Annonce
Erhverv

Tre løsninger på vores elproblem

Man kan angribe udfordringen med at oplade elbiler på tre forskellige måder, mener Dansk Energi. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Dansk Energi har tre bud på, hvordan Danmark kan gribe problemerne med vores elnet an.

Annonce

1 Business as usual

Folketinget forholder sig passivt og lader elselskaberne fastholde det nuværende investeringsniveau. Det svarer til 29 milliarder kroner frem mod 2030. Da vil eldistributionsnettet ikke kunne levere det elbehov, danskerne har i dag med samme leveringssikkerhed, og det vil slet ikke understøtte behovet fra én million grønne biler i 2030 - og på længere sigt 3,2 millioner elbiler. Ustabilitet og strømafbrydelser vil ikke længere være et særsyn. Transportens klimaudfordring skal løses af andet end elbiler.

2 Den dyre vej

Folketinget beslutter, at elselskabernes økonomiske rammer skal udvides for at kunne håndtere elbilernes komme. Det vil koste 48 milliarder kroner frem mod 2030, og så vil elnettet forstærkes, så alle bilejere kan lade bilen på samme tidspunkt. Forbrugerne må forvente, at det bliver dyrere at få leveret en kilowatttime.

3 Den smarte vej

Folketinget fastlægger en ambitiøs strategi om, at 85 procent af opladningen af elbiler sker på tidspunkter uden for spidsbelastningen i elnettet. "Den smarte vej" koster 32 milliarder kroner frem mod 2030 og kræver, at man gør det økonomisk attraktivt og nemt for forbrugerne at spille med og være fleksible. Det giver en langt mindre stigning i elnetselskabernes investeringsbehov. Prisen for at få leveret en kilowatttime i 2030 vil formentlig være lavere end i dag.

Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Kolding For abonnenter

Ansatte skal væk: Mindst 100 stillinger på skoler og daginstitutioner ryger i sparerunde

Annonce