligefrem kan være med til at forbedre arbejdsmiljøet, fordi mange chauffører ifølge ham går på arbejde med ondt i maven, fordi de er nervøse for, hvad de mon bliver udsat for i løbet af en dag som følge af modstridende regler og overfyldte rastepladser.

- De er bange for, at de kommer til at gøre noget forkert og få en bøde, som de ikke har råd til at betale. Jeg er meget optaget af, at så meget kontrol som muligt skal ligge i Transportministeriet, for de kender branchen, sagde Hans Christian Schmidt under mødet.

93 var tilmeldt topmødet, som var arrangeret af JydskeVestkysten og brancheorganisationen ITDFoto: Timo Battefeld
Foto: Timo Battefeld
Hans Christian Schmidt ønsker, at kontrollen af lastbiler skal foretages af Transportministeriet og ikke Justitsministeriet.Foto: Timo Battefeld
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Varde

Inge er stolt af sit kvarter: Sekundær butiksgade er en upåagtet succes

Annonce