Annonce
Erhverv

Trods stor vækst: Norwegian har milliardunderskud

Norwegian har iværksat tiltag, der skal sikre en bedre indtjening fremover. Der er blandt andet lukket en række ruter og baser i Europa. (Arkivfoto)

37 millioner passagerer rejste med Norwegian i 2018, men uforudset stigning i olieprisen kostede dyrt.

Norwegian havde en hård afslutning på 2018, og samlet endte året med et milliardminus, hvilket har tvunget flyselskabet ud i en stor sparerunde.

Det norske selskab kommer ud af sidste år med et minus på 1,12 milliarder kroner, hvilket er lidt bedre end i 2017.

Det viser flyselskabets årsregnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.

Norwegian har ellers haft stor fremgang i løbet af 2018, hvor antallet af passagerer steg med 13 procent til 37 millioner.

Men selskabet forklarer, at det i løbet af året er stødt på en række uforudsete udfordringer.

Det gælder blandt andet en høj oliepris og problemer med motorerne på nogle af selskabets fly.

Norwegian har gennem de næste år vokset markant, men det er sket for lånte penge, hvilket har gjort flyselskabet skrøbeligt rent finansielt.

I 2018 voksede gælden med 43 procent til 31,9 milliarder norske kroner.

Norwegians egenkapital - der kan betegnes som selskabets formue, når man trækker gælden fra aktiverne - er på bare 1,7 milliarder norske kroner.

I sidste uge varslede selskabet, at det vil sælge aktier for tre milliarder norske kroner for at blive bedre polstret.

Flyselskabet søsatte i slutningen af sidste år desuden en række tiltag, der skal forbedre resultaterne fremover.

Ruter og baser i blandt andet Europa og USA skal lukkes ned, der er solgt fly, og leveringer af nye er sat på pause. Samlet skal der spares tre milliarder kroner i år.

- Vi går nu ind i en ny periode med lavere vækst og færre investeringer, siger Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian, i en kommentar til regnskabet.

- Samtidig ser vi hele tiden på nye og smarte måder, vi kan blive mere effektive og tilbyde nye tjenester og produkter til eksisterende og nye kunder, siger han.

Ifølge Sydbanks aktieanalytiker Jacob Pedersen er Norwegians situation alvorlig.

- Uden den kapitalforhøjelse, som de får nu, ville de ikke kunne flyve videre. Det er et selskab med en gæld på over 30 milliarder norske kroner og en egenkapital på 1,7 milliarder norske kroner, siger han.

- Man udskyder leveringer af fly. Man sælger fly fra. Man er i gang med et joint venture. Man effektiviserer. Man drejer på alle håndtag. Det er hårde vilkår. Tallene er jo elendige.

Ifølge Jacob Pedersen har Norwegian betalt prisen for at vokse voldsomt.

- Norwegian har fået 11 langdistancefly leveret i 2018. SAS's samlede flåde er 14-15 langdistancefly. De er alene i 2018 vokset i en skala, der svarer til næsten hele SAS's forretning, siger han.

- Hvis de fly er forsinket eller ikke fungerer, er det rasende dyrt. Og det er det, de har været op imod i år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce