Annonce
Danmark

Tre ting du skal vide om biler og træthed

Træthed forstyrrer bilkørsel, og nogle bilister overmandes af søvnen. Modelfoto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

Rådet for Sikker Trafik advarer stærkt mod at køre bil, hvis man er træt. Det er ligefrem forbudt og sidestilles strafmæssigt med spirituskørsel. Både advarslen og loven ignoreres af mange, viser undersøgelse. Sikker Trafik gør i den forbindelse opmærksom på følgende:

Annonce

1. Træthedssignaler

Du gaber.

Dine øjenlåg bliver tunge.

Du har ”grus” i øjnene.

Du kan ikke huske, hvordan de sidste par minutter er forløbet eller har ”huller” i hukommelsen.

Du har svært ved at læse vejskilte og afmærkninger og misser måske en afkørsel.

2 Størst risko for trætheds-ulykker

Når du har sovet mindre end 6 timer.

Når du har været vågen længere end 16 timer.

Mellem kl. 3.00 og 5.00 om morgenen, fordi kroppens døgnrytme fortæller, at det er nat.

På monotone strækninger som motorveje. 

Hvis du har natarbejde/arbejder i skiftehold. 

Når du kører mange timer i træk uden pause. Efter 8 timer er ulykkesrisikoen fordoblet. 

Hvis du har drukket alkohol. 

Hvis du lider af søvnforstyrrende sygdomme som f.eks. søvnapnø, snorken eller søvnløshed. 

Hvis du har taget trafikfarlig medicin som nerve- eller sovemedicin.

3 Gode råd ved træthed

Stop bilen, når det er muligt, og tag en kort lur på 15-30 minutter. Brug mobiltelefonen som vækkeur.

Drik evt. en kop kaffe uden sukker, inden du tager en lur. Kaffen virker opkvikkende, når du vågner igen.

Ring og giv besked, hvis en hvilepause betyder, at du bliver forsinket. Pres ikke dig selv til at køre for ikke at komme for sent.

Overlad rattet til en anden, vel at mærke udhvilet og lovlig, chauffør, hvis det er muligt.

Forebyggende kan du rulle vinduet ned, spise slik, skrue ned for varmen eller synge med på sangene i radioen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce