Annonce
Tønder

Trods ældrebesparelse: DF er tilfredse med forlig

Bent Paulsen er ked af, at der spares på plejecentrene, men overordnet er han tilfreds med budgetforliget. Arkivfoto: Hans Christian Gabelgaard
Viceborgmester Bent Paulsen mener, at budgetforliget bærer DFs fingeraftryk. Han glæder sig over, at man begrænsede besparelserne, og at der blev penge til et folkeskoleløft.

Tønder: Med en millionbesparelse på ældreområdet skulle man ikke tro, at årets budgetforlig i Tønder Kommune, var Dansk Folkepartis kop te.

Men ikke desto mindre har viceborgmester og gruppeformand Bent Paulsen skrevet under - måske ikke med voldsom glæde - men med tilfredshed.

Bent Paulsen fortæller, at det er lykkedes at fjerne besparelser for flere millioner kroner på sundhedsområdet, som de ældre hører under - han mener faktisk, at det er DFs største fingeraftryk på forliget.

- Vi er faktisk nede på, at der kun skal spares omkring et par millioner, fortæller han.

Den største besparelse er på over en million kroner og rammer plejecentrene.

- Det har jeg det ikke særligt godt med. Det må jeg ærligt indrømme, fortæller Bent Paulsen.

- Det er jo ikke bare de ældre, det går ud over. Det er også personalet, der arbejder med dem, fortæller Bent Paulsen og peger på problemer med personale, der får stress og skifter arbejde.

- Vi mener, det er det forkerte sted at spare, lyder det fra viceborgmesteren, der satser på, at man med den kommende finanslov får midler, der kan bruges til at nedbringe besparelsen.

Han peger på, at det er lykkedes at fjerne besparelser på både hjemmeplejen og sygeplejen.

Annonce

Forlig

I sidste uge blev der indgået budgetforlig i Tønder Kommune. Med i forliget er: Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Slesvigsk Parti, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og løsgængeren Jens Møller.

Glad for skoleløft

I forhold til at være tilfreds med forliget siger han:

- Vi skal både tage og give. Vi kan ikke få det hele. Det er komplet umuligt.

Han glæder sig over, at der er givet midler til et løft af de lokale folkeskoler - 1,2 millioner kroner næste år og to millioner årligt derefter.

- Selv om det er gået fremad karaktermæssigt, så mangler de hårdt et løft, siger han.

- Det er jo de unge mennesker, der skal tegne fremtiden for os, påpeger DFs gruppeformand.

- På anlægssiden er der afsat et rekordstort beløb. Mange af disse penge er øremærket til blandt andet Skærbæk nye skole og Tøndermarsk Initiativet, men der bliver dog penge til at fejre genforeningen i 2020, til Zeppelin-museet og andre ting til forskønnelse af Tønder Kommune, påpeger han.

- Dansk Folkeparti mener, det et budget, som vi som politikere kan være bekendt, og som vil være til gavn for hele kommunen, fortæller han.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce