Annonce
Sønderborg

Transportministeren om Als-Fyn forbindelse: Den er på tegnebrættet

Transportminister Benny Engelbrecht (S) var lørdag forbi Nordborghus, hvor Socialdemokratiet Nordals havde inviteret til åbent møde. Foto: Kim Holm
Socialdemokratiet på Nordals havde lørdag inviteret til åbent møde med transportminister Benny Engelbrecht (S). Her kunne de fremmødte stille spørgsmål til alt fra dobbeltspor på jernbanen mellem Tinglev og Padborg til en mulig kommende Als-Fyn forbindelse.

Nordborg: Socialdemokratiet på Nordals havde lørdag inviteret til åbent møde på Nordborghus, hvor de lokale borgere kunne stille spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S). Cirka 18 nysgerrige mødte op, og de var blandt andet interesserede i at høre, hvad ministeren havde at fortælle om en mulig kommende forbindelse mellem Als og Fyn.

- Vi skal i løbet af 2020 have forhandlet en ny infrastrukturplan på plads for de kommende mange år, og her er en Als-Fyn forbindelse en del af diskussionen, men vi skal stadigvæk have fundet ud af, hvad der er den optimale løsning for at løse de trafikale udfordringer, vi har med eksempelvis tungt gods på tværs af landet og mod Tyskland, siger Benny Engelbrecht:

- Vi skal have sat skub i forskellige forundersøgelser, der skal være med til at afgøre, hvorvidt det er en bro eller en tunnel, som vil være det bedste valg, men planen skal også ses som en samlet løsning for den danske trafik. Derfor mener jeg også, at der skal kigges på, hvad vi kan gøre ved transporten ved grænsen og et eventuelt dobbeltspor på jernbanenettet, siger Benny Engelbrecht.

Annonce
Vi skal i løbet af 2020 have forhandlet en ny infrastrukturplan på plads for de kommende mange år, og her er en Als-Fyn forbindelse en del af diskussionen, men vi skal stadigvæk have fundet ud af, hvad der er den optimale løsning for at løse de trafikale udfordringer.

Benny Engelbrecht, transportminister (S).

Lange udsigter

Togdriften var da også et af de emner, der fyldte i salen på Nordborghus, hvor flere af de fremmødte spurgte ind til, hvornår der vil blive etableret det såkaldte dobbeltspor på jernbanen mellem Tinglev og Padborg.

- Af flere årsager er en udbygning af sporet ikke bare noget, vi kan gøre fra den ene dag til anden. Det vil kræve, at vi holder strækningen lukket i en kortere eller endda længere periode, og det vil samtidig helt lukke af for en meget stor del af godstransporten på tværs af grænsen, og det er bestemt ikke optimalt. Det handler om timing og om at få taget den rette beslutning, siger Benny Engelbrecht.

Der er altså fortsat lange udsigter til, at både dobbeltspor og en Als-Fyn forbindelse bliver en realitet, men ifølge ministeren er der lys for enden af tunnelen - eller broen.

- Det tager tid at lave forundersøgelser og analyser af blandt andet havbunden i Lillebælt, og det skal være på plads, så vi også sikrer, at vi tager hensyn til miljøet og naturen, men vi har altså en forbindelse på tegnebrættet, siger Benny Engelbrecht.

Ministeren måtte blandt andet svare på spørgsmål om, hvorvidt det bliver til en bro eller tunnel imellem Als og Fyn. Foto: Kim Holm
Blandt de cirka 18 fremmødte blev der også spurgt ind til, hvorvidt et dobbeltspor mellem Padborg og Tinglev er en mulighed i fremtiden. Foto: Kim Holm
Foto: Kim Holm
Foto: Kim Holm
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Sønderborg

Evakuerede beboere kunne vende tilbage efter natlig indsats: Svajende skorsten på 40 meter er revet ned

Annonce