x
Annonce
Erhverv

Transportområdet har indgået overenskomst frem til 2023

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dansk Industri og 3F Transport er fredag aften nået til enighed om overenskomst. Indhold præsenteres lørdag.

3F og Dansk Industri har fredag aften indgået aftale om en ny overenskomst for transportområdet.

Annonce

Det oplyser Dansk Industri i en pressemeddelelse.

Aftalen løber fra til 2023. Den vil gælde for omkring 900 virksomheder, der samlet har 40.000 ansatte.

Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere.

Det fremgår ikke, hvad der konkret er aftalt. Parterne vil præsentere indholdet på et pressemøde lørdag klokken 10.

Transportområdet er en af de overenskomster, hvor lønnen aftales centralt, og der er mindre rum til forhandling lokalt, og den danner grundlag for øvrige områder, hvor der også er tradition for at forhandle lønnen centralt.

Aftalen på transportområder falder på plads i hælene på flere andre overenskomster i februar, som er landet uden de helt store sværdslag.

For knap to uger siden nåede industrien, der er det største område på det private arbejdsmarked, på plads med sin aftale.

Den indeholdt mere barsel til fædre og flere penge, som de ansatte selv kan råde over, der kan gå til mere ferie, flere penge under ferien, pension, nedsat tid for seniorer eller ekstra omsorgsdage.

Siden er der blandt andet landet overenskomster for ansatte i finanssektoren og møbelbranchen.

Samlet set skal 600.000 ansatte på det private arbejdsmarked have nye overenskomster i foråret.

Blandt udeståenderne er byggeriet.

Her forudser flere arbejdsmarkedsforskere en strid. Virksomheder og ansatte er uenige om, hvordan man skal sikre sig mod, at udlændinge arbejder i Danmark under ringere vilkår end danskere.

/ritzau/

Link til pressemeddelelse fra Dansk Industri
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Pressemøde var en mavepuster til Danmark

To måneder uden indtægter. Mindst. Det ser ud til at blive virkeligheden for tusindvis af forretningsdrivende. Det er blandt andet frisører, massører, cafeer, restauranter, biografer og mange butikker, som tidligst kan åbne igen 11. maj. Endnu længere skal oplevelsesbranchen og de store arrangementer vente, da de bliver ramt af, at denne sommersæson til og med august er aflyst. Det var noget af en mavepuster, statsminister Mette Frederiksen (S) mandag aften gav Danmark med sine meldinger om en meget langsom og gradvis genåbning af samfundet. Hun gav på pressemødet ganske vist udtryk for, at Danmarks økonomi er sund. Men det er den ikke i meget store dele af det erhvervsliv, vi alle skal leve af, enten direkte eller indirekte. Mange virksomheder gisper efter vejret, og de får brug for flere økonomiske respiratorer end dem, der er vedtaget i de foreløbige hjælpepakker. Ellers dør alt for mange danske virksomheder, hvilket koster både værdifulde arbejdspladser og skatteindtægter. Det er enormt positivt, at den hidtidige nedlukning af Danmark ser ud til at få den ønskede effekt. Vi har heldigvis foreløbig undgået de uhyggelige scener fra Italien og Spanien, hvor sundhedsvæsenet ikke kan følge med. Men vi skal have gang i økonomien igen, og hvis det skal ske uden, at epidemien eksploderer, kræver det både noget af den enkelte borger og af myndighederne. Vi skal hver især følge reglerne og blive ved med at holde afstand, selv om det kan have store menneskelige omkostninger. Men vi skal også kræve af myndighederne, at de i forbindelse med genåbningen af samfundet, i første omgang daginstitutioner og dele af skolerne, gør deres til at holde smittespredningen under kontrol. Det skal blandt andet ske ved, at der omsider kommer styr på noget så fundamentalt som, at der er værnemidler nok til frontlinje-medarbejderne i sundheds- og plejesektoren. Og at der gennemføres mange flere test end hidtil, så man så vidt muligt undgår, at smittede medarbejdere går på arbejde med måske fatale følger.

Danmark

Liveblog: Disse børn og ansatte skal ikke i skole eller børnehave efter påske

Annonce