Annonce
112

Tricktyv annoncerede med køb af pelse og guld i ugeavis: Ældre damer ofre for svindelnummer

Sådan så annoncen ud, da den den 24. oktober var på forsiden af Ugeavisen Kolding. Foto: Søren Gylling
- Folk skal være opmærksomme på, at hvis de ser den her annonce, så er hensigten formentlig ikke legitim, lyder advarslen blandt andet fra politiet, der i øjeblikket efterforsker sagen.

Kolding: På forsiden af Ugeavisen Kolding fra den 24. oktober i år annoncerede en mand ved navn Daniel Persson for, at han opkøber pelse og tilbyder gratis vurdering af dem hjemme hos folk. Derudover efterspurgte han også blandt andet guldsmykker og ædelstene, som han ville betale højeste guldpris for.

Der er bare et problem: Daniel Persson er efter alt at dømme ikke mandens rigtige navn, og så er Persson i øjeblikket mistænkt af Sydøstjyllands Politi for at være tricktyv. Telefonnummeret på annoncen er desuden kædet sammen med et taletidskort, så når man slår nummeret op, dukker der ikke en konkret ejer op.

Annoncen har desuden været bragt i Gul og Gratis.

Finn Ellesgaard Nielsen, der er vicepolitiinspektør og leder af Patruljecenter Syd, fortæller til JydskeVestkysten, at politiet i skrivende stund har modtaget to anmeldelser fra borgere i Kolding, der er blevet snydt af Daniel Persson.

- Hans annonce har fået to ældre damer til at kontakte ham, og så har han formentlig begået tricktyveri. Vi har en efterforskning kørende, og vi vil gerne advare mod ham. Folk skal være opmærksomme på, at hvis de ser den her annonce, så er hensigten formentlig ikke legitim, siger Finn Ellesgaard Nielsen.

Annonce

Går efter de ældre

Vicepolitiinspektøren vil ikke gå ind i de nærmere detaljer omkring politiets efterforskning, i fald det vil forstyrre politiets arbejde. Ud over de to kvinder i Kolding har han ikke kendskab til, hvorvidt Daniel Persson har været på spil i andre kommuner end Kolding.

Det her med indrykke en falsk annonce i en ugeavis er vel ikke noget, man ser særlig ofte?

- Nej, og det er ikke for at træde nogen over tæerne, men jeg tror, at man har forsøgt at ramme nogle lidt ældre mennesker, som måske ikke bevæger sig så meget på internettet eller sociale medier, hvor den her slags ellers foregår. Det er i hvert fald vores gæt, siger Finn Ellesgaard Nielsen.

Kunne ikke gjort det anderledes

Peder Daugård Frydensbjerg, bladchef for Ugeavisen Kolding, kalder det skræmmende, at folk bestiller plads i ugeavisen med henblik på at snyde andre. Han forsikrer, at der er sat en stopper for annoncen nu.

- Jeg har været i kontakt med bogholderiet og sagt, at der ikke skal mere med herfra. Såfremt han tager til Vejle eller andet, skulle der nu gerne være en alarmklokke, der ringer, siger Peder Daugård Frydensbjerg.

Kunne I have gjort noget anderledes?

- Nej, det kunne vi ikke. Han kom ind og betalte kontant, og vi vidste ikke, der ville være nogle ulovlige gerninger bag det. Vi valgte at sige, han skulle betale kontant, for han var svensker, og vi ville gerne have pengene først. Vi kunne ikke have handlet anderledes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce