x
Annonce
Indland

Trods gentagne invitationer: Minister afviser at mødes med Hærvejsmotorvejens modstandere

Sidste år deltog transportminister Ole Birk Olesen (LA) ved Hærvejskomiteens generalforsamling. Senere på dagen var han inviteret til årsmøde i foreningen "Hærvejsmotorvej nej tak", men afviste af møde op. Arkivfoto: Martin Ravn
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har flere gange takket nej til at mødes med foreningen "Hærvejsmotorvej nej tak". Han mener ikke, at der er behov for det. Ved foreningens årsmøde mandag aften kaldte formand Tina Petersen det et demokratisk problem, at ministeren kun prioriterer at mødes med tilhængerne.

Hærvejsmotorvejen: Det ligner Davids kamp mod Goliat. Den lille hyrdedreng mod kæmpen iført sværd og rustning. I bibelhistorien lykkes det som bekendt David at slå Goliat ihjel med en velplaceret sten fra sin stenslynge. Om historien om Hærvejsmotorvejen ender med en sejr til den lille mand, er tvivlsomt. Det er usikkert, om slaget overhovedet kommer til at stå.

Mandag aften holdt foreningen "Hærvejsmotorvej nej tak" generalforsamling og efterfølgende årsmøde for alle interesserede i Egtveds kulturhus Roberthus. Forud for mødet havde foreningen ifølge formand Tina Petersen fået kritik på Facebook for at have et for ensidigt politisk fokus. Ved mødet deltog nemlig kun venstrefløjen repræsenteret af Karina Lorenzen (SF), byrådsmedlem og folketingskandidat i Kolding, samt Alternativets Bjarne Aasø, der ligeledes er folketingskandidat i Kolding.

Men det er ikke med foreningens gode vilje, understregede Tina Petersen som det første på mødet. Bestyrelsen har nemlig kæmpet indædt for at få andre politikere på banen.

- I skal vide, at vi både i år og sidste år har inviteret ministeren (transportminister Ole Birk Olesen (LA), red.) og medlemmer fra Transportudvalget. De har alle enten takket nej eller ikke svaret, sagde Tina Petersen, der er særligt fortørnet over ministerens gentagne afslag.

Annonce

Ny politisk aftale om Hærvejsmotorvejen

  • Onsdag i sidste uge præsenterede regeringen og Dansk Folkeparti en ny trafikaftale
  • Den indeholder nye infrastrukturprojekter, vedligehold og forbedringer af veje og jernbaner for cirka 112 milliarder kroner
  • Centralt i aftalen er en ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give. Blå blok er klar til at bygge fra 2023
  • Motorvejens endelige linjeføring bliver først besluttet, når Vejdirektoratet har afsluttet den igangværende VVM-undersøgelse til sommer
  • Undersøgelsen kortlægger en ny motorvejs påvirkning af omgivelserne
  • Aftalen lægger desuden op til, at der i 2023 skal findes penge til en VVM-undersøgelse af motorvejens nordlige strækning fra Give til Viborg

Et demokratisk problem

Tina Petersen fortæller, at foreningen sidste år flyttede sit årsmøde en uge frem til 12. marts, fordi Ole Birk Olesen denne dag skulle deltage i Hærvejskomitéens generalforsamling. Alligevel takkede han nej. Hærvejskomitéen repræsenterer motorvejens tilhængere, der blandt andet tæller politikere og erhvervsfolk.

I sidste uge præsenterede regeringen og Dansk Folkeparti sin store infrastrukturplan til i alt 112 milliarder kroner, hvori der er lagt op til, at første spadestik til Hærvejsmotorvejens sydlige strækning fra Give til Haderslev tages i 2023. Derfor var ministeren søndag i Haderslev for at drøfte planerne med blandt andet byens borgmester, H.P Geil (V), der er en af de 31 borgmestre, der bakker op om motorvejen.

- Når jeg hører, at han var i Haderslev i går, kan jeg ikke forstå, han ikke kan lave et stop her, siger Tina Petersen og kalder det et demokratisk problem, at ministeren flere gange har afvist at møde motorvejens modstandere.

- Jeg er helt med på, at de (politikerne, red.) er underlagt et arbejdspres, men at man som minister ikke vil møde folk i en forsamling, hvor man klart har en holdning til det her, det er en demokratisk konflikt, siger hun.

En ulige kamp

I et skriftligt svar til avisen Danmark skriver transportminister Ole Birk Olesen følgende:

- Vejdirektoratet arbejder i øjeblikket på en VVM-undersøgelse af Midtjyske Motorvej. En del af undersøgelsen er en høringsproces, hvor alle parter har mulighed for at komme til orde og fremlægge deres synspunkter både for og imod projektet. Jeg ser derfor ikke på nuværende tidspunkt et behov for at mødes med foreningen.

Tina Petersen anerkender høringsprocessen, men påpeger, at det er Vejdirektoratet, der modtager høringssvarene, og altså ikke politikerne, der reelt sidder med magten. Ifølge hende hersker der i en vis udstrækning en følelse af magtesløshed, og hun erkender, at foreningen kæmper en ulige kamp.

- Det er store kræfter, vi er oppe imod. 31 borgmestre og et stærkt erhvervsliv, der er enige. Vi er helt almindelige lønmodtagere, der ikke har særlig mange penge og som ikke bare kan tage fri fra arbejde for at kæmpe vores sag, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

JV mener: Pressemøde var en mavepuster til Danmark

To måneder uden indtægter. Mindst. Det ser ud til at blive virkeligheden for tusindvis af forretningsdrivende. Det er blandt andet frisører, massører, cafeer, restauranter, biografer og mange butikker, som tidligst kan åbne igen 11. maj. Endnu længere skal oplevelsesbranchen og de store arrangementer vente, da de bliver ramt af, at denne sommersæson til og med august er aflyst. Det var noget af en mavepuster, statsminister Mette Frederiksen (S) mandag aften gav Danmark med sine meldinger om en meget langsom og gradvis genåbning af samfundet. Hun gav på pressemødet ganske vist udtryk for, at Danmarks økonomi er sund. Men det er den ikke i meget store dele af det erhvervsliv, vi alle skal leve af, enten direkte eller indirekte. Mange virksomheder gisper efter vejret, og de får brug for flere økonomiske respiratorer end dem, der er vedtaget i de foreløbige hjælpepakker. Ellers dør alt for mange danske virksomheder, hvilket koster både værdifulde arbejdspladser og skatteindtægter. Det er enormt positivt, at den hidtidige nedlukning af Danmark ser ud til at få den ønskede effekt. Vi har heldigvis foreløbig undgået de uhyggelige scener fra Italien og Spanien, hvor sundhedsvæsenet ikke kan følge med. Men vi skal have gang i økonomien igen, og hvis det skal ske uden, at epidemien eksploderer, kræver det både noget af den enkelte borger og af myndighederne. Vi skal hver især følge reglerne og blive ved med at holde afstand, selv om det kan have store menneskelige omkostninger. Men vi skal også kræve af myndighederne, at de i forbindelse med genåbningen af samfundet, i første omgang daginstitutioner og dele af skolerne, gør deres til at holde smittespredningen under kontrol. Det skal blandt andet ske ved, at der omsider kommer styr på noget så fundamentalt som, at der er værnemidler nok til frontlinje-medarbejderne i sundheds- og plejesektoren. Og at der gennemføres mange flere test end hidtil, så man så vidt muligt undgår, at smittede medarbejdere går på arbejde med måske fatale følger.

112

Efterlysning: Hvor er Daniel?

Danmark

Liveblog: Disse børn og ansatte skal ikke i skole eller børnehave efter påske

Annonce