Annonce
Sydjylland

Tre farlige ting ved udrykninger

Brødtekst

Annonce

1. De andre trafikanter

Det politiet har mest fokus på, når de kører udrykning, er hvordan de andre trafikanter agerer.

Det skal hele tiden være opmærksomme på, om de nu er blevet set og hvordan bilisterne reagerer. Bremser de hårdt op? Trækker de til siden? Eller hvad gør de?

Den afvejning foregår hele tiden inde i chaufførens hoved.

2. Bykørsel

Der er flere parametre, der skal tages hensyn til, når politiet kører i byen. Der er flere trafikanter både bilister, cyklister og fodgængere. Derfor er der også flere mennesker, der skal tage stilling til deres ageren, når de ser en politibil i udrykning og ligeledes flere mennesker som politiet skal tage hensyn til.

3. Tidspunktet

Kørsel i dagslys er lettere for betjentene at køre i, da de ganske enkelt kan se mere. Særligt på landevejene er det udfordring for politiets kørsel, fordi der ikke er noget lys. Dertil er hastighederne væsentlig højere, end de er i byerne.

Og ligesom civile bilister møder politiet også rådyr og cyklister uden lys på, når mørket falder på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Vejen

Tv-gudstjeneste: Helt ok med lidt snyd

Annonce