Annonce
Esbjerg

Tre partier afviser byggeplan i Gl. Sædding

Den oprindelige oversigt over byggeriet på Strandvænget er reduceret, efter at sagen har været en tur igennem Plan & Miljøudvalget. Arkivtegning: Esbjerg Kommune

Hverken De Konservative, Borgerlisten eller Dansk Folkeparti vil godkende det reviderede projekt for Ungdomsbos byggeri på Strandvænget. Flertallet har dog godkendt.

Esbjerg Kommune: Sagen om det reviderede, kommende byggeri på Strandvænget i Gl. Sædding går ikke igennem Esbjerg Byråd uden sværdslag.

Senest har tre partier, da økonomiudvalget forleden skulle se på beslutningen fra Plan & Miljøudvalget om en beskåret version af Ungdomsbos planer for 90 boliger, meldt pas. De Konservative, Dansk Folkeparti og Borgerlisten har alle afvist at stemme for.

Kort fortalt har der været en del blæst om projektet fra protesterende borgere i Gl. Sædding, der ikke brød sig om blandt andet udsigten til tre etageejendomme i fire til seks etager på Strandvænget, det store indhug i det grønne område og øget trafik.

Det oprindelige projekt bestod som nævnt af 90 boliger, hvoraf de 50 boliger i den sydøstlige del af området var tænkt bygget som etageboliger fordelt på tre bygninger i fire-seks etager, mens 40 skulle etableres som tæt-lav bebyggelse. I høringsfasen fremkom massive protester - ikke færre end 173 bemærkninger, herunder fra Sædding-Fovrfeld Lokalråd. En række af bemærkningerne havde flere underskrivere - i alt 453 underskrifter. Et flertal af politikerne i Plan & Miljøudvalget besluttede at skære projektet lidt til i håb om, at borgerne accepterede et kompromis, og det blev gjort ved at beslutte, at de tre etage-punkthuse skaleres ned til maksimalt fire etager, ligesom der kun må opføres to og ikke tre blokke. Dansk Folkeparti ville ikke være med og krævede, at der kom et helt nyt projekt på bordet.

Annonce

Splittelsen

I økonomiudvalget stemte Venstre, Socialdemokratiet og SF for det reviderede projekt - med nu i alt 62 boliger fordelt med 30 som tæt-lav bebyggelse og 32 i to etageejendomme - helt i tråd med de tre partiers holdning på Plan & Miljøudvalgsmødet.

Dansk Folkeparti fik i økonomiudvalget opbakning fra De Konservative og Borgerlisten, og sagen skal behandles i byrådet i det nye år, men det giver stadig kun - i hvert fald foreløbig - fem mandater til modstanderne af byggeriet.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), der er formand for økonomiudvalget, siger:

- Flertallet har den opfattelse, at Plan & Miljøudvalget har forsøgt at imødekomme nogle af de væsentlige ting, som har været kritiseret fra borgernes side, ved at bringe højden ned og reducere tre tårne til to, så der stadig er noget af det grønne område tilbage. Det er korrekt, at området hidtil har fungeret som rekreativt område, men planmæssigt har det hele tiden været tiltænkt boliger, så man har hele tiden vidst, at der kunne komme bebyggelse, siger borgmesteren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce