Annonce
Trekantområdet

Tre gode råd fra Too Good To Go-stifter: Giv kroppen det bedste brændstof

Klaus Bagge Pedersen fra Too Good To Go giver tre gode råd til, hvordan man bevarer pusten som ny iværksætter. Foto: Mette Mørk
Klaus Bagge Pedersen, medstifter af Too Good To Go, giver tre gode råd til, hvordan man som iværksætter brænder igennem - og undgår at brænde sammen.

Man skal tro på sin idé og turde lave fejl, som man lærer af. Og så skal man huske at være god ved sig selv og sin krop, hvis man vil holde energien og hovedet klart, mener Klaus Bagge Pedersen, der står bag Too Good To Go.

Annonce

1. Lav fejl

- Man skal være klar til at lave fejl, tage ved lære af dem og komme videre. Hvis der sker en fejl, må man lave en analyse af den og se, hvad der er gået galt - men så skal man komme videre.

2. Kobl af

- Det er vigtigt at koble af. Sluk telefon eller computeren, få dyrket motion, få noget frisk luft, mediter, hvis man har brug for det, og spis sundt. Når man arbejder så meget, er det ens krop, der skal præstere. Man hælder heller ikke mudder på sin Lamborghini, men det bedste brændstof.

3. Tag chancen

- Man skal træde ud af sin comfort zone. Mange har en rigtig god idé, men kan ikke finde ud af at træde ud på ukendt grund, hvor man for eksempel går to år uden løn. Vi havde en idé, vi troede meget på, og man skal tro på det, man gør.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det utilgivelige læk

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det nyder vi som borgere godt af, når vi eksempelvis kan betale i supermarkedet via en app, eller når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og ikke behøver af møde fysisk op. Tager man blot et smut syd for grænsen, vil man opdage et samfund, der virker tilbagestående i forhold til at høste fordelene af et digitaliseret samfund. Men udviklingen har også sine omkostninger. Eksempelvis kan det være svært for ældre at finde ud af selvangivelsen eller anden form for computerkontakt med myndighederne. Disse generationsudfordringer gøres der meget for at afbøde, men nogle omkostninger er af en karakter, så de er utilgivelige. En sådan er Sygehus Lillebælts læk, som netop er blevet kendt i offentligheden, af fortrolige oplysninger om godt en halv million patienter. Kort fortalt har blandt andet cpr-numre, navne og hjerteoplysninger i flere end fem år ligget tilgængelige for alle 26.000 ansatte i Region Syddanmark samt et ukendt antal samarbejdspartnere fra ind- og udland. Regionen og sygehuset er blevet kritiseret for lækket i en afgørelse fra Datatilsynet, men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt Mads Koch Hansen har "ikke fantasi til at forestille sig", at nogle ansatte uberettiget skal have gjort brug af patienternes oplysninger. Det kræver nu ellers ingen livlig fantasi at forestille sig, at der blandt 26.000 ansatte samt samarbejdspartnere i ind- og udland skulle findes et enkelt broddent kar, hvis moral og syn på tavshedspligt er flosset. Selv om den i øvrigt afgående lægelige direktørs tillid til sine ansatte kan være sympatisk, er den grænsende til naiv. Desværre oplever vi af og til disse helt utilgivelig læk af personlige oplysninger fra offentlige myndigheder, og netop fordi digitaliseringen af samfundet ikke kan spoles tilbage, er der grund til på det kraftigste at indskærpe vigtigheden af, at have styr på den slags. Mister folk først tilliden til myndighederne, kan det være uopretteligt.

Team Esbjerg

På toppen af karrieren - Team Esbjergs Estavana Polman scorer fornem pris

Annonce